Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Města budou moci zakázat vjezd starých aut, aby chránila ovzduší

  14:19
Nízkoemisní zóny, do nichž nebudou moci jezdit řidiči se starými, neekologickými automobily, budou moci vyhlásit města jako třeba Ostrava, které mají dlouhodobě problém se špatným ovzduším. Počítá s tím novela zákona o ovzduší. Definitivně ji schválili poslanci, přehlasovali i veto prezidenta Václava Klause.
Smog v Ostravě. Ilustrační foto

Smog v Ostravě. Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kvapík ve Sněmovně

Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu vozidel, která překračují emisní limity, budou moci vzniknout rok po nařízení radnice. Úřad stanoví kategorie vozů, které budou mít povolený vjezd. Zóny budou moci být v oblastech se znečištěným ovzduším, které mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy.

Řidičům, kteří do zóny vjedou nevyhovujícím vozidlem, bude hrozit pokuta za porušení zákazu. Výjimku by měli mít místní obyvatelé či vozy záchranářů.

Při smogové situaci budou moci řidiči zdarma na zpoplatněné obchvaty

Při vyhlášené smogové situaci ale budou moci řidiči jezdit zdarma po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst a obcí. Úseky stanoví vyhláška.

Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, by si museli koupit a vylepit emisní plakety vydávané ministerstvem životního prostředí. Začátek i konec nízkoemisní zóny má být označen novou dopravní značkou a do zóny by směly pouze automobily s novou emisní plaketou, kterou si řidiči budou muset pořídit.

Zákon se dotkne také podniků, které výrazně přispívají ke znečištění ovzduší. Ty si budou muset hlídat, aby se vešly do nových stropů emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Když nebudou schopny emise regulovat, bude jim hrozit omezení provozu.

Zákon předložili společně poslanci z Moravskoslezského kraje, a to zejména kvůli špatnému ovzduší, se kterým se potýká Ostrava. "Je jasné, že vychází z reálné skutečnosti a potřeb, které znají více než dobře," komentoval přijetí zákona, už když na něj poslanci kývli poprvé, ministr životního prostředí Tomáš Chalupa z ODS. Mezi autory a předkladateli zákona byl i jeho předchůdce Pavel Drobil.

Pro zákon v úterý při konečném hlasování zvedlo ruku 110 poslanců ze stran vládní koalice a také někteří sociální demokraté. Jen žádný z komunistů nebyl pro.

Prezident Václav Klaus zákonu vytýkal, že obce budou mít právo udělovat výjimky pro vjezd do nízkoemisních zón a z emisních stropů pro dané území. Vznikne tak podle něj prostor pro korupci. 

"Na čistotě ovzduší mi zejména v dlouhodobě poškozených průmyslových aglomeracích velmi záleží, ale nemohu se smířit se zákonem, který zamýšlené pozitivní výsledky nepřinese," zdůvodňoval své veto Klaus.




Škoda Yeti 2.0TDi CR
Škoda Yeti 2.0TDi CR

r.v. 2014, naj. 20 000 km, diesel
629 900 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.