Ministrův poradce Klaus mladší odpovídá na dotazy čtenářů on-line

Václav Klaus mladší
velikost textu:
vydáno 30.9.2010 15:00
"On přišel ničit a bořit," to byla úvodní slova ministra školství Josef Dobeše, kterými představil svého nového poradce Václava Klause mladšího. Ředitel pražského gymnázia PORG a dlouhodobý kritik přebytečné školní byrokracie se mimo státních maturit s Dobešem například shodl na myšlence zrušit deváté třídy. Klaus mladší diskutuje se čtenáři na iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. září 2010 do 15:33

OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o titulu Bc. Kdy u některých studijních oborů stejně absolvent s tímto titulem nemůže vykonávat svoji profesi i přesto, že získání tohoto titulu je považováno za úplné vysokoškolské vzdělání. Např. Bc. na fakultě architektury apod. Mně to přijde spíše jako vyšší odborná škola. Aleš Špidla

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, to tady již jednou bylo a pak nevěděli co s těmi dětmi mají dělat.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Zrušení devátých tříd de facto znamená další prodloužení produktivního věku. Má to logiku z pohledu na nedostatek pracovních míst? Naopak posunutí produktivního věku směrem k vyššímu věku by přece muselo přinést úspory i z hlediska případné podpory v nezaměstnanosti, která bývá v počátku produktivního věků výrazně nižší. Nebo je to snad míněno tak, že bude více lidí "vydělávat" na důchodce? Jaroslav Novák
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Ano, ale daně platíme kvůli vzdělávání mladých lidí. Nikoli pro umělé snižování nezaměstnanosti. 30.9.2010 15:42
OTÁZKA: Zdravím. V minulosti se již několikrát 9. třída rušila, aby se po několika letech opět zaváděla. Myslíte, že současné 14-té děti jsou schopny s nadhledem sobě vlastním vybrat tu správnou střední školu nebo učební obor? Jiří Břínek

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nemáte ambice stát se ministrem školství?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Proc zrusit devate tridy? Co takhle snizit pocet hodin tydne, ktere deti musi travit ve skole celym 2. stupnem ZS? Efekt by byl stejny a deti by nemuseli byt zatezovany ucivem tolik jako dnes.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že finanční zátěž jen přesunete ze školství na úřady práce? Kdyby bylo dostatek pracovních míst, tak neřeknu, ale v současnosti tato generace mladých mnoho šancí pracovat nemá. Mimoto, ŠVP na základkách budou muset asi přepracovat, asi Vám nebudou vděční. Děkuji
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Daně ministru školství platíme kvůli vzdělávání mladých lidí. Nikoli pro umělé snižování nezaměstnanosti. 30.9.2010 15:43
OTÁZKA: Dobrý den, mám pár otázek (poznatků). Co se udělá po to, aby mladí učitelé (především mužského pohlaví) po absolvování VŠ neodcházeli od svého oboru? Prodělal jsem rok praxe na základní škole (učitel AJ) v rámci svého studia a naprosto mě učení odradilo. Status učitele je v dnešní době na bodu mrazu. Neexistuje řádné finanční ohodnocení a osobní uspokojení z práce s žáky je mizivé. Žáci ve valné většině nespolupracují, přičemž učitel nemá v rukou téměř žádné legální nástroje (zlaté tělesné tresty), Učitelova práce v hodinách = 10 procent vzdělávání, 90 procent výchova - tohle přece nikoho nemotivuje. Ani rodiče nespolupracují a nálada většiny kolegů z pedagogického sboru je spíše "rezignační". Reformy RVP - ŠVP akorát všechno zkomplikovaly a přidělaly všem spoustu práce. Jak má nadějný mladý vysokoškolák chtít jít učit na základní školu v takovýchto podmínkách? Jak má zabezpečit budoucí rodinu? (P.S.:věřte, že touto otázkou se zabývá 90 procent mých spolužáků)

