Limuzíny budou po summitu na prodej

  • 56
Více než padesátka luxusních limuzín Audi A8, některé dokonce opancéřované. Téměř dvě stovky černých vozů Škoda Superb. Desítky octavií a minibusů Volkswagen Caravella. To vše čeká na účastníky blížícího se zasedání NATO v Praze. Summit NATO se v Praze uskuteční za necelý měsíc, a právě vozy z automobilek Volkswagen, Škoda a Audi budou zajišťovat přepravu oficiálních hostů kongresu po hlavním městě.

Opancéřované limuzíny budou určeny pro hlavy států, superby pak pro ministry a další účastníky zasedání. Zatímco řidiči se během zasedání pražského MMF před dvěma lety rekrutovali zejména z řad studentů-brigádníků, letos budou hosty vozit profesionálové z ochranné služby ministerstva vnitra a vojenské policie.

I přesto, že celé zasedání bude stát daňové poplatníky osm set milionů korun, pronájem vozů by neměl státní pokladnu přijít ani na jednu korunu. Automobilky zapůjčí na summit vozy pouze výměnou za to, že jejich logo bude vytištěno na oficiálních materiálech a bude viset v Kongresovém centru.

"Po skončení summitu si zase všechny odvezeme a přes prodejce prodáme," tvrdí mluvčí automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý. Protože vozy budou ojeté, automobilka je tak ocení a poskytne na ně slevu.

Na tyto limuzíny se už těší čeští ministři. Počítají totiž s tím, že si zlevněné vozy po skončení kongresu odkoupí. "Ta možnost tady existuje, určité náznaky na následné odkoupení už jsou," dodává Černý.

Jedním z ministrů, který se na vozy ze zasedání NATO chystají, je ministr pro informační technologie Vladimír Mlynář. "Počítáme s tím, že bychom po skončení akce odkoupili dva vozy Škoda Superb pro potřeby nového ministerstva," říká Mlynářův mluvčí Libor Vacek. Jeden takový vůz by se mohl pohybovat v ceně kolem milionu korun.

Mlynářovo ministerstvo by tak podle Vacka chtělo vyřešit to, že v současné chvíli nemá k dispozici žádné vlastní reprezentativní vozidlo. Ministr prý jezdí ve vypůjčeném voze z mladoboleslavské automobilky. Zda bude Mlynáře někdo následovat, zatím není podle Černého ještě jasné.

Státní správa odkupovala vozidla stejným způsobem i v roce 2000, kdy se v Praze konalo zasedání měnového fondu. Tehdy si téměř padesátku vozů Audi A8 a A6 mezi sebe rozdělili například ombudsman, Úřad vlády, ministerstvo spravedlnosti či ministerstvo financí.

Nákup nových vozů tehdy úřady zdůvodňovaly hlavně slevou, která činila až třiatřicet procent. Přesto ze státního rozpočtu na nová auta padlo přes padesát milionů korun.

S nákupem vozů Audi se objevila aféra ministra vnitra Stanislava Grosse. Ten tehdy prosadil ve vládě nákup osmnácti limuzín Audi a jeho žena Šárka se stala VIP osobou, která dostala k dočasnému bezplatnému využívání sportovní Audi TT.

Limuzíny Audi budou vozit oficiální hosty po Praze i letos.


Video