Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidovec loví voliče na sen o autostrádě z Liberce do Vídně

  18:53aktualizováno  18:53
Kandidát KDU-ČSL do Sněmovny Roman Línek nestaví před volbami vzdušné zámky, ale rovnou silnici. Rychlostní tepnu z Liberce přes východ Čech a Jihlavu do Vídně. "Vertikálně je střed republiky dopravně nezabezpečený," argumentuje náměstek pardubického hejtmana. K realitě má však jeho plán daleko.

Z Línkova plánu zatím funguje jako čtyřproudová jen část silnice I/37 z Hradce Králové do Pardubic, nad kterou se klene obří dálniční křižovatka | foto: Michal Klíma, MAFRA

Línkův nápad může zaujmout voliče hned ve čtyřech krajích. "Netajím se tím, že jde o součást volební agitace. Kandiduji do Sněmovny a taková věc by se musela rozhodovat na celostátní úrovni, ne regionální. Proto je to součást mé kampaně," řekl MF DNES Línek.

První místopředseda KDU-ČSL Roman LínekZ části je Línkova dopravní tepna už vymyšlená, ale z ještě větší části podle zasvěcených jen málo reálná.

Z Liberce do Hradce Králové je totiž naplánovaná silnice R35, která by v jedné z variant rozdělila Český ráj. Právě kvůli tomu se vedou vleklé spory (více o nich si přečtěte zde).

Pětatřicítka by přitom měla být spíš černou můrou krajských politiků než nástrojem předvolebního boje. Po opakovaných slibech a posouvaných termínech dokončení je zatím jasné jedno: minimálně tři roky se stavba nepohne ani o metr.

"Komunikace R35 je v územních plánech, někde se už vykupují pozemky, připravuje se, ale nestaví se," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle plánů by R35 jednou měla vést až do moravského Lipníku nad Bečvou.

Další kousek z Línkova plánu už se staví. Z Hradce do Pardubic vede silnice první třídy I/37, která se teď v souvislosti s váznoucí dostavbou dálnice D11 po částech mění na čtyřproudovou komunikaci. "Erko", silnice s povolenou stotřicetikilometrovou rychlostí, se z ní ale hned tak nestane.

Nejsou peníze a pak je ještě pár problémů

Ale největším snem je cesta z města dostihů a perníku dál na jih. Kdo chce dnes do Vídně, vydá se z Pardubic nejspíš přes Chrudim a Slatiňany do Žďáru nad Sázavou a u Velké Bíteše najede na D1. Línek by chtěl, aby z Hradce až za Slatiňany měla silnice čtyři pruhy.

"Uvědomuji si, že jde o výraznou investici a cesta k její realizaci bude dlouhá. Potřebujeme nutně jako prioritu silnice R35 a R43, která propojí Svitavsko s Brnem, ale do stejné kategorie řadím svůj záměr zvýraznění role I/37," hlásá Línek.

Silnici postaví za 212 let

Z Břeclavi do Olomouce se lépe pojede roku 2222

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je politikova představa problematická hned z několika pohledů.

"Nic takového v dopravní politice nemáme. O trase by musely rozhodnout všechny kraje, přes které by komunikace vedla. Takže Liberecký, Královéhradecký, Pardubický a Vysočina. Dál si vezměte délku realizace projektu, na přípravu a výkupy pozemků připočtěte pět let," vypočítal Hanzelka.

A pak to hlavní. Nejsou peníze na nic nového. "Máme zakázáno cokoli začínat, soustředíme se na dokončení rozestavěných úseků. V nejbližších letech se to zřejmě nezmění. I když uvidíme, co bude po volbách. Ta představa mi připadá značně futuristická," dodal mluvčí.

Jedna rychlostní silnice vedle druhé

A upozornil ještě na jednu silnici, o které mluvil i Línek. Nedaleko zamýšlené tepny z východu Čech přes Jihlavu do Rakouska se plánuje stavba R43 ze Svitav do Brna. Její realizace je rovněž na dlouhé roky, ale už je naplánovaná. Pravda, na severu se napojuje na zatím neexistující R35 z Liberce do Lipníku nad Bečvou.


Mapa ŘSD znázorňuje všechny plánované rychlostní komunikace v ČR, včetně zamýšlené R43, na severu napojené na zelenou linku zatím neexistující R35 z Liberce. iDNES.cz modře zhruba naznačil, jak by mohl vypadat Línkův plán.

"Je otázka, jestli by někdo podporoval poblíž druhou rychlostní silnici podobným směrem," uzavřel Karel Hanzelka.

Proč Línek z ničeho nic přichází se zřejmě nereálným nápadem, který je nabalený na léta zablokovaný projekt rychlostní silnice? Prý pracuje s výhledem na patnáct až dvacet let dopředu. "Do té doby se snad i pětatřicítka pohne," doufá náměstek pardubického hejtmana.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Šéf ANO Andrej Babiš (vlevo) se v Průhonicích sešel s ekonomem Janem Švejnarem...
ANO, ale s kým? Babiš začíná oťukávat partnery, přijal komunisty a Švejnara

Hnutí ANO vybralo pět lidí, kteří budou jednat o povolebním uspořádání Sněmovny a možné vládě. Andrej Babiš a spol. už mají za sebou první schůzky. V...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.