Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zabavovat mobily se školy bojí. Někde ale musí být vypnuté i o přestávce

  17:33aktualizováno  17:33
Učitelé nevidí mobil v rukou školáků rádi. Rozptyluje pozornost, slouží jako moderní tahák nebo nástroj kyberšikany. Možnosti škol omezit jeho používání ale nejsou velké, jen málokde si troufli mobily zcela zakázat nebo dokonce zabavovat. „Nikdy nevíte, kdo vás nařkne z jeho poškození,“ zdůvodňují.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Do výuky mobil nepatří, píše se v řádech základních i středních škol. Má být ztlumený či vypnutý, většinou v tašce či lavici, v ruce výjimečně s povolením učitele jako kalkulačka nebo nástroj zjišťování informací k učivu. Jak poslušně žáci zákaz dodržují, závisí na autoritě pedagoga, shodují se ředitelé.

Třeba na pelhřimovské základní škole v Komenského ulici jsou s posvěcením rodičů nekompromisní. „Pokud přistihneme žáka, jak v hodině hraje hry, píše zprávu nebo je na Facebooku, musí mobil vypnout, učitel ho vloží v obálce do trezoru a vyzvednout ho musí rodič,“ přibližuje ředitel Martin Skořepa.

Jinde je tohle až poslední krok po opakovaném napomenutí a krátkodobém zabavení mobilu do konce hodiny či vyučování.

Aby pedagog před vyučováním mobily posbíral do krabice a spolu se zvoněním na přestávku je zase rozdal, není příliš časté. I když se to podle informací iDNES.cz na některých školách děje, většina ředitelů je obezřetná.

„Telefony neodebíráme, nikam je neodnášíme, abychom nemohli být nařčeni, že jsme třeba vyčerpali kredit,“ objasňuje ředitel brněnské Základní školy Vejrostova v Brně Zdeněk Černošek.

S tím souhlasí i další kolegové z oboru. „Plošné odebrání je komplikovaná záležitost - velmi snadno se dostanete do konfliktu s právním řádem, žáci dokážou zjistit, že se toho dá zneužít, a těžko budete dokazovat, že telefon měl prasklý displej už předtím,“ dodává Miroslav Poláček, který jako ředitel školy O. Nedbala v Českých Budějovicích působí patnáctým rokem.

Přiřknout učitelům podobnou pravomoc přímo školním řádem proto není snadné. „Pokud by školní řád vymezoval práva a povinnosti v rozporu s příslušnými právními předpisy, bude v dané části neplatný,“ potvrdilo tiskové oddělení ministerstva školství.

Na síti ani o přestávce

Podle některých takto razantní opatření už v současnosti ani nejsou potřeba.

„Byly tu různé návrhy na sbírání mobilů či úplný zákaz nošení do školy, ale to považuji za nesmysl, někdy to může být žádoucí, aby ho žák měl. A nemyslím si, že je vhodné odebírat studentům osobní věci,“ říká Václav Klement z Gymnázia a Střední odborné školy zdravotnické a ekonomické ve Vyškově.

Ředitel 8. ZŠ v Mostě Roman Ziegler přitakává: „Technologie se staly natolik samozřejmou součástí života dětí, že nás nevyrušují. Většinou se to týká jedinců se špatným prospěchem, kteří mají tendenci nedávat kvůli nim pozor.“

Podle pelhřimovského ředitele Martina Skořepy hodně záleží na důslednosti učitele a jednotnosti celého učitelského sboru. „Aby žáci řádem daná omezení respektovali, nemůže se stávat, že někdo to vyžaduje bezpodmínečně a jiný nad tím mávne rukou.“

Nové přísné opatření mají od letoška na ZŠ Rakovského v Praze 12. „Žáci musí mít telefon vypnutý po celý vyučovací proces, tedy i o přestávkách a v družině. Když zákaz platil jen po dobu výuky, znamenaly přestávky obrovský nárůst spotřeby dat ze školní sítě. S novým opatřením jsme spokojeni, z našeho pohledu se to prudce zlepšilo,“ chválí si ředitel Pavel Nedbal.

Falešný facebookový profil učitelky

Nepozornost a tendence žáků radit si při testu po síti nemusí být tím největším trápením, které učitelům z mobilů a tabletů plyne. Polovina z tuctu oslovených škol připouští, že v minulosti řešila kyberšikanu nebo případy s ní hraničící.

„I dřív byly věci, které odváděly pozornost žáků a kantor se s nimi musel vypořádat - za nás se hrály pod lavicí karty či piškvorky. Technologie jsou jiný typ rušících prvků, ale nijak zásadně horší. Horší je pouze v otázce možné kyberšikany,“ říká Skořepa.

Setkali se s ní i v ústecké základní škole v ulici Elišky Krásnohorské. „Před pár lety si žák fotil učitele ve školní jídelně, pak to publikoval na Facebooku s nevhodným komentářem. Minimálně ředitelskou důtku za to tehdy dostal. Ale je to trochu bezzubé, pokud rodina nefunguje a žák si z toho nic nedělá,“ upozorňuje ředitel Martin Alinče.

Ani úplný zákaz mobilů ve škole by nezabránil případu z Pelhřimova, kde žák založil učitelce facebookový profil. Vedení školy muselo jeho smazání složitě řešit přes poskytovatele.

„A asi před čtyřmi lety jsme řešili i případ, kdy dívce někdo z mobilu odcizil fotku a pak ji rozeslal dalším ze třídy i školy. Patnáctiletý provinilec dostal tuším důtku nebo sníženou známku z chování, rodiče dívky se obrátili i na policii,“ říká Martin Skořepa.

Mnozí učitelé jsou zoufalí z toho, že novým negativním jevům, včetně těch spojených s technologiemi, už nedokážou čelit jen autoritou nebo zákazy.

„Více než 60 procent pedagogů ve výzkumu kyberšikany českých učitelů odpovědělo, že nevěří, že by se jejich ochranou někdo skutečně zabýval či chtěl systematicky zabývat,“ uvedl na serveru E-bezpečí Kamil Kopecký z Centra prevence rizikové virtuální komunikace při olomoucké univerzitě.

Témata: Tablet, virtuální


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.