Vyplynulo to ze zveřejněného šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání, kterého se v květnu zúčastnilo téměř 2 500 škol.
Ministerstvo školství o zavedení druhého povinného jazyka uvažuje už dlouho, návrh se ale zatím připravuje. "Výuce druhého cizího jazyka není vyčleněn dostatečný prostor, mnohdy probíhá v odpoledních hodinách či v rámci kroužků," upozorňuje mluvčí ministerstva školství Tomáš Bouška.
Z průzkumu vyplynulo, že obvykle se další cizí jazyk vyučuje na druhém stupni, nejčastěji v sedmém až devátém ročníku, přičemž největší časová dotace je mu přiznávána v osmém ročníku. Děti se druhý cizí jazyk učí dvě, někdy i tři hodiny v týdnu, často je to ale v rámci volitelných předmětů.
Celkem 63 procent ředitelů ale varuje, že zavedení povinného dalšího cizího jazyka povede k přetěžování žáků, zejména těch slabších. Obávají se také toho, že neseženou dostatek kvalifikovaných učitelů, právě o jazykáře je totiž největší nouze (viz Inspektoři: Každý třetí středoškolský angličtinář nemá kvalifikaci).
Další výtka směřuje k tomu, že pokud by se děti povinně učily dva cizí jazyky, musel by se zvýšit počet hodin v rozvrhu nebo se druhý jazyk vyučovat na úkor jiného předmětu.
S výukou cizího jazyka začínají čeští školáci povinně od třetí třídy. V programovém prohlášení vlády se ale koaliční partneři dohodli, že bude od třetí třídy povinně zavedena angličtina. Povinně zavedena by mohla být už ve školním roce 2011/12. Na většině škol s ní ale třeťáci začínají už nyní.
CIZÍ JAZYKYCizí jazyky na základních školách (počet žáků v roce 2009/10) Angličtina - 618 147 Němčina - 111 196 Ruština 19 378 Francouzština - 6 897 Španělština - 1 805 Italština - 169 |
Zájem je o němčinu a ruštinu
Z průzkumu ÚIV vyplynulo, že přes 87 procent škol nabízí jako další cizí jazyk němčinu, zejména v krajích sousedících s Německem jako je Jihočeský, Ústecký nebo Karlovarský kraj.
Ruštinu vede jako druhý cizí jazyk více než 37 procent škol, největší oblibě se těší ve školách v Moravskoslezském kraji.
Obecně platí, že větší nabídka jazyků je na velkých školách, které mají 400 a více žáků.