Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné zkrotí dopravu v Praze nejdříve za čtyři roky

  15:20aktualizováno  15:20
Dopravní situaci v Praze by mohlo zlepšit zavedení mýtného, to už dnes uznávají i představitelé města. Platit se ale nezačne dříve než za čtyři roky, kdy bude hotová další část městského okruhu. Podle oponentů politici mluví o mýtném, jen když se jim to hodí, zavést ho nemají odvahu.
Do peněženky možná budou muset časem sáhnout i ti, kteří jezdí po severojižní magistrále

Do peněženky možná budou muset časem sáhnout i ti, kteří jezdí po severojižní magistrále | foto: Václav Pancer

Seriál o pražské dopravě - všechny články

Podle Jaroslava Macha z odboru dopravy pražského magistrátu se o zpoplatnění vjezdu do centra uvažuje. "Dosud ale není rozhodnuto o jeho konkrétní podobě," řekl Mach iDNES.cz.

Radnice totiž se zavedením čeká až na dokončení klíčových dopravních staveb, především spojení Strahovský tunel-Pelc-Tyrolka, aby stávající doprava nebyla vytlačena do jiných obydlených ulic.

"O případném zavedení poplatku za vjezd do centra města uvažujeme až v souvislosti s dokončením severozápadní části městského okruhu, tedy na přelomu let 2010-2011, rozhodně ne dříve, řekl iDNES.cz radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Jak by měl systém vypadat, nechce prozradit s tím, že je to předčasné. "Diskusi o mýtném chceme zahájit letos na podzim," dodal Šteiner.

Kamionů díky mýtu ubylo
Pro mýtné mluví i zkušenost s jeho zavedením na dálnicích, které mělo vliv i na dopravu v Praze. Podle průzkumu Ústavu dopravního inženýrství poklesl počet kamionů na Jižní spojce o 12 procent.

"Každý den tudy v říjnu 2006 projelo asi 12 700 kamionů, letos na jaře to bylo průměrně o dva tisíce méně," potvrdil ředitel dopravního ústavu Ladislav Pivec. Nadpoloviční většina z dvaceti tisíc kamionů, které každý den vjedou do metropole, městem pouze projíždí.

Vláda zvažuje, že by výběr mýtného rozšířila i na silnice II. a III. třídy, stejně jako přemýšlí o zpoplatnění menších nákladních vozidel. - více zde

Chceš do města? Tak zaplať
Politici sázejí na to, že by se po zavedení mýtného vjezd do centra nevyplatil a počet aut by poklesl. Zmizet by jich mohla až pětina.

Podle Alžběty Rejchrtové ze sdružení Občané postižení magistrálou však na zavedení mýta nemají politici dost kuráže. Připomíná, že už před rokem primátor Bém sliboval, že by pilotní projekt mohl být spuštěn už v roce 2008. "Mluví o tom před volbami, ale pak od toho ustupují. Nemají odvahu do toho sáhnout a omezit řidičům svobodu," říká Rejchrtová.

Politici a úředníci podmiňují zavedení mýtného dokončením části městského okruhu. Jak výstavba okruhu pokračuje, zjistíte po rozkliknutí mapy.

To si myslí i bývalý primátor Jan Kasl. Byl to on, kdo s návrhem mýtného přišel už v roce 2000 po návštěvě Londýna. "Okamžitě jsem byl denunciován," vzpomíná Kasl. Kolegové ho prý za smělý návrh zkritizovali.

Dnes však pomalu přebírají jeho argumenty. "Potěšilo mne, že před volbami pan Šteiner či primátor Bém mluvili o mýtném jako o něčem, co si umí představit," říká. Myslí si ale, že jde jen o sliby - podle něj se nestane nic a myšlenku opráší zase až před volbami 2010. "Co chybí, je odvaha," říká exprimátor.

Změnila se atmosféra
"Přijatelnost mýtného je nyní větší," připouští Kasl. Před sedmi lety vypracoval návrh, kudy by zóna pro výběr mýtného měla vést. Ani dnes by na něm nic neměnil (viz rámeček Jak by mohlo mýtné fungovat).

Technika navíc postoupila, takže to, co bylo těžko představitelné před sedmi lety (kamerový systém byl drahý), dnes už neplatí. "Myslím, že by to nebyl problém. Systém identifikace skrze značku je ideální," řekl Kasl iDNES.cz. Chyby by byly minimální, mýtné by se tak dalo lehce platit i předplácet na určité období.

Kasl zároveň věří, že by se systém mýtného mohl spustit ihned. Není třeba čekat na dokončení okruhu. Navrhuje totiž dvě zóny - první by zavedl v rámci památkové rezervace. "To je možné hned," říká. "Dá se to přesně vymezit. Z fleku."

Až v další fázi by zavedl druhou zónu, kdy by byla zpoplatněna oblast ohraničená městským okruhem. Tam by se na jeho dokončení muselo samozřejmě počkat. Platilo by se tak i v oblasti širšího centra, Prahy 19. století. Kdo by sem chtěl vjet, musel by z peněženky vytáhnout zhruba stokorunu. "Lidé si musí uvědomit, že mít auto v centru není automatismus. Je to určitý bonus, který zvyšuje kvalitu života," soudí exprimátor.

