Kromě toho Grossová spolupracuje s uměleckou agenturou GOJA Františka Janečka - shání sponzorské příspěvky od firem, které se ucházely či ucházejí o privatizaci státních podniků.
To, že manželka ministra vnitra dostala k dispozici stříbrný sportovní vůz Audi TT (pořizovací cena začíná na 1,2 milionu korun), potvrdili zástupci automobilky a nakonec i sám Gross. "Rozhodně to nesouviselo s tím, že vláda nakoupila od Audi několik vozů," vzkázal ministr po svém spolupracovníkovi Zdeňkovi Šarapatkovi.
Lidé, kteří viděli Grossovou jezdit v půjčeném audi, uvedli, že auto měla několik měsíců. "Pak někdo ministra upozornil, že nepůsobí dobře, když jeho žena jezdí v autě půjčeném od firmy, které on pomohl k zakázce," řekl jeden ze svědků.
Agentura AC+C, která mediálně zastupuje dovozce Audi (firmu Import Volkswagen Group), po celodenním zjišťování zaslala stručnou odpověď: "Společnost Audi disponuje parkem předváděcích vozů, které zapůjčuje ke krátkodobým seznamovacím jízdám VIP klientele. V rámci tohoto programu byl vůz na několik dnů zapůjčen i paní Grossové."
Na otázku, odkdy dokdy měla manželka ministra vnitra vůz k dispozici, už odmítli odpovídat. "Bližší podrobnosti považujeme za interní záležitost," uvedl Jan Klíma z agentury AC+C.
Ani marketingový ředitel Tomáš Velek, který má ve firmě Import Volkswagen Group na starosti půjčování aut, nebyl ochoten termín upřesnit: "Projednávali jsme to s mediální agenturou a víc k tomu nemohu dodat." Právě odpověď na tuto otázku by přitom ukázala, jak dlouhou dobu mohla Šárka Grossová s autem skutečně jezdit.
Stanislav Gross se nejprve snažil případ bagatelizovat, když po spolupracovníkovi Šarapatkovi vzkazoval, že audi měla manželka jen na víkend, když bylo její auto v garanční opravě.
Firma Auto Exner, od níž si Grossová loni koupila vůz Volkswagen Golf, přitom na svých internetových stránkách uvádí, že klientům v případě oprav půjčuje vůz typu Golf. Po tomto a dalším upozornění, že firma tvrdí něco jiného (půjčili jsme jí to, protože je VIP osoba), Šarapatka znovu mluvil s ministrem a výsledek byl: "Pan ministr si to přesně nepamatoval. To předchozí vyjádření tedy nepoužívejte. V každém případě takové služby dnes autoprodejci poskytují bez ohledu na postavení zákazníka."
Osmnáct vozů Audi, jejichž nákup vláda schválila na Grossův návrh na podzim 2000, pochází z kolony limuzín využívaných během zasedání finančníků na MMF v Praze. Po jeho skončení vláda chtěla původně koupit 70 aut, z úsporných důvodů však zůstala jen u osmnácti. Limuzíny Audi kabinet nakoupil se slevou.
Michal Burian z organizace Transparency International, která monitoruje korupční jevy ve společnosti, k problémům rodiny Grossových uvedl: "Takové chování je za hranicí přípustnosti v západní Evropě, ale u nás je to stále vnímáno jinak."
Grossovi nejsou z politiky jediní, komu dovozci či výrobci aut v minulosti vyšli vstříc. Byl to například Jan Ruml (US-DEU), který měl coby ministr vnitra na několik měsíců půjčené rovněž audi a přišlo se na to díky tomu, že mu auto ukradli. Ale nejznámější byl případ bývalého místopředsedy ODS Petra Čermáka, který v roce 1994 zdarma využíval mercedes od bratrů Helbigových, vyšetřovaných pro podvody.
Právě Čermáka si vzal na mušku Miloš Zeman jako šéf tehdy opoziční ČSSD. Na Čermákovu adresu v roce 1994 podle archivu ČTK mimo jiné pronesl: "Dělá z veřejnosti idioty tvrzením, že za to nic neslíbil."
Jaképak spiknutí, na manželku upozornil sám ministr |