Názor expertů změnil směr kauzy Hlinka

  • 334
Dopravní policisté znovu omezili v Karlových Varech na tři hodiny provoz na mezinárodní silnici. Uzavírka umožnila expertům dodatečně ohledat místo, kde zahynul hokejový trenér Ivan Hlinka. Ukázalo se totiž, že obviněný řidič avie Veleta mohl mít na nehodě menší vinu.

Vyšetřování Hlinkovy nehody se protáhne

Ve vyšetřování nehody totiž nastal zásadní zlom. "Experti na dopravu se vyjádřili, že na místě neštěstí lze přejet plnou čáru a odbočit směrem ke hřbitovu. Už to proto nevypadá tak, že František Veleta je za každou cenu vrah," řekl advokát Jaroslav Krůšek.

Advokát se odvolává na nejnovější posudek, který vypracoval na žádost kriminalistů plzeňský dopravní inspektorát. Experti v posudku konstatují, že nákladní avie směla při odbočování přejet plnou čáru. Řidič však při tom nesměl na mezinárodní silnici u Karlových Varů ohrozit vozidla v protisměru.

Jel Hlinka rychle?
"Není vyloučena hypotéza, že v době, kdy avie najížděla do protisměru, neviděl řidič Veleta Hlinkův superb pro jeho vysokou rychlost," sdělil advokát. Platí to podle něj v případě, pokud by Veleta odbočoval na vedlejší cestu ke hřbitovu. Samotný Veleta však trvá na tom, že nikam neodbočoval.
  
Advokát rodiny Hlinkových Jiří Polanský je přesvědčen, že příčinou neštěstí bylo právě špatné odbočování. "Za nehodu může kvůli špatnému odbočení výhradně František Veleta," řekl Polanský při vyšetřovacím pokusu 8. října.
 
Silnice na Prahu byla opět uzavřena 
Vyšetřování dopravní nehody pokračovalo v úterý 19. října po několik hodin dodatečným ohledáním místa činu. Experti mimo jiné zjišťovali sklon vozovky. "Měřili jsme zaoblení i další parametry," řekl šéf karlovarských kriminalistů Petr Marek.

DOPRAVNÍ ZNAČENÍ NA MÍSTĚ NEHODY

vodorovné: 1 pruh směr Praha -> Karlovy Vary oddělený jednoduchou plnou čárou; 2 pruhy Karlovy Vary -> Praha, mezi nimi přerušovaná čára; silnice ke hřbitovu oddělena jako vedlejší komunikace přerušovanou čárou

svislé: na hlavním tahu směr Praha -> Karlovy Vary není značena křižovatka, ani zákaz odbočení vlevo; ve směru Karlovy Vary -> Praha je křižovatka značena; na výjezdu z vedlejší silnice od hřbitova je značka dej přednost v jízdě, ani zde není zákaz odbočení přes plnou čáru doleva

závěr expertů: ve směru Praha -> Karlovy Vary není křižovatka řádně vyznačena, odbočení na vedlejší silnici ke hřbitovu tedy lze považovat za odbočení přes plnou čáru na "místo ležící mimo komunikaci" (jako je třeba pole - pozn. red.), které vyhláška připouští

Jasno by měl do případu vnést zpravodaj znalecké komise, kterou jmenoval Krajský úřad v Karlových Varech.

Komise zjistila, že karlovarská nemocnice vedla nedokonale a nepřesně zdravotní dokumentaci. Záchranná služba, která Ivana Hlinku převážela do nemocnice, zase podle komise vedla dvojí dokumentaci.

"Ředitel záchranné služby i nemocnice mi dali vysvětlení k nedostatkům 15. října. Požádal jsem zpravodaje komise a primáře chirurgické kliniky v Ústí nad Labem Martina Saurera, aby vypracoval k oběma vyjádřením odborný názor," uvedl hejtman Josef Pavel.

CO ŘÍKAJÍ ZÁKONY

Paragraf 18 vyhlášky ministerstva dopravy o provozu na pozemních komunikacích říká, že podélná čára odděluje jízdní pruhy s protisměrným provozem. Řidič musí jet vpravo od této čáry.

"Je zakázáno ji přejíždět nebo přesahovat nákladem, pokud to není nutné k objíždění překážky nebo odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci," vysvětlil šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.

Přejet plnou čáru je možné i při "návratu" z místa ležícího mimo komunikaci zpět na silnici.

plné znění vyhlášky

Vyšetřování nehody Ivana Hlinky nabralo nový směr. Odborníci řekli, že nákladní avie směla při odbočování přejet plnou čáru. Nesměla ale při tom ohrozit auta v protisměru. Do kopce na Prahu vedou dva pruhy, dolů na Karlovy Vary jen jeden, 19. října 2004.

,

Video