Právě podobná porucha je dávána do souvislosti s červnovým zřícením stroje A330 společnosti Air France s 228 lidmi na palubě do Atlantiku.
Poruchy u letounů Northwest Airlines byly vždy krátké. Zjištěny byly až poté, co bezpečnostní odborníci začali vyšetřovat katastrofu stroje Air France za letu z Brazílie do Francie. Poruchy popsali lidé, kteří jsou blízcí vyšetřování a hovořili pod podmínkou anonymity, protože neměli povolení věc veřejně komentovat, uvedla AP.
Odhalení závad podle AP naznačuje, že problémy s příslušnými zařízeními jsou větší, než se myslelo. Také to nově zdůrazňuje leteckým společnostem potřebu vyměnit venkovní senzory rychloměrů letadel.
Jako u letu Air France byly i postižené stroje Northwest Airlines vybaveny senzory evropskou firmou Thales Corp. Mnoho společností nyní vyměnilo tyto senzory jiným typem od stejné firmy.
"Když ale začalo být jasné, že problém je rozšířenější, Airbus a evropští vládní zmocněnci řekli společnostem, aby vyměnily alespoň dva ze tří senzorů na každém letadle za typy, které vyrábí (firma) Goodrich Corp. se sídlem v Severní Karolíně. Letouny smějí dále létat, jakmile je provedena změna," uvedla AP. - čtěte Vyměňte senzory na letadlech, nařídil výrobce airbusů kvůli havárii
Společnost Thales to podle agentury odmítla komentovat.
Zatímco tachometr aut využívá k výpočtu rychlosti otáčení kol, letadlo se spoléhá na senzory, zvané Pitotovy sondy, k měření měnícího se tlaku vzduchu. Počítače interpretují tuto informaci jako rychlost. Zatímco auto bez funkčního tachometru nepředstavuje zvláštní problém, správná činnost mnoha kontrolních systémů letadel je závislá na přesných informacích o rychlosti. Je-li rychlost letounu příliš nízká nebo příliš vysoká, může se stroj zřítit.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) hned v červnu po zřícení stroje Air France vydala bezpečnostní věstník, ve kterém připomněla postupy pro případ, že by rychloměry přestaly fungovat. Podle agentury se i s porouchanými rychloměry dá - při dodržení správných postupů - bezpečně letět.
Sondy jsou pojmenovány po vynálezci jejich původní podoby - francouzském inženýrovi Henrim Pitotovi (1695-1771).