Ministrův poradce Klaus mladší odpovídá na dotazy čtenářů on-line

Václav Klaus mladší
velikost textu:
vydáno 30.9.2010 15:00
"On přišel ničit a bořit," to byla úvodní slova ministra školství Josef Dobeše, kterými představil svého nového poradce Václava Klause mladšího. Ředitel pražského gymnázia PORG a dlouhodobý kritik přebytečné školní byrokracie se mimo státních maturit s Dobešem například shodl na myšlence zrušit deváté třídy. Klaus mladší diskutuje se čtenáři na iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. září 2010 do 15:33

OTÁZKA: Dobrý den pane Klausi, kdybyste byl Vy sám na místě ministra Dobeše, co byste se prvotně snažil změnit?
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Zrušil bych zákon o pedagogických pracovnících. Zrušil bych cca 20% školského zákona (např. školní rady, státem nadiktovanou formu sebeevaluace škol), zavedl bych daleko méně košaté, ale jasnější standardy v Rámcových vzdělávacích programech, nechal bych školy, aby si samy určily jak tyto cíle splnit. Okamžitě bych ořezal výdaje, které neputují do škol (Jen za zeleného ministra Lišky dosáhly dotace pro různá EKOsdružení dohromady skoro 1 miliardy korun.). Snažil bych se nechat ředitele dělat svou práci (tj. pečovat o kvalitu vzdělávání ve své škole, nikoli vyplňovat výkaz o školní knihovně a zahajovací výkaz o 50 stranách). Posílil bych pravomoci České školní inspekce. Snažil bych se o prosazení většího vlivu ministerstva na úkor nikým nekontrolovaných krajských ministerstev nebo třeba Akreditačních komisí. Chtěl bych platit na jedno dítě všem školám stejně. Atd atd. 30.9.2010 16:10
OTÁZKA: Co si myslíte o sytému rámcových vzdělávacích programů, resp. zrušení osnov? Podle mě by vzdělávání mělo fungovat tak, že stát předepíše osnovy, garantuje úroveň zkoušek a na školách by bylo, co k tomu přidají navíc. V současnosti to funguje tak, že většina studentů má maturitu, polovina akademický titul, ale o úrovni znalostí tyto certifikáty neříkají nic. Rum Rum
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Ano, cílový stav vzdělávání má být dán velmi jasně. Nikoli třeba jako v RVP :"žák s porozuměním čte přiměřený text", přičemž není jasné, co to je přiměřený. O úrovni vzdělání naše současné certifikáty vypovídají velmi málo. Na VŠ je řada studentů, kteří nemají mentální úroveň dokončit normální VŠ vzdělání. 30.9.2010 16:18
OTÁZKA: dobrý den, nemáte pocit, že české školství je jak počtem škol tak i personálně předimenzováno? u vysokých škol je to zřejmé, co střední a základní školy? máte pocit, že počet žáků ve třídě významně souvisí s kvalitou výuky? tedy např. 15 žáků ve škole dostane 2x kvalitnější výuku než 30 dětí? co považujete za největší kvalitu českých škol a kde vidíte největší slabinu? děkuji za odpovědi. masoreti masoreti
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Školství je předimenzováno. Škol je hodně, řada z nich poloprázdná. Řada ředitelů nyní žádá ministerstvo o "snížení kapacity", aby tak nebilo do očí, že ve škole nikoho nemají. Strašně předimenzován je také povinný počet hodin třeba na vyšším gymnáziu. K počtu ve třídě: u hodně malých dětí je to jistý faktor kvality - nižší počet dětí ve třídě. Zhruba od 4. třídy ale platí, čím lepší kantor - tím lepší kvalita vzdělávání. Počet dětí to již ovlivňuje málo (20 nebo 24 už je prostě "mnoho dětí", kolektiv). Neboli Einstein přednáší v posluchárně 100 lidem, je lepší než kolokvium docentky Humhalové pro 5 studentů. Je tedy daleko lepší snažit se za každou cenu - sehnat dobré učitele. I za cenu, že dětí bude ve třídě o pár víc. 30.9.2010 16:40

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.