Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvyšší soud vrátil kauzu Stiess na začátek

  11:48aktualizováno  11:48
Kauza podezřelého lustračního osvědčení bývalého předsedy Fondu národního majetku Jana Stiesse nebere konce. Nejvyšší soud totiž vyhověl jeho dovolání a dosavadní rozsudky zrušil. Přikázal nové projednání kauzy. Stiess na vedení fondu rezignoval v únoru 2000.

"S dovoláním jsme uspěli," potvrdil Stiessův advokát Josef Monsport.

Soudy Stiesse už dříve potrestaly pokutou 150 tisíc korun za to, že při nástupu do funkce v roce 1998 předložil neověřenou kopii padělaného negativního lustračního osvědčení.

Stiess krátce po pravomocném rozsudku pokutu zaplatil.

"Peníze mu budou vráceny," řekla samosoudkyně Obvodního soudu Prahy 5 Věra Trojanová. Nové líčení hodlá naplánovat na listopad. K obsahu rozhodnutí Nejvyššího soudu se nechtěla vyjadřovat s tím, že je teprve bude rozesílat státnímu zástupci i obžalovanému.

Pražský odvolací soud Stiessovi v květnu zmírnil o 50 tisíc korun peněžitý trest 200 tisíc korun, který mu předtím vyměřil obvodní soud. Podle zrušeného rozsudku Stiess vědomě použil falešnou listinu jako pravou. Pokud by pokutu nezaplatil, měl jít na tři měsíce do vězení.

Kauza Stiess

Pokutu Stiessovi potvrdil i šestý verdikt

Stiess rezignoval, ale zůstává zaměstnancem FNM

Monsport byl od počátku přesvědčen o tom, že u brněnského soudu s dovoláním uspěje.

"Neověřená fotokopie lustračního osvědčení totiž není veřejnou listinou," prohlásil už dříve.

Podle něj to vyplývá z komentovaného znění trestního zákona. FNM navíc není subjektem, který podléhá lustračnímu zákonu, takže neexistuje povinnost předkládat mu tuto veřejnou listinu, uvedl. 

Obžaloba původně kladla Stiessovi za vinu i to, že osvědčení sám nebo za pomoci jiných padělal a v roce 1997 je předložil při nástupu na Vysokou školu ekonomickou. V této souvislosti soud už dříve pravomocně stíhání zastavil kvůli promlčení a s odvoláním na prezidentskou amnestii z roku 1998.

Předloni Stiesse obvodní soud zprostil i obžaloby z toho, že vědomě užil falešnou listinu jako pravou. Zdůvodnil to tím, že neověřená kopie není veřejnou listinou. Podle odvolacího soudu ale trestný čin páchá i ten, kdo předkládá kopii falešné listiny.

Čtvrtým a pátým rozsudkem obvodního soudu se anabáze vrátila k verdiktu z prosince 2000, kdy Stiess dostal pokutu 200 tisíc.

Stiess se ujal vedení FNM na podzim 1998. Média pak informovala o jeho údajné spolupráci se Státní bezpečností. Na funkci šéfa fondu rezignoval 4. února 2000 s odůvodněním, že jsou vůči němu vedeny masivní mediální útoky, které mu ztěžují řízení fondu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman přijal na Pražském hradě znesvářené ministry - vnitra...
Zeman se na schůzce s Chovancem zajímal o vyšetřování Čapího hnízda

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) v úterý na Pražském hradě zopakoval prezidentu Miloši Zemanovi, že nemá informace k vyšetřování kauzy Čapí hnízdo, kvůli...  celý článek

Debata o české zahraniční politice. Na snímku zprava Jiří Kobza (SPD), Daniel...
Komunista a okamurovec útočili na členství v NATO i sankce vůči Rusku

Hlasování o odchodu České republiky z NATO v referendu budou v případě volebního úspěchu prosazovat KSČM a hnutí SPD Tomia Okamury. Zrušily by i obchodní...  celý článek

Filip K. dostal za neplnění podmínky trest domácího vězení. Umožňuje mu to...
Elektronické náramky pro vězně dodá firma SuperCom, vyhrála tendr

Probační a mediační služba v úterý podepsala smlouvu s vítězným uchazečem tendru na elektronické náramky pro vězně. Zařízení dodá firma SuperCom, která v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.