O dočasném stažení stíhaček Jas-39 Gripen v nejnovější modifikaci C a D informoval mluvčí švédského vojenského letectva.
Příčinou je čtvrteční nehoda letadla na severu Švédska - při testovacím cvičení armády se u obce Älvsbyn katapultoval pilot a letoun se zřítil k zemi. Muž se na zem se dostal na padáku a vyvázl bez zranění. - více zde
Vojenské úřady ihned pozastavily lety gripenů u regionální perutě F 21 s tím, že cvičení dál pokračovalo. Případ začala vyšetřovat speciální komise a zpočátku uvedla, že patrně nedošlo k selhání pilota. - více zde
Pilot přistával, gripen ho vystřelil
Nyní přišla švédská média s dalším zjištěním - pilot podle nich uvedl, že sedačka byla vymrštěna z kabiny při přistávacím manévru a že on sám se katapultovat nechtěl.
Na základě nových poznatků z vyšetřování se velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů nejnovějších typů gripenů na celou zemi.
Podle informací, které deníku Dagens Nyheter poskytl zdroj ze zvláštní vyšetřovací komise, fakta nasvědčují tomu, že pilot se svými pohyby v kabině katapultoval sám, aniž cokoli podobného zamýšlel.
České gripeny do hangárů nemusí
V celém Švédsku se zákaz týká 53 strojů z celkového počtu 138 gripenů, které má tamější armáda k dispozici.
České ministerstvo obrany v pátek vyloučilo, že by rozhodnutí švédské strany ovlivnilo plány armády. Pozastavení letů ve Švédsku "není žádným důvodem pro armádu, aby zasahovala do provozu letounů v Česku", sdělil mluvčí úřadu Andrej Čírtek.
Ostatně ani ve Švédsku se zákaz letů netýká všech verzí stíhačky. U starších modifikací je systém odpálení pilotovy katapultáže jiný než u novějších strojů, vysvětlil velitel švédského letectva Mats Helgesson.