Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na nákup pandurů tlačil premiér, zlobí se Parkanová

  5:11aktualizováno  14:35
Bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová nechtěla o okolnostech nákupu obrněných transportérů Pandur pro českou armádu nikdy příliš mluvit. Odkazovala na loajalitu k expremiérovi Topolánkovi. Teď ale změnila názor. "Projekt podporoval od začátku do poslední chvíle sám premiér. Byl tam velký spěch na uzavření kontraktu," prohlásila.

Topolánek podle Parkanové chtěl, aby zakázku řídil jeho muž na ministerstvu obrany - Martin Barták. | foto: ČTK

Parkanovou vyvedlo z míry, jak se na ni Topolánek snaží hodit odpovědnost za nákup drahých transportérů od firmy Steyr, nad nímž se vznáší podezření z korupce.

Co je v kauze jasné a co ne

Zorientujete se v kauze, o níž všechny články najdete zde

Rozzlobilo ji Topolánkovo vyjádření, které v SMS zprávě poslal MF DNES: "Plnou odpovědnost nese Parkanová. Mohu pouze spekulovat, proč chtěla ponechat v platnosti evidentně zkorumpovaný projekt," napsal Topolánek.

Exministryni to tak rozrušilo, že téměř nemohla mluvit. "Jsem v šoku... Naprosto otřesená alibismem a neférovým vyjádřením expremiéra. Pro mě je to taková míra neslušnosti, že bych to do něj nikdy neřekla," reagovala se slzami v očích.

Topolánek podle Parkanové chtěl, aby zakázku řídil jeho muž na ministerstvu obrany – tehdejší náměstek za ODS Martin Barták.

"Expremiér měl obrovský zájem na tom, aby byl projekt převeden na náměstka Bartáka. Ten spěch jsem velmi cítila," řekla Parkanová. Právě Barták se podle exmanažerů Steyru podílel na zákulisních dohodách společně se Stanislavem Grossem a Karlem Kühnlem. (přepis rozhovoru s exmanažery Steyru čtěte zde)

Bartákovu důležitou roli v projektu na obrněné transportéry potvrzuje fakt, že celý kontrakt za 14 miliard podepsal místo ministryně. To není zcela obvyklé.

Topolánek zmírnil svá slova, tajnosti trvají

Šéf ODS v pátek své vyjádření zmírnil. Uvedl, že se nechtěl Parkanové dotknout. Neodpověděl však na otázku, zda trval na tom, aby projekt řídil a podepsal právě Barták. A zda on sám na uzavření kontraktu spěchal.

Role Bartáka je přitom velmi důležitá. Zakázku sice původně uzavřela vláda socialisty Paroubka, Topolánkův kabinet však obchod zrušil. A Barták dojednal s firmou Steyr novou smlouvu.

On sám se brání tím, že ho jednáním o nákupu pandurů pověřila ministryně Parkanová. "Odůvodnila to tím, že se jedná o projekt nejvyšší priority. Toto její osobní rozhodnutí zároveň neznamená, že by ji jakkoli zbavovalo zodpovědnosti za výsledný kontrakt," přehazuje Barták odpovědnost na svou bývalou šéfku.

Také k podepsání kontraktu ho prý delegovala tehdejší ministryně. Otázku, zda k tomu nebyla Parkanová donucena premiérem Topolánkem, však nezodpověděl.

Vypsání výběrového řízení na nákup obrněných transportérů schválila vláda Stanislava Grosse (ČSSD) v roce 2005. První smlouvu na pandury pak uzavřela po dlouhém jednání Paroubkova vláda: tehdejší cena za 199 vozidel byla 20 miliard.

S Habitzlem a Jedlaucnikem jsem nikdy nejednal, tvrdí Barták

Topolánkova vláda však kontrakt náhle jako nevýhodný vypověděla, aby posléze uzavřela se zbrojovkou Steyr novou smlouvu - tentokrát na pořízení 107 transportérů za 14,4 miliardy. Průměrná cena jednoho transportéru vzrostla o třetinu.

Okolnosti podivného kotrmelce dodnes vzbuzují pochybnosti. "Myslím, že někdo nedostal své peníze," vysvětloval bývalý manažer Steyru Wolfgang Habitzl na skryté kameře, proč byl kontrakt náhle zrušen. Se svým kolegou Herwigem Jedlaucnikem předtím popsali, jak zakázku ovládla korupce a kam měla plynout provize.

Barták jakékoliv zákulisní dohody popírá. "Zdůrazňuji, že bývalé představitele Steyru neznám, nikdy jsem s nimi nejednal a nikdy jsem se s nimi nesetkal," tvrdí Barták.

Firma Steyr nebyla podle něj schopna řádně a včas plnit podmínky smlouvy, proto kontrakt vypověděl. "Zároveň jsme přistoupili k novým jednáním, protože jinak nám hrozila arbitráž s potenciální škodou v řádech miliard," říká Barták.

Právě proto prý ministerstvo uzavřelo se Steyrem smlouvu znovu, ovšem na méně vozů. Podle Topolánka tím Barták zabránil podezřelé zakázce a ušetřil šest miliard.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.