Od začátku roku 2014 skončí činnost státní organizace, které mají na starosti vzdělávání učitelů (ilustrační snímek).

Od začátku roku 2014 skončí činnost státní organizace, které mají na starosti vzdělávání učitelů (ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

Školství ruší další úřady, na vzdělávání učitelů víc dohlédnou ředitelé

  • 12
Ministerstvo školství pokračuje v osekávání svých příspěvkových organizací. Na konci tohoto roku skončí dva instituty, které mají na starosti především vzdělávání učitelů. Podle resortu to kantory nepoškodí, o jejich vzdělávání by měli více rozhodovat ředitelé škol a pedagogické fakulty.

Zrušení Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) a Národního institutu dětí a mládeže (NIDM) schválila vláda v rámci rušení úřadů ve státní správě. Stát má celkově uspořit 8,6 miliard korun, z toho v rámci resortu školství 373 milionů (více čtěte zde).

Ministerstvo sice ještě zrušení obou institutů oficiálně neoznámilo, první náměstek ministra Jiří Nantl ale iDNES.cz řekl, že se resort bude rozhodnutím vlády řídit. Předpokládané zrušení těchto organizací zmínil ministr Petr Fiala už v půli prosince při poslaneckých interpelacích i předtím v rozhovoru pro iDNES.cz (více čtěte zde). Instituty mají být zrušené k 1. lednu 2014.

Rušené organizace

Národní institut pro další vzdělávání poskytuje přednášky, kurzy a semináře pro další vzdělávání učitelů a školského managementu. Zaměřuje se například na znalost cizích jazyků a učitele středních odborných škol. Akce NIDV díky dotacím od státu či EU bývají pro kantory buď zadarmo, nebo jen s nízkými poplatky. Institut má pracoviště ve všech krajích.

Národní institutu dětí a mládeže podporuje zájmové vzdělávání dětí, školí pracovníky středisek volného času, organizuje pro školáky soutěže a oborové olympiády či podporuje nadané žáky. Bývalý ministr školství Josef Dobeš do čela organizace loni v únoru dosadil bývalého předsedu Rady ČT a sportovního redaktora Jiřího Baumruka.

Na prosincovém kulatém stole, který uspořádalo sdružení Eduin a Stálá konference asociací ve vzdělávání, ale řada kantorů vyjádřila obavy, že především zrušení NIDV bude mít na další vzdělávání učitelů neblahý vliv. "Tato organizace má velký potenciál, v krátkém období byla schopná vyškolit všechny učitele," uvedla například angličtinářka Eva Píšová z liberecké gymnázia Jeronýmova.

Resort se snaží obavy učitelů rozptýlit. "Rozhodně budou zachovány agendy, které mají celostátní charakter a strategický dopad do oblasti vzdělávání. Hlavním záměrem je optimalizace a odstranění duplicitních agend," uvedl mluvčí ministerstva Marek Zeman. 

Nantl na zmíněném kulatém stole uvedl, že snížení počtu organizací nutně neznamená redukci jejich činností. "Nemusí mít všechny svou vlastní administrativu, tu chceme snižovat," podotkl náměstek. Hlavní činnosti institutů podle něj přejdou pod jiné organizace či přímo pod ministerstvo. Část pracovníků NIDV má podle vládního návrhu úspor přejít pod nově vzniklý Národní úřad pro kvalifikace.

Ve vzdělávání učitelů budou mít větší slovo jejich ředitelé

Ministerstvo chce, aby se v rámci vzdělávání kantorů posílila role ředitelů škol. "Měli by to být pedagogičtí lídři, kteří budou řídit definování vzdělávacích potřeb učitelů a poskytovat jim metodickou oporou," uvedl Nantl. Větší prostor zřejmě dostanou i pedagogické fakulty. "Jsme připraveni převzít hlavní odbornou garanci profesního rozvoje učitelů. Máme kvalitní odborníky," prohlásil na kulatém stole člen Asociace děkanů pedagogických fakult Josef Trna.  

Někteří kantoři však nevěří, že by to pedagogické fakulty zvládly. "Pořád připravují učitele, kteří sice mají jakousi odbornost v dané aprobaci, ale v učení jsou připravení nedostatečně. Kdyby to měly na starosti zejména pedagogické fakulty, zcela jistě by to vedlo k unifikaci vzdělávání a výuka bude příliš teoretická," řekl iDNES.cz učitel matematiky a přírodopisu Tomáš Dopita ze ZŠ Vsetín-Rokytnice, který vyhledává zejména školení v oblasti didaktiky či psychologie.

Lepší výsledky a užší vztah s praxí mají podle něj v této oblasti neziskové organizace, jako je Sdružení Tereza, Lipka, Sluňákov či Člověk v tísni. Vzdělávání učitelů zajišťuje také mnoho komerčních subjektů. Podle Romana Křivánka, ředitele organizace Vysočina Education, která působí při krajském úřadu, tak učitelé mají k dispozici sice dostatečnou, ale dost nepřehlednou nabídku kurzů a školení.

"Nabídek je tolik, že se v tom učitelé ztrácejí a hlavně se jedná mnohdy o nahodilé akce. Pokud se pracuje s pedagogy v dané lokalitě dlouhodobě, přijdou spíše tam, kde mají důvěru, kde se cítí dobře a kde předpokládají určitou kvalitu," řekl iDNES.cz Křivánek. Ministerstvo by mělo podle něj systém výrazně zpřehlednit a také více kontrolovat kvalitu kurzů a školení, kterým poskytlo akreditaci. 

Rušení takzvaných ostatních přímo řízených organizací začal už předchozí ministr Josef Dobeš. Od roku 2011 se jejich počet snížil z 16 na 11, ministerstvo v letošním rozpočtu podle Zemana na jejich provozu oproti předloňsku ušetřilo 200 milionů korun. 

Od začátku července 2011 se Národní ústav odborného vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický a Institut pedagogicko-psychologického poradenství spojily do nově vzniklého Národního ústavu pro vzdělávání, Vzdělávací a konferenční centrum Telč a Učební středisko Richtrovy boudy splynuly s Národním institutem pro dalšího vzdělávání. Na konci roku 2011 přestal fungovat Ústav pro informace ve vzdělávání.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video