Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladní vlak s propanem je téměř uhašen

  12:04aktualizováno  12:04
- Požár nákladního vlaku s výbušným propanem, který havaroval ve středu nedaleko norského Osla, se v pátek pozdě v noci podařilo z velké části uhasit. Vagon, z něhož šlehaly plameny až do třímetrové výšky, tak hořel celé tři dny.
Náhle však menšími plameny vzplál sousední vagon.

Odborníkům ze Švédska se po několika pokusech podařilo napojit na hořící cisternu hadici tak, aby mohl být plyn odsáván rychleji ještě předtím, než se stačil vznítit. Díky tomu mohl být postup prací výrazně urychlen.

Náhle však menšími plameny vzplál sousední vagon s pětačtyřiceti tunami propanu, ten má být "vypumpován" stejným způsobem jako předcházející.

Téměř tři tisíce evakuovaných obyvatel tak neví, zda se již budou moci vrátit do svých domovů. Podle norské tiskové agentury NTB by měla důležitá rozhodnutí padnout co nejdříve. Rozhodující však bude, nakolik rychle se podaří uhasit nově vzniklý požár.

Oheň je příliš silný (7. 4. 2000)
Snaha uhasit jeden z hořících vagonů se ukázala jako marná, protože oheň z něj tryská pod příliš velkým tlakem. Vedlejší neporušený vagon plný propanu je tak neustále zahříván.

"Snažili jsme se to uhasit, ale myslím, že jsem neuspěli, protože na takový plamen tu prostě nemáme dostatečně mohutné zdroje vody," shrnul snahu hasičů policejní důstojník Jon Letnes.

Ještě ve čtvrtek odpoledne norští záchranáři konstatovali, že situace je "stabilizovaná". Poté však požár vzplál s větší intenzitou a teplota vedlejšího vagonu se prudce zvýšila. Je v něm uloženo 45 tun propanu.

Policisté ohraničili místo nehody kordonem v okruhu zhruba jeden kilometr, aby měli záchranáři jistotu, že při explozi plynu nebude nikdo z přihlížejících zraněn.

Zbývá jen čekat a chladit
Původní strategie nechat plyn vyhořet tedy nadále platí. Hasičské pumpy se tak soustřeďují na ochranu těch vozů, které plameny dosahující výšky až tří metrů ještě nezasáhly.

Obyvatelé městečka Lillestroem byli nuceni strávit již dvě noci po hotelích a vojenských táborech. Obchodníci nadávají, že přicházejí o tržby. Mnoho odsunutých lidí si také stěžuje, že nechali v zamčených domovech opuštěná a hladová domácí zvířata.

Vlak převážel propan do továrny na výrobu hliníku sídlící v severním Norsku. Propan je vysoce výbušný bezbarvý plyn, používá se například v kempingových vařičích.

Vlak narazil, protože selhaly brzdy - VÍCE ZDE.
Vlak vezoucí 104 tuny propanu narazil do jiné stojící nákladní soupravy v noci na středu. Příčinou havárie byly podle svědectví strojvůdce nefungující brzdy.

Z Lilleströmu a okolí bylo do bezpečí evakuováno téměř 3000 osob, které se vzhledem k vývoji situace nebudou asi hned tak moci vrátit do svých domovů. Podle policejní mluvčí nepřipadá jejich návrat v úvahu pravděpodobně až do neděle 9. dubna. "V nejhorším případě to může trvat ještě několik dnů," zdůraznila Berthová-Larsenová.

Jeden z vagónů stále hoří, nebezpečí exploze tedy stále trvá, 5. 4. 2000

Evakuovaní obyvatelé dvou obcí nedaleko norské metropole Oslo, kde se v časných ranních hodinách srazili dva vlaky, 5.4. 2000

Na severním okraji norské metropole Osla se srazily dva nákladní vlaky, jedna ze souprav převážela tisíc tun propanu, místo nehody hoří

Oblast železniční stanice Lillestroem, kde se srazily dva nákladní vlaky, uzavřela policie do vzdálenosti 800 metrů, 5.4. 2000

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Toto je korejská odpověď!“ Jeden z plakátů z dílny severokorejské propagandy.
KLDR už brzy zdokonalí své jaderné zbraně, varoval šéf CIA

Severní Koreu dělí jen měsíce o dalšího zdokonalení jejího jaderného arzenálu. Na bezpečnostní konferenci ve Washingtonu to ve čtvrtek prohlásil šéf americké...  celý článek

Ines Rau na archivním snímku
Dívkou měsíce v Playboyi je poprvé transsexuálka, čtenáři reptají

Dívkou měsíce časopisu Playboy se poprvé stala transsexuálka. Francouzská modelka Ines Rauová bude tváří listopadového čísla. Některé čtenáře to popudilo,...  celý článek

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.