Mýtné by radnici přineslo milionové částky. Důležité podle Kasla ale je, aby se investovaly zpátky do zkvalitnění dopravy.

Systém mýtného má však také úskalí. Určité nebezpečí představuje ztráta soukromí způsobeného kamerami či nebezpečí zmrtvění města. Proto by se muselo mýtné zavádět postupně, aby se lidé nezačali centru vyhýbat a nevytratil se odsud život.

Souhlasili byste se zavedením mýtného v centru Prahy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. září 2007. Anketa je uzavřena.

ANO 7737
NE 2335

Zatočí magistrát s magistrálou?
Podle odvážných plánů pražské radnice by se po zavedení mýtného mohla doprava v Praze zklidnit natolik, že nynější rušná magistrála bude připomínat poklidný bulvár.

Podle Rejchrtové se však vedení města chová přesně opačně - růst dopravy na magistrále podporuje, když dává zelenou velkým administrativním komplexům, které poblíž komunikace rostou jako houby po dešti. Ty pak přitahují více a více aut.

Například neustále bobtnající BB Centrum v Michli podle ní přidá na magistrálu nejméně 24 450 vozidel denně. Přitom už v roce 2006 tudy projelo osmdesát tisíc vozidel denně. "Na rok 2010 se pak plánuje nahuštění dopravy až na 116 tisíc projíždějících automobilů," dodává Rejchrtová.

Právě magistrálu a Nuselský most by Rejchrtová navrhovala jako vhodné místo pro vyzkoušení mýtného. "Na Nuselském mostě by to bylo nejlepší, je to přímý vjezd do centra," říká. Podle jejích informací o tom uvažuje i magistrát. "Bavíme se s jedním radním, potvrdil mi, že se o mýtném na jednání rady dohadují. A Nuselský most už tam padl," říká Rejchrtová.

Podle ní by to bylo logické, most je hlavním přivaděčem dopravy do města. Zpoplatnění by však podle ní mohlo začít ještě dříve, od Jižní spojky. "V New Yorku mají také zpoplatněny všechny mosty, které přivádějí do města dopravu," dodává.

"To je hloupost," nesouhlasí Kasl. Vybírat by se mělo za vjezd do historického centra, ne za to, že člověk jede po komunikaci, která centrum objíždí.

Ať už se nakonec politici rozhodnou jakkoli, nedávný aprílový žert iDNES.cz, který vzbudil velký rozruch, nemusí být nutně jen z říše snů. Možná si brzy řidiči za průjezd přes Nuselský most zaplatí - více zde


Jak by mohlo mýtné fungovat

Původní návrh Jana Kasla

Oblast, kde by se mýtné vybíralo, by podle bývalého primátora Prahy měla kopírovat hranice pražské památkové rezervace.

Jednalo by se převážně o centrum, ohraničené magistrálou, nábřežím E. Beneše, objezdem Malé Strany přes Strahov, Janáčkovým nábřežím, Jiráskovým mostem a Ječnou a Žitnou ulicí. Kasl navrhoval, aby byla neprůjezdná celá Malá Strana, jak tomu ostatně po povodních několik měsíců bylo.

Mýtné by se platilo pouze v pracovní dny od 7 hodin ráno do 18:30 večer. Rezidenti, tělesně postižení či živnostníci, kteří zde mají provozovnu, by platili roční poplatek. V Londýně činí 125 liber, u nás by to mohlo být třeba tisíc korun. Vozy taxislužby, MHD a složky záchranného systému a minibusy pro vyhlídkové jízdy by projížděly zdarma.

Ti, kteří by přesto chtěli do centra jet nebo jsou pohodlní, by platili jednorázovou částku. V Londýně se platí pět liber za den, u nás by to bylo třeba 100 korun. Vjezd by se dal předplatit i na rok, na týden a podobně.

Částka by se hradila na poště, osobně u automatu, pomocí mobilu nebo přes internet. Zatímco v Londýně jde o 22 kilometrů čtverečních se 140 tisíci rezidenty, v Praze by se jednalo o plochu kolem 9 kilometrů čtverečních s asi 45 tisíci obyvateli.

Jan Kasl, v letech 1998-2002 primátor hl. m. Prahy



Nejdále jsou v Londýně

Pokuty jsou vysoké

Vzorem úvah o mýtném je Londýn. Po zavedení mýtného zde doprava v historických částech města poklesla až o 15 procent. Dopravní zácpy se zmenšily dokonce o třetinu. - více zde

Ti, co do centra přesto potřebují vjet autem, musejí sáhnout hlouběji do peněženek. Londýňan, který povinný poplatek (8 liber) platí pravidelně, odevzdá při ročním výdělku 15 tisíc liber na mýtném plných 11 % výplaty.

Londýnský systém je navíc tak propracovaný, že nezaplacení poplatku vůbec nepřichází v úvahu. Kdo totiž částku neuhradí, toho čekají vysoké pokuty. Řidiče totiž kontroluje osm stovek kamer.

Při vjezdu do placené části načte monitorovací systém registrační značku automobilu a porovná ji s databází vozidel. Když řidič nemá zaplaceno, hrozí mu sto liber pokuty. Při nezaplacení může vůz skončit na odtahovém parkovišti, v horším případě jde na dražbu nebo do lisu.








Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.