Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejméně deset amerických airbusů mělo poruchu rychloměrů

  12:19aktualizováno  12:19
Nejméně u deseti tryskových dopravních letounů typu Airbus A330 americké společnosti Northwest Airlines nastala porucha systémů, která pilotům znemožňovala znát rychlost letu. S odvoláním na nejmenované zdroje to uvedla agentura AP.

Airbus 330 americké letecké společnosti Northwest Airlines | foto: Profimedia.cz

Právě podobná porucha je dávána do souvislosti s červnovým zřícením stroje A330 společnosti Air France s 228 lidmi na palubě do Atlantiku.

Poruchy u letounů Northwest Airlines byly vždy krátké. Zjištěny byly až poté, co bezpečnostní odborníci začali vyšetřovat katastrofu stroje Air France za letu z Brazílie do Francie. Poruchy popsali lidé, kteří jsou blízcí vyšetřování a hovořili pod podmínkou anonymity, protože neměli povolení věc veřejně komentovat, uvedla AP.

Odhalení závad podle AP naznačuje, že problémy s příslušnými zařízeními jsou větší, než se myslelo. Také to nově zdůrazňuje leteckým společnostem potřebu vyměnit venkovní senzory rychloměrů letadel.

Jako u letu Air France byly i postižené stroje Northwest Airlines vybaveny senzory evropskou firmou Thales Corp. Mnoho společností nyní vyměnilo tyto senzory jiným typem od stejné firmy.

"Když ale začalo být jasné, že problém je rozšířenější, Airbus a evropští vládní zmocněnci řekli společnostem, aby vyměnily alespoň dva ze tří senzorů na každém letadle za typy, které vyrábí (firma) Goodrich Corp. se sídlem v Severní Karolíně. Letouny smějí dále létat, jakmile je provedena změna," uvedla AP. - čtěte Vyměňte senzory na letadlech, nařídil výrobce airbusů kvůli havárii

Společnost Thales to podle agentury odmítla komentovat.

Zatímco tachometr aut využívá k výpočtu rychlosti otáčení kol, letadlo se spoléhá na senzory, zvané Pitotovy sondy, k měření měnícího se tlaku vzduchu. Počítače interpretují tuto informaci jako rychlost. Zatímco auto bez funkčního tachometru nepředstavuje zvláštní problém, správná činnost mnoha kontrolních systémů letadel je závislá na přesných informacích o rychlosti. Je-li rychlost letounu příliš nízká nebo příliš vysoká, může se stroj zřítit.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) hned v červnu po zřícení stroje Air France vydala bezpečnostní věstník, ve kterém připomněla postupy pro případ, že by rychloměry přestaly fungovat. Podle agentury se i s porouchanými rychloměry dá - při dodržení správných postupů - bezpečně letět.

Sondy jsou pojmenovány po vynálezci jejich původní podoby - francouzském inženýrovi Henrim Pitotovi (1695-1771).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok
VIDEO: Půlnoční ohňostroj vyděsil Pařížany. Báli se útoku teroristů

Mohutné rány vyděsily v neděli o půlnoci mnoho Francouzů a turistů v Paříži. Mnozí z nich se báli dalšího teroristického útoku. Naštěstí to ale byl jen...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko
Slovenská policie zadržela exministra Ruska, měl si objednat vraždu

Slovenská policie zadržela bývalého spolumajitele soukromé televize Markíza a exministra hospodářství Pavola Ruska. Podezírá ho, že si před 20 lety v podsvětí...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.