"Při rychlostech 25 kilometrů za hodinu a menších je pískování za účelem zvýšení účinnosti brzdění nebo zastavení zásadně zakázáno," píše se v materiálu Spolkového drážního úřadu, který má iDNES.cz k dispozici. Němečtí železničáři ho rozeslali do světa, aby informovali kolegy v ostatních zemích.
Pískování je ovšem povoleno, pokud tím němečtí "mašinfírové" potřebují nutně zabránit například nehodě. O takovém pískování ale musejí vyrozumět staničního výpravčího.
Vlak v Německu zmizel na písku
Událost v Recklinghausenu Ost nápadně připomíná neštěstí, při němž v Moravanech 19. května zemřel český strojvůdce. Koncem listopadu tam narazil vlak do lokomotivy, která kvůli písku na kolejích zmizela dispečerům z monitorů. Kolej pak vypadala jako volná. - více o nehodě v Moravanech čtěte zde
"Písková vrstva zřetelně vytvořila izolační vrstvu mezi kolem a kolejnicí (...) Úsek koleje, ve kterém se lokomotiva nacházela, byl hlášen jako volný," konstatuje obdobně také zpráva německých vyšetřovatelů.
Vyšetřování ukázalo, že podobným způsobem "zmizel" vlak i na nádraží v Duisburgu 16. října. A testy, které němečtí odborníci provedli, potvrdily, že nešlo o náhodu. Při jedné ze čtyř zkoušek se ztratila z monitorů další lokomotiva. Poté, co se rozjela, se na monitorech objevila.
Češi se přou, kdo "za to" mohl
České úřady nedokázaly shodnout, kdo je za podpískování vlaku a oslepení zabezpečovacího zařízení zodpovědný. Ministerstvo dopravy mluvilo pouze o písku na trati, Drážní inspekce tvrdila, že logika staničního zabezpečovacího zařízení neměla vyhodnotit úsek jako prázdný, pokud z něj vlak pouze zmizí, aniž by se objevil na úseku sousedním.
Výrobce zařízení z Moravan, firma AŽD, se hájila, že její výrobek vyhovoval všem normám. Ty totiž s podobnou příčinou nehody nepočítaly. V listopadu AŽD představila nástavbu zařízení, kterou se rozhodla vybavit všechny své systémy. Nyní, pokud vlak z úseku "zmizí", aniž by se objevil na úseku sousedním, dostane operátor systému výstrahu.
Drážní inspekce po nehodě v Moravanech doporučila dovybavení tratí v Česku dalšími bezpečnostními prvky, například systémem "generální stop" pro dálkové zastavení vlaků. Drážnímu úřadu navrhla naléhat na vylepšení pískovačů na lokomotivách, v moravanském případě se totiž otevřený ventil pískovače zasekl, což současné kontrolky neumí signalizovat.