Jeden ze čtyř českých letounů CASA

Jeden ze čtyř českých letounů CASA | foto: Armáda ČR

Nebudou-li letouny CASA do půl roku opravené, vrátíme je, hrozí Vondra

  • 209
Ministerstvu obrany došla trpělivost s poruchami armádních dopravních letounů CASA. Výrobci a dodavateli dalo půl roku na odstranění všech závad. Pokud čtveřici letounů do konce května neopraví, navrhne ministr Alexandr Vondra vládě úplné vrácení letadel. Stroje CASA nesmějí do opravení létat.

Vondra vůbec poprvé načrtl cestovní mapu vedoucí ke vrácení čtyř nespolehlivých strojů, které Česko pořídilo za nezvykle vysokou cenu (stály 3,6 miliardy a pět bitevníků L-159). Není přitom pravděpodobné, že by se "vrácení zboží" obešlo bez arbitráží a sankcí, otevřená hrozba odstoupením od smlouvy tak dokládá vážnost situace.

Ministerstvo usoudilo, že poruch strojů CASA už je prostě příliš mnoho na to, aby je šlo připsat na vrub zavádění nových technologií. Letounům nefunguje pasivní ochrana (čili nejsou nasaditelné v misích), autopilot je může poslat do strmého klesání, navigační a komunikační systémy se dovedou samovolně přelaďovat. Naposledy musela česká CASA přistávat jen na jeden motor.

Vypnutá baterie, přetížení sítě a špatné údaje z motoru

Podle vyšetřovatelů zavinil poslední případ (o přistání na jeden motor čtěte zde) výpadek části elektroinstalace. Automatické sepnutí hydraulických čerpadel před přistáním přetížilo síť, zároveň byl jeden klíčový vypínač baterie přepnut do polohy "vypnuto". Souběh podmínek vedl k tomu, že posádka začala dostávat údaje o rostoucí teplotě chladicí kapaliny a poklesu tlaku oleje a motor vypnula.

Vyšetřovatelé proto navrhli doplnit kontrolování vypínačů baterií do seznamu úkonů před přistáním a upravit vypínač proti neúmyslnému vypnutí. Zůstává však s podivem, že něco takového vůbec bylo možné.

Navíc to nebyl jediný problém při posledním letu do Sevilly a zpět. Celkem třikrát při něm došlo k samovolnému přeladění či výpadku navigačních či komunikačních systémů - a to navzdory dvojí modernizaci softwaru v minulosti, protože tento problém ministerstvo reklamovalo už v dubnu 2011.

Vondra: Omnipol problémy uznával, ale zlehčoval je

"Výrobce Airbus Military i dodavatel Omnipol problémy uznávají, ale z našeho pohledu je zlehčovali. To nemůžeme připustit, v sázce je bezpečnost našich pilotů i plnění úkolů. Nebudou-li problémy řádně vyřešeny, navrhnu vládě odstoupení od smlouvy," prohlásil na tiskové konferenci Vondra.

Jeho náměstek Rudolf Blažek dodal, že nejzazší termín na opravu je šest měsíců po 30. listopadu, kdy měly být plně funkční letouny předány české straně. Lhůta tedy běží do konce května 2012.

Armáda má připravený "plán B" pro případ, že by letouny španělské výroby musela vrátit, ministr ale odmítl sdělit podrobnosti. Letectvo si nicméně nechalo staré ruské antonovy, kterým by mohlo prodloužit životnost. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka ale čeští piloti na "andulách" už necvičí a případný výcvikový cyklus by trval kolem šesti měsíců.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video