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, můj manžel si Vás vždy vážil za Vaše názory, ale po přečtení článku v MF Dnes o úrovni učňů, kteří si sotva přečtou za život 2 knihy, byl Vámi velmi zklamán. Sám je vyučen tesařem, protože chtěl, práci miluje. Matematiku používá denně, knihy má velice rád a přečetl jich jistě více. Nejste již trochu odtržen od reality tím, že jste na výběrovém gymnáziu a nejste v bližším kontaktu s lidmi "pouze" vyučenými?Děkuji za odpověď.
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Źádný článek do MFD o četbě učňů jsem nikdy nepsal. 30.9.2010 15:44
OTÁZKA: Dobrý den podporuji Vaši snahu zredukovat současný rozsah 9 tříd ZŠ na 8. Prostor pro redukci vidím zvláště na prvním stupni, který mi připadá uměle natažený. Jen si říkám, jestli se celý projekt, pokud se spustí, stihne dokončit. Protože i když se začne teď, tak to poběží ještě skoro 10 let, než vyjdou ze ZŠ první žáci, kteří by jeli podle hutnějších studijních plánů … Myslím, že nářky na to, že „se to nedá stihnout“, jsou problémem těch, kdo připravují studijní plány … Máte moji plnou podporu. Střílím do správných řad, nebo je prostor pro redukce spíš jinde? Díky, zdraví J. Matějka Jan Matějka

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, zdravím Vás a přeji Vám i nám hodně úspěchů v práci pro nás všechny. Když budete úspěšný Vy , budei naše školství atím vlastně i my všichni. Chtěla bych se zeptat lze skloubit tak náročnoz Vaši práci s prací pro stát a k tomu být úspěšný i v osobním životě? Přeji Vám i otci moc úspěchů a ještě se chci zeptat býl otec ve výchově přísný ? Děkuji

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Myslím, že se mýlíte. Současná generace je zcela jiná než generace 80. a 90. let. Zkuste si pár týdnů odučit na základní škole a zjistíte, že se prostě za současných podmínek učivo zhustit do 8. ročníků nedá. Na mou první otázku jste mi zcela neodpověděl - jakou máte představu s rozdělením ZŠ - ve které třídě by podle Vás měl začínat 2. stupeň. A jednou z prvních věcí, co by se mělo omezit je možnost navštěvovat ZŠ ještě v 18 letech. To je opravdu absurdní. Milan Šatra

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, k společensky rozporuplně přijímanému návrhu školného na vysokých školách - existují nějaké statistiky o tom, kolik studentů školné stejně platí z důvodů překročení předepsané doby studia? Zdá se mi, že tolik často odmítané školné je stejně placeno a tak nerozumím tomu, kde se nachází největší lobby proti tomuto návrhu.... Vanda Gaydečková

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, patřím k ročníku, který vyšel z osmé třídy, přičemž za mě ještě existovaly 9. třídy. Kromě toho jsem studovala tehdy 4 letou VŠ, což samo o sobě považuji za zrůdnost. Po letech se domnívám, že tyto dva roky mi dost podstatně chyběly - zvláště kvůli sebevědomí a obecně zralosti, které je u 24 letého člověka přece jen jiné než u člověka, kterému bylo 22 let, a kterého nadřízení pak vysloveně pracovně zneužívali (rok 1986 a později). Domnívám se proto, že délka základního a středoškolského studia by měla být zachována právě kvůli dozrání osobnosti mladých lidí - možná by se mohlo uvažovat o italském modelu - 8 tříd ZŠ a 5 tříd střední školy. Kromě toho, jak chcete řešit 14leté děti, které už nepůjdou na žádný jiný typ středního vzdělávání? Do 15 let nesmí ani pracovat, ani nebudou ve škole, ani nebudou mít nárok na dávky, naučí se pouze a jedině flákat a už jim to nadosmrti zůstane.. Gabriela Muhlbachová

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, pravděpodobně sdílíme postoj ke vzdělávacímu Procesu jako k Procesu bez výsledku, na konci pojízdného pásu s kvantem studentů v absurdním nesouladu s pracovní praxí. Nemyslíte si, že by školství potřebovalo krapet ostřejší břitvy, než státní maturity? Např. kompletní zrušení maturit, nevratné půjčky na školné v případě uplatnění v oboru po určitou dobu v tuzemsku, nebo něco obdobného. Jan Soukup

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.