Sehnat vystudovaného učitele angličtiny je pro ředitele základních a středních škol stále větší problém. Chybí peníze i lidé, kteří by splnili požadavky ministerstva školství.
Podle čerstvé výroční zprávy České školní inspekce nemá čtvrtina učitelů angličtiny na základních školách potřebnou kvalifikaci, na středních školách je to dokonce více než třetina pedagogů, 17 procent z nich pak nemá vystudovanou vysokou školu.
Jazyk ve školceJazykovou výuku nabízí přes 50 procent mateřských škol. Podle odborníků je totiž nejvhodnější začít s cizím jazykem právě v předškolním věku. V kontrolovaných školkách chodila z celkového počtu 5257 dětí na angličtinu pětina. V malých školkách se do výuky zapojilo dokonce přes 46 procent dětí. Výuku zajišťovali většinou externisté, ti ale často nemají kvalifikaci pro vzdělávání malých dětí. ČTK |
Ubývá také rodilých mluvčích, kteří ve srovnání s devadesátými léty z českých škol téměř vymizeli.
"I od nich je totiž požadováno pedagogické vzdělání a ne všichni jsou ochotni si je doplnit. Pro studenty jsou přitom důležití, protože jsou v praktickém procvičování jazyka nejlepší. Spoustě rodilých mluvčích chybí pedagogické vzdělání. V lepším případě mají na výuku alespoň talent, jindy ani to," dodal Vacek.
Velké rozdíly jsou mezi jednotlivými kraji. Nejhůře jsou na tom karlovarské základní školy. Kvalifikovaní kantoři chybí v 88,5 procentech škol.
Co se týká jazykového vzdělávání obecně, je podle inspektorů problém už v samotném systémovém nastavení. V Česku prý chybí národní koncepce jazykového vzdělávání, chybí také motivace žáků k získání certifikované jazykové zkoušky.
Ministerstvo: zprávu nejprve zanalyzujeme
Zda má ministerstvo školství na tento problém nějaký lék, zatím není jasné. K novým poznatkům inspekce se nevyjádřilo.
"Ministerstvo se v tuto chvíli nemůže k závěrům výroční zprávy vyjadřovat. Probíhá teprve připomínkové řízení, zprávu ještě vůbec nestihlo projednat vedení ministerstva. Bude třeba ji analyzovat a podrobit kontrole validitu údajů ve zprávě uvedených," vzkázala ředitelka odboru vnějších vztahů ministerstva Kateřina Böhmová.
Školy shání angličtináře těžko
Problém přitom trvá již několik let a podle inspekce ještě narůstá. Že jsou kvalifikovaní angličtináři nedostatkovým zbožím, potvrzují i ředitelé škol.
"Já mám veliké štěstí, že jsem kvalifikované angličtináře sehnala. Ale o tom problému víme, na nedostatek angličtinářů si stěžují všichni mí kolegové," uvedla ředitelka plzeňské Masarykovy základní školy Marta Jakešová.
"Jsme malá škola, máme dva učitele angličtiny. Na druhém stupni učí kvalifikovaný aprobovaný pedagog, na prvním stupni učí angličtinu paní vychovatelka, která vyučuje i nepovinnou angličtinu od první třídy. Oba mají potřebné jazykové kurzy a certifikáty," sdělila ředitelka základní školy Gajdošova v Ostravě Anna Krasulová.
Vacek: Špatný učitel může zhoršit kvalitu maturit z jazykaCo znamená "nekvalifikovaný učitel", má pro jazyk potřebné vzdělání? Znamená nekvalifikovaný učitel nekvalifikovanou výuku? Může třeba snížit úroveň jazykových znalostí studentů u maturit? Na základních školách je čtvrtina nekvalifikovaných učitelů angličtiny, na středních více než třetina. V čem je rozdíl? Na školách chybí také rodilí mluvčí, proč zde nechtějí učit? |