Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čidla v airbusu před pádem detekovala kouř, hledají se černé skříňky

  8:31aktualizováno  9:58
Na palubě letadla společnosti Egyptair byl krátce před jeho zřícením detekován kouř. Podle expertů to však nemusí nutně znamenat požár či explozi. Oblast pádu airbusu ve Středozemním moři prohledávají od rána letadla a lodě celkem šesti států.

Podle informací CNN byl kouř detekován v blízkosti kokpitu dopravního letadla. Data z čidel byla údajně získána prostřednictvím systému ACARS, který slouží ke komunikaci letadla s leteckou společností a řídícími středisky.

Detekci kouře už podle francouzského deníku Le Figaro potvrdil i francouzský vládní Úřad pro vyšetřování a analýzu bezpečnosti civilního letectví (BEA). Upozorňuje však, že na interpretace a vyvozování závěrů je ještě brzy.

Ze záznamů totiž podle expertů na leteckou dopravu nutně nevyplývá, že na palubě propukl požár. Není ani jisté, zda posádka o detekovaném kouři věděla. Záznamy jsou totiž systémem ACARS přenášeny automaticky.

Fotogalerie

Vyšetřovatelům stále chybí černé skříňky, které jsou asi nejdůležitějším vodítkem. „Záznamy neříkají nic o tom, zda došlo k výbuchu nebo k mechanické závadě. Zužují ale prostor, kterým se zabýváme. Už se nemusíme zaměřovat na křídla nebo další části letounu,“ řekl pro CNN letecký analytik Richard Quest.

Systém ACARS předává prostřednictvím satelitů či radiofrekvencí z letadla na zemi krátká automatická hlášení, která se týkají nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů. Německý odborník Tim van Beveren reportérům ze stanice Deutsche Welle řekl, že kouř byl detekován na jedné z toalet, už o minutu později zřejmě oheň elektronické systémy letadla vyřadil z provozu.

Na pátrací akci se podílí šest států

Oblast pádu airbusu prohledávají od rána letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí. Jejich hlavním úkolem bude najít další části vraku a zejména černé skříňky, které odborníkům napoví, co se na palubě letounu před jeho zřícením odehrávalo.

Francouzské úřady intenzivně vyšetřují stovky pracovníků a dalších lidí, kteří mohli mít na letišti Charlese de Gaullea v Paříži přístup k egyptskému letadlu. Zároveň procházejí hodiny záznamů z bezpečnostních kamer.

Pád airbusu

Vyšetřování navazuje na přísnější bezpečnostní opatření zavedená po útocích z roku 2015 s cílem zjistit všechny osoby představující bezpečnostní riziko kvůli radikalizaci. Jde zjevně o muslimy, kteří mohou vykazovat kontroverzní chování a názory.

Po útocích se úřady rozhodly projít pod drobnohledem 86 000 lidí s oprávněním k přístupu do neveřejných zón letiště. Mezi lednem 2015 a dubnem 2016 bylo toto povolení zrušeno více než 600 lidem. Z toho 85 lidí bylo podle francouzských orgánů podezřelých z „radikalizace“.

Lustrace ale není u konce, protože bezpečnostní složky evidují dalších 400 případů podezření z „alarmující radikalizaci“. Zjišťování toho, zda je člověk může být nebezpečný či nikoli, se dotýká i takových drobností, jako je odmítání muže komunikovat či se podřizovat nadřízené ženě, uvádějí francouzská média.

Teroristé se k pádu zatím nepřihlásili

Egyptská armáda v pátek našla trosky letadla společnosti Egyptair, které se ve čtvrtek zřítilo nad Středozemním mořem. Asi 290 kilometrů severně od přístavní Alexandrie objevila i osobní věci cestujících (více čtěte zde).

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí krátce po zprávě o nálezu částí letadla kondoloval rodinám obětí. Egyptský ministr pro civilní letectví pak podle tisku pozůstalým řekl, že neštěstí nikdo nepřežil.

Mezi pasažéry bylo 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších zemí. Češi na seznamu obětí nejsou, stejně jako na něm chybí jména z rejstříků osob hledaných pro podezření z terorismu.

Stroj mířící z Paříže do Káhiry, na jehož palubě bylo 56 cestujících a deset členů posádky, zmizel z obrazovek radarů ve čtvrtek brzy ráno krátce před plánovaným přistáním v egyptském hlavním městě. Příčiny havárie zatím nejsou známé, spekuluje se o technické závadě, chybě pilota nebo teroristickém útoku.

Americké ministerstvo obrany v pátek uvedlo, že prozatím nemá žádné informace, které by poukazovaly na výbuch na palubě egyptského letadla. Žádná teroristická skupina také zatím netvrdí, že by za pádem stroje stála.

Letoun zmizel z radarů ve čtvrtek:

Autoři: ,


Zpestřete váš jídelníček
Zpestřete váš jídelníček

Inspiraci a zajímavé recepty najdete na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.