Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Wikileaks zveřejnil tajné operace USA. Chtěli ho obvinit ze znásilnění

  13:19aktualizováno  18:01
Švédská policie vydala v pátek zatykač na zakladatele amerického serveru WikiLeaks, na němž minulý měsíc zveřejnili tajné dokumenty o vojenských operacích spojenců v Afghánistánu. Juliana Assangeho podezřívala ze znásilnění a obtěžování. V sobotu zatýkací rozkaz zrušila, prý byl neopodstatněný.

Julian Assange na semináři ve Švédském Stockholmu (14. srpna 2010) | foto: AP

Přibližně před týdnem měl devětatřicetiletý Assange podle obžaloby znásilnit ve Švédsku jednu ženu a další obtěžovat. "Zatykač byl vydán v pátek," uvedla Karin Rosanderová ze švédské prokuratury.

"Příštím krokem je zkontaktovat ho a vyslechnout. Nebude formálně obviněn, dokud se neobjeví před soudem," říkala ještě v sobotu ráno.

O pár hodin později ale přišel obrat. Švédské úřady oznámily: zatykač rušíme. Důvod? Obviněný prý byla nepodložená. "Nemyslím, že by ten člověk spáchal nějaký zločin," řekl agentuře AP jeden z vyšetřovatelů.

Assange obvinění celou dobu odmítal. "Zajímavou otázkou je, proč tato obvinění přicházejí právě v této době. Policie mě nekontaktovala. Ta obvinění jsou nepravdivá," napsal podle serveru thelocal.se v e-mailu zaslaném do švédského deníku Dagens Nyheter.

Zástupci serveru WikiLeaks označili skrze sociální síť Twitter obvinění za špinavou hru. Je podle nich prý zbytečné uvádět, že cílem je odvést pozornost od jiných věcí.

Umí roztřást generály i Bílý dům

Deset největších odhalení webu WikiLeaks

Koncem července WikiLeaks zveřejnil takřka 77 tisíc tajných dokumentů o spojeneckých operacích v Afghánistánu, což byl největší únik utajených informací Pentagonu od války ve Vietnamu.

Web tím vyvolal mediální smršť a kritiku amerického ministerstva obrany, podle něhož server prý ohrozil bezpečnost informátorů a účastníků operací (o tajných dokumentech čtěte více zde).

Zbývajících 15 tisíc dokumentů chce WikiLeaks zveřejnit v následujících týdnech. Podle webových stránek televize CNN slíbila WikiLeaksu pomoc švédská Pirátská strana. Prý serveru pronajme zdarma prostor na svých serverech jako součást svého politického poslání.

Assange byl podle americké zpravodajské televize ve Švédsku minulý týden, ale není jasné, kde se nachází nyní. Skandinávské království si podle svých slov vybral k pobytu proto, že hledal bezpečné místo po zveřejnění tajných dokumentů o válce v Afghánistánu.

Wikileaks zveřejnila tajné dokumenty o válce v Afghánistánu (25. července 2010)

Kliknutím na obrázek se dostanete na webové stránky WikiLeaks a k tajným dokumentům, které získala

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Finští policisté hlídkují před hlavním nádražím v Helsinkách poté, co ve městě...
Ve finském Turku pobodal muž několik lidí, dva zemřeli

Dva mrtvé a šest zraněných si v pátek vyžádal útok ve městě Turku na jihozápadě Finska. Muže, který se na lidi v centru města vrhl s nožem v ruce, policisté...  celý článek

U obce Kleinarl v Salcbursku v důsledku silných dešťů vznikla dvě nová jezera s...
V Rakousku po deštích vznikla dvě nová jezera, bouřka zabila dva lidi

Noční bouřky v Rakousku zabíjely. Dva lidé přišli o život nedaleko města Braunau am Inn v Horních Rakousích, kde se na ně zřítil festivalový stan. V Salcbursku...  celý článek

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.