Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: Gripeny po havárii nesmějí na české nebe

  7:03aktualizováno  10:43
Šéf letectva Ladislav Minařík zastavil až do odvolání výcvik na čtrnácti švédských stíhačkách Jas-39 Gripen. Generál se tak rozhodl poté, co koncem minulého týdne havaroval ve Švédsku stejný typ gripenu, jaký má ve výzbroji i česká armáda.

Piloti gripenů se do odvolání budou připravovat na trenažéru. Ilustrační foto | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Piloti se budou připravovat jen na trenažéru – ten do velké míry navozuje reálné situace za letu," řekl MF DNES velitel letectva.

Protivzdušná obrana NATO, do níž je začleněno i české letectvo, není podle Minaříka nijak oslabena. "Pokud například cizí letoun naruší vzdušný prostor země nebo se ocitne v nouzi, tak k němu dvě hotovostní stíhačky pochopitelně vzlétnou. Ale jen ony," vysvětluje generál.

Havárii odborníci označují za zcela neobvyklou: švédská média tvrdí, že pilota během přistávacího manévru nečekaně katapultoval záchranný systém. Z kabiny vystřelený letec přistál na padáku, gripen explodoval v neobydleném prostoru. - více zde

Z informací MF DNES nicméně vyplývá, že "katapult" vypálil pilota z kokpitu při manévru, kdy stíhačka byla vystavena značnému přetížení. Stroj tudíž musel selhat jindy než při přistání. "S otevřenými ústy na to zírají Švédové a já na tom nejsem lépe. Něco takového nepamatuji," přiznává Minařík.

České gripeny zůstanou podle šéfa generálního štábu Vlastimila Picka na zemi tak dlouho, dokud jejich výrobce firma SAAB nepodá o příčině katastrofy vysvětlující zprávu.

Švédský ministr obrany Mikael Oderberg se zatím neobává, že neštěstí by mohlo negativně ovlivnit švédský export či pronájem gripenů. Přesto však, jak uvedla ČTK, nevyloučil, že by se to mohlo změnit, pokud příčinou havárie bude "vážná systémová chyba".

"Osobně si zatím nemyslím, že jde o systémové selhání – i kvůli jeho naprosté ojedinělosti," říká šéf českého letectva Minařík. Zprávu od Švédů netrpělivě očekává.

I když stroj těsně před nehodou prudce manévroval, švédský pilot podle informací MF DNES nepřekročil hranice bezpečnosti úkolu. Zatím není jasné, zda právě přetížení při manévrech souvisí se samovolným spuštěním katapultovacího systému.

České armádní gripeny se tak nezúčastní ani velkého vojenského cvičení, které dnes začíná v Náměšti nad Oslavou. "Gripeny měly létat v doplňkových misích. Nyní stojí a čeká se, zda se do cvičení zapojí. Manévry to nijak neovlivní," řekla iDNES.cz mluvčí cvičení Sabina Introvičová. Cvičení je zaměřené hlavně na podzvukové bitevníky. - více zde

Dočasný zákaz letů gripenů platí po nehodě i ve Švédsku. - více zde

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf hradního protokolu Vladimír Kruliš se po těžké autonehodě vrátil do práce
Děkuju andělům strážným, řekl hradní protokolář Kruliš po návratu do práce

Po vážné nehodě v policejním voze, při níž si zlomil dva obratle, se tento týden vrátil do práce zástupce šéfa hradního protokolu Vladimír Kruliš. „Děkuju svým...  celý článek

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Ilustrační snímek
Senioři i děti zaplatí ročně méně za léky. Senát na to Ludvíkovi kývl

Starším lidem a rodinám s malými dětmi se finančně uleví. Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík v Senátu obhájil návrh zákona, který lidem nad 65 let a dětem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.