Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Srážku vlaků zřejmě způsobily nefungující brzdy

  10:33aktualizováno  10:33
- Nefungující brzdy zřejmě způsobily středeční srážku dvou nákladních vlaků u norské metropole Oslo. Jeden z vlaků vezl více než sto tun explozivního propanu. Po srážce se jeden z vagónů s propanem vznítil a stále hoří. Z okolí muselo být evakuováno téměř tři tisíce osob.
Nebezpečí exploze je podstatně menší než ve středu.

Nová fakta zveřejnil norský deník Dagbladet s odvoláním na svědectví strojvůdce havarovaného vlaku. Ten pracuje v této profesi již 25 let a při srážce utrpěl lehké zranění.

Přibližně tisíc metrů před místem kolize již tento muž věděl, co se může stát, a použil nouzovou brzdu. Ani tak se mu však vlak, jedoucí v tu chvíli rychlostí 80 kilometrů v hodině, nepodařilo zcela zastavit. Strojvůdce proto opustil  podle norského deníku asi 150 metrů před srážkou kabinu strojvůdce a utekl do bezpečnějšího prostředí strojovny lokomotivy.

Nákladní vlak s výbušným propanem narazil ve stanici u obcí Lilleström a Rälingen do jiného, stojícího nákladního vlaku a ohrozil tím asi čtyřicet tisíc místních obyvatel.

Jeden z vagónů stále hoří, nebezpečí exploze je již menší. Záchranné hlídky na místě hodlají nechat všechen unikající plyn shořet.

Evakuace částí obou uvedených obcí, ležících v těsné blízkosti místa nehody, postihla podle norské tiskové agentury NTB několik tisíc osob včetně žáků a učitelů dvou základních škol.  Vyklizena byla i mateřská školka a nemocnice. Oblast do vzdálenosti 800 metrů od železniční stanice uzavřela  policie.

Lilleström bude do té doby prakticky mrtvým místem - ulice jsou vylidněny a doprava úplně zastavena, což v oblasti způsobuje dopravní chaos. Nikdo se nesmí přiblížit železniční stanici blíž než na 500 metrů. Lilleströmské nádraží patří v Norsku k nejfrekventovanějším - za normálních okolností jím projede 550 vlaků denně.

V lednu letošního roku přišlo v blízkosti norského Lillehammeru při srážce dvou vlaků, z nichž jeden projel na červenou, o život 19 cestujících. Toto neštěstí bylo zaviněno nikoli technickými příčinami, ale lidskou chybou.

Největší srážky vlaků ve 20. století
22. května 1915 u skotského města Gretna zahynulo 227 lidí
12. prosince 1917 neštěstí ve francouzském Modane si vyžádalo 543 životů
2. března 1944 v jihoitalském Salermu zahynulo 521 osob
22. října 1949 přes 200 lidí zemřelo u polského města Dwór
3. dubna 1955 v mexické Guadalajáře zahynulo 300 osob
29. září 1957 250 osob zemřelo v Montgomery v Pákistánu
1. února 1970 srážka dvou osobních vlaků mezi argentinskými městy Benavides a General Pacheco si vyžádala 236 obětí
6. října 1972 u mexického města Saltilly vykolejil rychlík: 208 mrtvých, 1100 zraněných
15. listopadu 1974 při čelní srážce dvou osobních vlaků blízko města Cotonou (Benin) zahynulo na 200 osob
29. listopadu 1976 na trati Mombasa-Nairobi v Keni vykolejila část rychlíkové soupravy a zřítila se z náspu do řeky - většina cestujících se utopila: 900 mrtvých.
6. června 1977 rychlík se zřítil do řeky Jamuny v bangladéšském Manikgandžu - zahynulo 200 lidí.
5. června 1981 sedm vagonů osobního vlaku se zřítilo do řeky Bagmati v Indii: 800 mrtvých
14. ledna 1985 na trati Dire Dawa-Awaš v Etiopii vykolejil rychlík a zřítil se do propasti, kde nalezlo smrt 500 lidí
3. června 1989 na železničním úseku Transsibiřské magistrály mezi Samarou a Ufou v bývalém SSSR vybuchl zkapalněný plyn z poškozeného dálkového potrubí a zasáhl dva projíždějící osobní vlaky, v nichž nalezlo smrt 575 osob, včetně 181 dětí
4. ledna 1990 v jihopákistánské vesnici narazil expres do stojícího nákladního vlaku - nehoda si vyžádala 285 obětí
20. srpna 1995 nesprávně nastavené návěští bylo příčinou srážky dvou rychlíků u města Fírúzabádu v indickém státě Uttarpradéš: 350 obětí na životech
28. listopadu 1998 na severu Indie na trase z Dillí do města Džammú narazil rychlík do vykolejených vagonů osobního vlaku - neštěstí si vyžádalo 209 obětí
Autor: čtk

Evakuovaní obyvatelé dvou obcí nedaleko norské metropole Oslo, kde se v časných ranních hodinách srazili dva vlaky, 5.4. 2000

Na severním okraji norské metropole Osla se srazily dva nákladní vlaky, jedna ze souprav převážela tisíc tun propanu, místo nehody hoří

Oblast železniční stanice Lillestroem, kde se srazily dva nákladní vlaky, uzavřela policie do vzdálenosti 800 metrů, 5.4. 2000

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v zajetí nadšeného davu v Pchjongajngu (12....
S novými sankcemi nepřežije KLDR ani rok, tvrdí severokorejský úředník

Nové americké sankce vůči Severní Koreji jsou tak tvrdé, že to země zřejmě nepřežije, tvrdí Ri Jong-ho, který jako vysoce postavený úředník vozil třicet let...  celý článek

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.