Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Modré zóny jen plní radniční kasu, tvrdí právníci. K soudu míří žaloba

  0:35aktualizováno  0:35
Jste novými parkovacími zónami v Praze diskriminováni? Braňte se, radí právník Ondřej Pecák. Advokát už nashromáždil stovky podnětů od lidí, kterým zóny vadí a dokončuje hromadnou žalobu, kterou podá k městskému soudu. Říká, že zóny parkování neusnadňují a slouží jen jako zdroj peněz pro radniční pokladnu.
Modré parkovací zóny (ilustrační foto)

Modré parkovací zóny (ilustrační foto) | foto: ČTK

Chystaná žaloba navíc podle právníků oslovených MF DNES není bez šancí.

Podle advokáta Pecáka je parkování pro pražské rezidenty i po zavedení modrých zón stejně složité jako před ním. Za své parkovací místo si sice zaplatili, přesto však nacházejí jen přeplněné ulice.

A nezaplatili právě málo. Podle ceníku je vyjde parkování pro první auto na 1 200 korun ročně. Desetkrát víc pak zaplatí za druhý vůz. Pecák proto říká, že modré zóny slouží jen k naplnění radniční pokladny.

„Radnice nijak nezdůvodnila, proč nasadila právě tyto ceny,“ upozornil Pecák. Ještě dražší je parkování pro podnikatele.

Podle advokáta Jana Kalvody, který například u Ústavního soudu v roce 2009 dosáhl odložení voleb (více zde) může mít podobná žaloba opodstatnění.

„Osobně se mi ta idea líbí jako každá, která atakuje obvyklou postkomunistickou tupost veřejné správy. Tady jde evidentně asi o finanční efekt,“ řekl MF DNES Kalvoda.

Jinou cenu oproti rezidentům pak musí platit podnikatelé, kteří za parkovací oprávnění dají desetinásobek. I tento nepoměr chce Pecák chce u soudu napadnout.

Na nepoměr cen podle pražské hospodářské komory doplácí v důsledku zejména zákazníci. „Tento další náklad budou podnikatelé nuceni promítnout do ceny stávajících výrobků a služeb, což samozřejmě povede ke zdražení,“ uvedl před časem předseda představenstva komory Roman Pommer (psali jsme zde).

Nové zóny placeného parkování se v Praze objevily 24. srpna a podle mluvčího Prahy 6 Martina Churavého nic nebrání v tom, aby se rozšířily i do dalších čtvrtí, například na sídliště Petřiny.

Po Praze 5 a 6 se modré pruhy začnou kreslit v říjnu v Praze 8. „S instalací dopravního značení počítáme od Kobylis a Ládví přes Libeň do Karlína. Dokončení plánujeme na konec září,“ uvedla mluvčí firmy Eltodo Ludmila Kábrtová, která zajišťuje například značení zón a instaluje parkovací automaty (psali jsme zde).

Podobný systém parkování jako Praha chce navíc zavést i Brno (více zde).

Vyzkoušeli jsme placení v nových zónách hned při srpnovém spuštění provozu:

Autor:


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.