Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Němý ruský stroj ohrozil civilní letadlo. Zbývala minuta, tvrdí Švédové

  19:26aktualizováno  14. prosince 1:06
Ruský vojenský stroj v pátek podle švédského letectva málem narazil do dopravního letadla. Pilot armádního letounu měl vypnutý radarový odpovídač a zamířil nad moře jižně od Švédska, kudy letěl i civilní stroj z Kodaně. Dispečeři museli dopravní letadlo odklonit. Moskva obvinění odmítá.

Ruské stíhačky, bombardéry i servisní letadla se ve vzdušném prostoru kolem celé Evropy často pohybují s vypnutými odpovídači. | foto: Alex Pereslavtsev CC-BY-SACreative Commons

„Vojenský letoun neměl zapnutý odpovídač, ale zahlédli jsme ho na radaru a varovali řídicí středisko civilního letectva v Malmö. Stroj však najednou změnil kurs a uvědomil jsem si, že by se mohl během minuty srazit s civilním letadlem. Takže jsem na středisko civilního provozu zavolal znovu a rozhodli jsme se civilní stroj odklonit. Zabránili jsme tak katastrofě,“ vylíčil Daniel Josefsson z vojenského velitelství ve švédském Luleå reportérům deníku Dagens Nyheter.

Němé letouny jsou jako auta bez blinkrů

Posádky ruských strojů nepodávají civilním úřadům letové plány, nekomunikují během letu s řízením letového provozu a nemají zapnuté automatické odpovídače.

Pokud se k sobě na obloze přiblíží dva stroje, jeden z nich nechají dispečeři obvykle stoupat a druhý klesat. Kvůli vypnutému odpovídači však švédské letectvo nemělo zprávy o tom, v jaké výšce se armádní stroj pohybuje. Zaměstnanci řídicího střediska viděli pouze tečku na radaru, a tak muselo větší letadlo uhnout z cesty.

  „Obloha byla zatažená. Pokud bychom na to nepřišli my, piloti neměli šanci se navzájem spatřit. Incident představoval jasné nebezpečí kolize, mohlo to dopadnout špatně. Je to skutečně znepokojující,“ uzavřel Josefsson.

Vážné, nepřípustné a nebezpečné, stěžuje si Stockholm

Civilní letoun odstartoval z Kodaně, podle nepotvrzených zpráv měl namířeno do Polska. Letectvo původně nesdělilo ani původ armádního stroje, naznačilo však, že bylo patrně ruské. Švédský vojenský mluvčí sdělil, že v dané oblasti mezi Malmö a dánským ostrovem Bornholm se ve stejný čas pohybovalo nejméně jedno ruské letadlo.

Vy také vypínáte odpovídač, opřel se do NATO Kreml

Ruské ministerstvo obrany se proti výrokům svých švédských protějšků ohradilo. „Let se uskutečnil striktně v souladu s pravidly mezinárodního vzdušného prostoru, bez narušení hranic dalších států a v bezpečné vzdálenosti od leteckých koridorů pro civilní stroje,“ prohlásil podle agentury TASS jeho mluvčí Igor Konašenkov.

Ruský vojenský stroj se podle něj k dopravnímu letadlu nepřiblížil na více než 70 kilometrů. „Lety vojenských strojů NATO poblíž ruských hranic, kterých v posledních měsících trojnásobně přibylo, se také vždy odehrávají s vypnutým odpovídačem,“ dodal mluvčí.

„Mluvíme o ruském vojenském letounu. Identifikovali jsme ho díky pilotům švédských bojových letounů,“ potvrdil v sobotu večer švédský ministr obrany Peter Hultqvist. „Je to vážné, nepřípustné a vyloženě nebezpečné,“ dodal podle serveru The Local.

Ruský stroj podle něj letěl směrem na Malmö, do vzduchu kvůli němu musely švédské i dánské stíhačky. Právě kvůli přítomnosti švédských strojů ruský pilot patrně změnil směr a začal se nebezpečně přibližovat k dopravnímu letadlu.

Bruselské velitelství NATO koncem listopadu oznámilo, že aktivita ruských letců v bezprostředním okolí Evropy je nezvykle intenzivní. Letectva členských států NATO musela letos kvůli ruským strojům do vzduchu už více než stokrát. Oproti celému roku 2013 je to trojnásobný počet zásahů. Právě ruské stíhačky, bombardéry i servisní letadla se ve vzdušném prostoru kolem celé Evropy často pohybují s vypnutými odpovídači (více se dočtete zde).

Ruská stíhačka se nedávno ocitla nebezpečně blízko norského letounu F-16:

Autor:


Témata: NATO




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.