Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Série únosů i tragické havárie. Letounům EgyptAir není nebezpečí cizí

  11:00aktualizováno  11:00
Zpravodajské servery ve čtvrtek zaplnily zprávy o ztraceném letounu aerolinek EgyptAir. Všech 66 lidí na palubě zřejmě zemřelo. Nejedná se však ani zdaleka o první případ, kdy se tento dopravce dostal do problémů. Na svém kontě má celou řadu únosů i tragických havárií, při kterých zemřely desítky lidí.

Historie aerolinek EgyptAir sahá až do roku 1932. Tehdy tento dopravce vstoupil na prudce se rozvíjející trh pod názvem Misr Airwork, uvádí Encyklopedie afrických aerolinek. V následujících letech se stal nejvýznamnějším dopravcem na Blízkém východě a v Africe. Do mezinárodního vzdušného prostoru letouny Misr Airwork poprvé vlétly v roce 1934, kdy začaly operovat mezi Káhirou a palestinským územím, připomíná server CNN.

Letoun z Paříže do Káhiry zmizel z radarů, na palubě bylo 66 lidí

Mezi lety 1949 až 1957 rozšiřovaly tyto aerolinky svou působnost. Přišla změna názvu na MisrAir, později United Arab Airlines a v roce 1971 pak na nynější název EgyptAir. V roce 2008 se aerolinky přidaly do prestižní sítě leteckých dopravců Star Alliance, jako jediný zástupce ze severní Afriky a Blízkého východu.

Historii EgyptAir však neprovází jen úspěch, ale také celá řada tragických událostí. Stroje egyptského dopravce hrály hlavní roli v několika leteckých katastrofách či menších incidentech (jejich kompletní seznam najdete zde). První velká nehoda přišla v roce 1971. Letoun Comet4 při nočním přistání v libyjském Tripolisu kvůli špatné viditelnosti narazil do terénní deprese. Na palubě zahynulo osm členů posádky a osm pasažérů. V březnu stejného roku šel k zemi také letoun DC9-32 po nárazu do neaktivního vulkánu u jemenského Adenu. Na palubě zemřely desítky lidí (více o incidentu zde).

Tragické nehody a zoufalé únosy

Nehody s desítkami obětí si aerolinky připsaly také v letech 1973, 1976, 1985 a 1986, jak uvádí server Air Safe. Nejtragičtější havárie však přišla až v nedávné době. Na sklonku října 1999 ztratila kontrola letového provozu kontakt s letem číslo 990, který obsluhoval stroj Boeing 767. Krátce po startu z letiště JFK v New Yorku se stroj zřítil do oceánu. Tragédie si vyžádala celkem 217 životů včetně 14 členů posádky (více o tragédii zde).

Fotogalerie

Zatím poslední větší incident spojený s technickými problémy zaznamenal EgyptAir 29. června 2011. Boeing 777 před odletem z letiště v Káhiře na trase ze Saúdské Arábie začal hořet. Posádka i pasažéři byli během několika minut evakuováni a navzdory relativně velkému poškození stroje nebyl nikdo zraněn, píše The Aviation Herald.

Hlavní roli hrály egyptské aerolinky v průběhu let také během celé řady únosů. První vážnější incident dopravce zaznamenal v srpnu 1976. Boeing 737 byl tehdy unesen na tuzemském letu mezi Káhirou a Luxorem. Před přistáním stroj ovládla trojice ozbrojenců a pilotovi přikázali, aby doletěl do Libye.

Stroj však musel přistát podle plánu v Luxoru, protože na delší let neměl dostatek paliva. Na zemi únosci požadovali propuštění pětice vězňů zadržovaných kvůli plánování vražd libyjský a jemenských politických činovníků. Po pár hodinách vyjednávání do letounu vtrhlo ozbrojené komando a únosce zadrželo.

Krvavý zásah egyptského komanda

Zřejmě nejznámější epizodou je však únos Boeingu 737, který 23. listopadu 1985 směřoval z Atén do Káhiry. Stroj unesli tři ozbrojenci. Jednoho z únosců ještě na palubě zneškodnil bezpečnostní pracovník. Únosci požadovali přistání v Tunisku nebo v Libyi. Souhlasili však s mezipřistáním na Maltě, kde mělo dojít k dotankování paliva. Po přistání propustili dva zraněné členy posádky společně s jedenácti dalšími ženami, píše server Aviation Safety Network.

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

Maltské úřady posléze odmítly dotankování paliva předtím, než únosci propustí všechny rukojmí. Ozbrojenci pohrozili, že každých deset minut zabijí jednoho člověka, pokud jim úřady nevyhoví. Během vyjednávání postřelili tři pasažéry, dva zabili. Po 22 hodinách do letounu vtrhly egyptské ozbrojené složky a během ostré přestřelky únosce zneškodnily. Únosci však jen pár sekund před zásahem podle vyšetřovací zprávy vhodili granáty do prostoru pro cestující. Následky byly tragické, celkový počet obětí únosu se vyšplhal na 58 (více o incidentu se dočtete zde).

Zatím poslední případ únosu letounu EgyptAir se odehrál letos v březnu. Airbus A320 tehdy letěl do Káhiry ze Saúdské Arábie, s mezipřistáním v Alexandrii. Pilot však během letu ohlásil, že mu vyhrožoval pasažér se sebevražedným pásem a donutil ho přistát na Kypru. Později se ukázalo, že únosce nebyl ozbrojen a zoufalým činem řešil své osobní problémy (více o případu zde).

Podívejte se na záběry z únosu z března letošního roku:

Autor:


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.