Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Proč děsí němé ruské letouny? Chovají se jako auta bez blinkrů

  16:36aktualizováno  17:11
Je to jako řítit se vysokou rychlostí v ranní špičce po Praze bez světel a blinkrů a ignorovat semafory, chodce na přechodech a policisty u krajnic. Tak je možné připodobnit neohlášené a němé lety ruských vojenských letounů nad Evropou.

Ruský průzkumný letoun Iljušin Il-20 | foto: Wikimedia, Kirill Naumenko

Představte si situaci, kdy spěcháte autem do práce, po cestě musíte ještě vysadit manželku a děti ve školce. Když se na semaforu konečně objeví zelená a vy se rozjedete, vyřítí se zpoza rohu na červenou auto bez světel.

Uprostřed křižovatky si to pak najednou nasměruje třeba do protisměru přímo na vás. Přinejmenším zapeklitá situace. A to jenom takříkajíc ve dvou rozměrech, protože se vše odehrává na pevné zemi.

U letadel na nebi, tedy v mezinárodním vzdušném prostoru nad Evropou, si k tomu přidejte ještě rozměr další. Různé letové hladiny, kdejakou slotu, kterou letouny na obloze vymetou a místo dvou dětí v autosedačkách vzadu třeba tři stovky podřimujících cestujících v útrobách linkového boeingu.

Letecký provoz nad Evropou v úterý 4. listopadu krátce po 15 hodině

Není to také zapeklitá situace, když se k němu „zpoza rohu“ vyřítí neznámý stroj, který tady vůbec být neměl, jeho piloti na volání rádiem nereagují a míří si to neznámo kam?

Přesně tak se totiž ruští vojenští letci během svých neohlášených letů po Evropě chovají. Posádky ruských strojů nepodávají civilním úřadům letové plány, nekomunikují během letu s řízením letového provozu a nemají zapnuté automatické odpovídače.

Tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla pro potřeby řízení letového provozu, které poskytuje základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. A to jsou pro dispečery, kteří usměrňují hustý provoz nad Evropou, životně důležité informace.

Jako piráti nebe

„Bez letového plánu, odpovídače a komunikace dispečeři ani piloti civilních letů netuší, co je to za stroj, jestli bude klesat nebo stoupat, kam v další vteřině zamíří,“ potvrzuje letecký expert Jan Čadil, šéfredaktor magazínu Letectví & kosmonautika. A že je nebe nad Evropou dosti rušné, se dnes prostřednictvím volně přístupných letových radarů na internetu může přesvědčit každý.

Krize na Ukrajině

Uplynulý týden byl v tomto ohledu vcelku výjimečný. Nešlo o jednotlivé ruské letouny jako dříve, ale o početné formace. Ty si to bez pravidel nenamířily jako obvykle jen z kontinentálního Ruska do Kaliningradu nebo nazpět, ale objevily se dokonce nad Atlantikem u Portugalska.

To, že k nim startovaly pokaždé pohotovostní stíhačky NATO a sledovaly je, je pochopitelné. Prověřit nevyzpytatelný neznámý letoun, který letí neznámo kam, to je základní úkol vzdušné ochrany každé země.

A když odhlédneme od bezpečnostních otázek, které takový stroj zákonitě vzbudí poblíž hranic jiné země, neexistuje nikdo jiný, kdo by byl schopen takový stroj bleskově dohonit. Jeho identifikace a doprovod pak slouží zpětně právě řízení letového provozu, které může civilní letouny od nevypočitatelného stroje odklonit.

Není třeba si dělat žádné iluze, že na druhou stranu podobné lety nepodnikají i země NATO. Pozorovací lety v mezinárodním vzdušném prostoru se odehrávají třeba u Číny.

Není však znám případ, kdy by alianční stroje nekomunikovaly nebo neměly zapnuté automatické odpovídače. A tím si můžeme být vcelku jistí, protože v opačném případě by byla ruská státní média zprávami o „pirátských strojích“ NATO porušujícími mezinárodní pravidla plná k prasknutí.

Nebo si někdo myslí, že by Moskva na takový kousek neupozornila?

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Gripen elitní 211. tygří letky z Čáslavi a stroj Rafale francouzské Escadron de...
Tygří oči Krainové na gripenu vynesly stíhačům stříbro za kamufláž

Elitní čeští letci na prestižním cvičení tygřích letek NATO ve Francii získali druhé místo za originální kamufláž jednoho ze strojů JAS-39 Gripen. Podkladem...  celý článek

Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg
Obranné výdaje spojenců v NATO porostou o 4,3 procenta

Evropské země NATO a Kanada zvyšují výdaje na obranu. V letošním roce předpokládáme reálný růst o 4,3 procenta, oznámil šéf Aliance Jens Stoltenberg. Na...  celý článek

První let nového letounu JAS-39 Gripen E
Gripen nové generace má za sebou první úspěšný let

Nejmodernější varianta švédských stíhaček Gripen má za sebou první letovou premiéru. Letoun nové generace s označením E absolvoval zhruba čtyřicetiminutový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.