Lidé se s neandrtálci pářili i v Evropě, prozradila vědcům čelist

Neandrtálci a Homo sapiens v Evropě se spolu pářili a měli společné potomky. Vyplývá to z analýzy DNA asi 40 000 let staré čelistní kosti, kterou vědci našli v Rumunsku. Neandrtálcem byl v případě člověka, jemuž zkoumaná kost patřila, zřejmě prapradědeček.

Rekonstrukce tváře neandrtálce | foto: Profimedia.cz

Vědci pod vedením Svanteho Pääboa z lipského Institutu Maxe Plancka pro evoluční antropologii o výzkumu informovali v časopise Nature.

Šest až devět procent DNA člověka, jemuž patřila objevená čelist, pocházela z neandrtálců. To je víc než u jakéhokoli jiného dosud analyzovaného člověka dnešního typu. Vědci se domnívají, že neandrtálcem byl v případě zkoumaného člověka jeho prapradědeček.

Podle vedoucího studie Pääboa nelze říct, jak často se takové mísení vyskytovalo. „Je to tak fantasticky šťastný případ, že jsme našli člověka, který je tak blízce spřízněný s neandrtálcem,“ řekl Pääbo. „Odhalili jsme je téměř in flagranti,“ dodal vědec.

Dosud vědci předpokládali, že se moderní člověk (Homo sapiens) a neandrtálci spolu pářili na Blízkém východě poměrně záhy poté, co se tam člověk dostal z Afriky. Nejnovější analýza ukazuje, že se to s vysokou pravděpodobností dělo i později, nedlouho před vyhynutím neandrtálců, a v Evropě.

Podobné zjištění přinesli vědci už dříve. Analýzou genomu z ostatků pravěkých lidí ze sibiřské jeskyně ukázali, že neandrtálci mezi sebou zřejmě měli incestní vztahy a křížili se i s našimi předky (více čtěte zde).

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.