Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze kotví luxusní hotel, stometrová Princezna zvládá i plavbu mělčinou

  17:11aktualizováno  17:11
Do Prahy v úterý dorazil nový luxusní kolesový parník Elbe Princesse. Bezmála stometrová loď je největším říčním hotelem, který kdy do metropole připlul. Na svou první cestu z Berlína přes Magdeburg, Míšeň, Drážďany a Litoměřice se vydal předminulý týden. Na devět dní trvající plavbu Berlín-Praha a zpět se bude vydávat pravidelně.

Loď Elbe Princesse s úctyhodnou délkou 95 metrů zakotvila u nábřeží Edvarda Beneše v centru Prahy v úterý. Je jedním z největších turistických plavidel, které po Vltavě v metropoli kdy plulo. Pro srovnání, největší parník na Vltavě, známý Vyšehrad, má na délku „jen“ 62 metrů. „Labská princezna“ však pojme o mnoho méně cestujících - jen 80 oproti až 350 u Vyšehradu.

Fotogalerie

Srovnání to však není samozřejmě zcela správné. Elbe Princesse je totiž oproti Vyšehradu, který je ryze výletní lodí, říční hotel se samostatnými kajutami. Na šířku má deset a půl metru, Vyšehrad jen šest metrů. Říční koráb se chlubí hned dvěma palubami a nabízí celkem 40 kajut.

Při svých úctyhodných rozměrech není divu, že loď nabízí pasažérům veškerý myslitelný komfort. Na celé palubě mohou cestující využít připojení k internetu prostřednictvím bezdrátové wi-fi sítě, kajuty jsou vytápěny a klimatizovány a nabízejí veškeré služby známé z hotelových pokojů včetně velkých plochých televizí. Na lodi samozřejmě po celou dobu plavby funguje i hotelová služba.

Cestujícím je k dispozici také panoramatická restaurace s dostatečnou kapacitou, taneční parket či velká sluneční terasa, na níž mohou trávit volné chvíle během cesty po Labi a Vltavě.

Loď si poradí s nízkým stavem vody

Jednou ze zajímavostí rozměrné lodi je její schopnost proplout i v mělkých vodách. Tuto pro Labe nedocenitelnou vlastnost získala díky zadnímu kolesovému pohonu, který byl dle rejdařů oslovených iDNES.cz použit u nové lodi po velmi dlouhé době. „Loď je schopna plout v nejnižších vodách Labe po celý rok,“ chlubí se na svém webu majitel lodi, rejdařská firma CroisiEurope.

Lodi bylo těsné zdymadlo i most

Elbe Princesse přivítala cestující zpět do Berlína ve čtvrtek večer. První noc strávili na lodi v Praze, sloužila k seznámení se s posádkou. Od břehů Nábřeží Edvarda Beneše odrazila Labská princezna v pátek krátce před 7:00, po cestě musela posádka snížit výšku lodi složením letní terasy na střeše. Cestu jsme sledovali v přímém přenosu zde.

Zadní koleso nepotřebuje nijak hlubokou řeku, celá loď tak má ponor jen 0,75 až 1,1 metru. „Loď byla stavěna tak, aby zvládla dojet do Prahy, i když je málo vody v Labi. Ale samozřejmě to znamená, že plavba je velice náročná,“ vysvětlil zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Právě stále častější nízký stav vody v Labi příjezd velkých výletních lodí do Česka omezuje. Druhou překážkou je nedostatečná výška mostů. Problémy se splavností by měla vyřešit výstavba jezu v Děčíně, který má zvednout hloubku v řece v příhraničním úseku s Německem. Proti plánovanému jezu existuje ale zejména ze strany ekologických aktivistů výrazný odpor.

Plavba stojí desítky tisíc, zájem však roste

Elbe Princesse byla v Berlíně pokřtěna teprve 15. dubna, následující den se už vydala na svou první cestu do Prahy. Během plavby mezi oběma metropolemi zavítá do měst jako Postupim, Wittenberk, Míšeň, Drážďany či Litoměřice. Zájem o cestu novou chloubou rejdařské firmy je značný, první volný termín je dle údajů na jejím webu volný až v listopadu. Za jednosměrnou cestu zájemci zaplatí v přepočtu asi 46 tisíc korun (od 1 703 eur).

Devět dní na řece, deset měst

Plavba mezi Prahou a Berlínem trvá devět dní. Loď během nich propluje celkem deseti městy. Kromě zmíněných cílových také Litoměřicemi, Bad Schandau, Drážďany, Míšní, Wittenberkem či Magdeburkem. Cestující si mohou individuálně zvolit, zda se v některém z nich zúčastní nabízených poznávacích exkurzí.

I přes vysokou cenu již tak velký zájem turistů o plavby lodí z Německa do Prahy stále roste. Zatímco loni připluly hotelové lodě, zejména kvůli suchu a nízké hladině Labe, do Prahy jen patnáctkrát, letos je plánováno již 57 plaveb. „Poptávka by však byla až 200 plaveb hotelových lodí za rok,“ řekl ČTK místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Říční plavby jsou podle Papeže stále populárnější. „Je to trend, kterým evropská turistika půjde nahoru, přičemž o plavby mají zájem hlavně starší movitější turisté,“ dodal. Hotelové lodě připlouvají do Prahy mimo jiné z Berlína či Hamburku. Elbe Princesse by do české metropole letos měla zavítat ještě třináctkrát, na zpáteční cestu do Berlína se vydá v pátek brzy ráno.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.