Letecký publicista Martin Velek

Martin Velek, letecký a vojenský publicista
velikost textu:
vydáno 10.4.2010 13:23
Polský prezident Lech Kaczynski s manželkou zahynuli při nehodě letadla ve Smolensku. Do Ruska letěli uctít památku Poláků popravených za války v Katyni. Letecký publicista Martin Velek byl hostem on-line rozhovoru na iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 10. dubna 2010 do 13:45

OTÁZKA: Podle prvních zpráv se pilot pokoušel přistát čtyřikrát! To je běžné? Děkuji.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Platí ověřené pravidlo, že s každým dalším opakovaným přistáním se výkon pilota zhoršuje - roste výrazně jeho stress,zhoršuje se schopnost vyhodnotit situaci atd. 10.4.2010 13:30
OTÁZKA: Zdravím, čím si vysvětlujete nehodu? Děkuji
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Špatným počasím, patrně nevybaveností letiště pro přístrojové přistání vyšší kategorie (je to vojenské letiště), pravděpodobným tlakem na kapitána od cestujících - jeho představených, aby nenaboural celý složitý, obvykle minutový harmonogram státní návštěvy přčistáním na záložním letišti. 10.4.2010 13:34
OTÁZKA: Jak je možné, že tam letěla celá polská elita?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Podle dostupných informací nebyla naštěstí celá. Premiér ani předseda parlamentu tam na příklad nebyli. 10.4.2010 13:36
OTÁZKA: Je tupolev tak špatné letadlo?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Tupolev Tu-154M vůbec není špatné letadlo, to jsou bláboly zaujatých amatérů nebo někoho, kdo rád pomlouvá. 10.4.2010 13:37
OTÁZKA: Jako laik se ptám proč sestupoval o +- 2 km dříve než je poloha letiště? Neměl nějakou poruchu na výškoměru nebo jiném s tím souvisejícím zařízením? Nikdo z personálu letecké věže nekontroloval sestupování a nehlídal tento speciální let s vlivnými lidmi? Vítězslav Zapletálek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na ty otázky je předčasné dpovídat, odpovědi může dát až důkladné vyšetření. 10.4.2010 13:40
OTÁZKA: Letiště kde se stala katastrofa měla ILS navadění pro přistávání za špatného počasí?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám tu k dispozici Jeppesena, nevím. Ale je to vojenské letiště - bude tam jistě RSBN a jiné vojenské navigační systémy, ale zda něco dalšího, navíc použitelného přístroji na palubě vládního túčka, to v tomto okamžiku nevím. 10.4.2010 13:42
OTÁZKA: Mohla být příčinou nehody porucha výškoměru, což zapříčinilo nízký let a následný kontakt se stromy? Tomáš Kubíček
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nelze to vyloučit, přesně to budeme vědět, až bude hotova zpráva vyšetřovací komise. 10.4.2010 13:43
OTÁZKA: Existuje u nás nějaký předpis ohledně společného cestování prezidenta, premiéra, předsedy Parlamentu a předsedy Senátu? Jan Novák
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nevím, zda je to zákonná norma nebo jen doporučení, ale předpokládám, že pokud spolu nesmějí létat ředitelé CocaColy, nesmí asi ani všichni členové vlád, parlamentů atd. 10.4.2010 13:45
OTÁZKA: Jak mohlo být naplánováno přistání na letišti, které je svými rozměry pro takový typ letadla údajně nevhodné? Proč povolila letová kontrola přistání v nevhodném počasí? Renata Glöckner
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Řízení letů v tomto smyslu dává pilotovi - kapitánovi letadla rady, doporučení, ale konečné rozhodnutí je vždy na něm. 10.4.2010 13:47
OTÁZKA: Je Katyň prokletá?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by mne jaka verze TU 154 to byla, eventuelne jake mela upravy oproti standartni verzi. Jedna se mi spise o techniku nez vnitrni vybaveni stroje. Slysel jsem ze letoun byl do vladni letky preveden teprve nedavno. Dekuji. Amina Amin
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Jsem bohužel ve Friedrichshafenu na Aeru 2010, nemám tu své podklady - neumím hned odpovědět. 10.4.2010 13:48
OTÁZKA: Proč myslíte, že pilot nezvolil variantu přistát na jiném letišti?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na toto téma lze jen spekulovat - předpokládal bych tlak od cestujících - de fakto kapitánových šéfů - kvůli nerušenému průběhu státní návštěvy. 10.4.2010 13:50
OTÁZKA: Pri pristani se nevyuziva autopilot? dekuji
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Automatizace letu je dost vysoká, ale člověk zatím není z procesu vyřazen.Zvlášť v podobných podmínkách je to na pilotovi. 10.4.2010 13:52
OTÁZKA: Je možné, že mohlo dojít pod extrémním stresem z opakovaného NDB přiblížení v mlze k záměně výšek v mapě v metrech s feety na výškoměru? Vojtěch Remeš
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Může být, nerad bych spekuloval a nevím, jak vypadá mapa letiště, kterou měla posádka k dispozici. 10.4.2010 13:53
OTÁZKA: Dobrý den, jaký mohl mít pilot důvod čtyřikrát se pokoušet přistát, místo aby zvolil jiné letiště? Děkuji
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nejspíš jedině tlak od cestujících, pocit zodpovědnosti za to, že program návštěvy nebude ohrožen. Pokud tomu tak bylo, udělal chybu. ale těžko mu to vyčítat. 10.4.2010 13:55

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.