Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce na Nuselském mostě vybírat mýtné

  1:12aktualizováno  1:12
Česká metropole se inspirovala úspěchem mýtného na dálnicích a chce si také trochu vylepšit svůj rozpočet. Nově by tak řidiči měli zaplatit za to, že přejedou Nuselský most. Radní zatím vedou spor o to, jakou technologii pro výběr poplatku vyberou.

Vizualizace mýtné brány na Nuselském mostě v Praze.

Pražská radnice se ke zpoplatnění Nuselského mostu rozhodla poté, co se na českých dálnicích poměrně rychle a bez výraznějších problémů usadilo vybírání mýtného. Na poplatcích od řidičů těžkých nákladních aut se nedávno vybrala už miliarda korun. - více zde

Praha přitom už dříve uvažovala o tom, že například po vzoru Londýna zpoplatní vjezd do historického centra metropole. K ničemu takovému ale zatím nedošlo. Praha, na jejímž území není ani jeden kilometr zpoplatněné dálnice, se tak chce k penězům od šoférů dostat jinou cestou.

"Kdo bude chtít přejet Nuselský most, bude muset zaplatit," řekl iDNES.cz pražský radní pro dopravu Radovan Štajner. Cenu za jedno přejetí mostu magistrátní ekonomové předběžně stanovili na pět korun. Při obrovském počtu aut, který po mostě, přes který vede Severojižní magistrála, každý den projede, to pro radniční kasu slibuje slušný příjem.

Mýtné brány, nebo platební terminály
Se zpoplatněním Nuselského mostu souhlasí i magistrátní opozice. Zatím se ale radní nedokázali shodnout na tom, jakou technologii pro výběr "mostného" zvolí. Jednou z variant podle informací iDNES.cz je, že na obou koncích mostu vyrostou mýtné brány podobné těm, které už stojí na dálnicích.

V takovém případě by si řidiči museli do svých vozů koupit palubní jednotky, které už nyní na dálnicích musejí mít kamiony. Pražský magistrát nyní jedná s firmou Kapsch, která provozuje dálniční mýto, zda by bylo možné uvést na trh jednorázové palubní jednotky s jakýmsi předplaceným kreditem.

"Pokud by si řidič zakoupil takovou jednotku nabitou na 500 korun, mohl by po mostě přejet stokrát. Po vyčerpání sumy by si koupil jednotku novou," řekl iDNES.cz zdroj z firmy Kapsch, který nepřál být jmenován.

Další zvažovanou variantou je umístění terminálů u vjezdů na most. V těchto terminálech by řidiči platili hotově nebo například pomocí městské karty, na kterou by si mohli elektronicky převést peníze. Tento návrh ale zřejmě narazí kvůli tomu, že by na už tak rušné komunikaci způsobil další zmatky a zácpy.

Možná dojde i na tunely
Zpoplatnění Nuselského mostu může ale přinést dopravní problémy do míst, kudy se dá most objet. Část řidičů se jistě bude snažit placenému úseku vyhnout. Zvýšení hustoty provozu se dá očekávat především v Nuslích, na Pankráci a v Podolí. "Tyto trasy jsou ovšem nevýhodné časově," říká Štajner s tím, že kvůli úspoře času se řidičům stejně vyplatí projet placený úsek.

Celý projekt výběru mýtného na Nuselském mostě je teprve na začátku. Kromě výběru technologie budou muset zastupitelé zvolit i systém kontroly placení. Pokud by uspěla mikrovlnná varianta s mýtnými branami, uvažuje se o tom, že by kontrolu stejně jako na dálnicích vykonávali celníci. Další možností je zřízení zvláštní jednotky městské policie, která by se kontrolou a pokutováním nepoctivců zabývala.

Jasno v tom, od kdy přesně budou muset řidiči na Nuselském mostě platit mýtné a jakou technologií se budou poplatky vybírat, by mělo být do příštího apríla. Pokud se mýtné v Praze uchytí uvažuje magistrát o zpoplatnění dalších úseků. V tomto smyslu se mluví především o pražských tunelech.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na jihu Čech zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí Lipna

Po bouřce z noci na sobotu zůstaly v jižních Čechách zůstávají bez elektřiny domácnosti v okolí lipenské přehrady na Českokrumlovsku. Většina poruch už se...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.