iDNES.cz

Letecký publicista Martin Velek

Martin Velek, letecký a vojenský publicista
velikost textu:
vydáno 10.4.2010 13:23
Polský prezident Lech Kaczynski s manželkou zahynuli při nehodě letadla ve Smolensku. Do Ruska letěli uctít památku Poláků popravených za války v Katyni. Letecký publicista Martin Velek byl hostem on-line rozhovoru na iDNES.cz.
OTÁZKA: Podle prvních zpráv se pilot pokoušel přistát čtyřikrát! To je běžné? Děkuji.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Platí ověřené pravidlo, že s každým dalším opakovaným přistáním se výkon pilota zhoršuje - roste výrazně jeho stress,zhoršuje se schopnost vyhodnotit situaci atd. 10.4.2010 13:30
OTÁZKA: Zdravím, čím si vysvětlujete nehodu? Děkuji
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Špatným počasím, patrně nevybaveností letiště pro přístrojové přistání vyšší kategorie (je to vojenské letiště), pravděpodobným tlakem na kapitána od cestujících - jeho představených, aby nenaboural celý složitý, obvykle minutový harmonogram státní návštěvy přčistáním na záložním letišti. 10.4.2010 13:34
OTÁZKA: Jak je možné, že tam letěla celá polská elita?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Podle dostupných informací nebyla naštěstí celá. Premiér ani předseda parlamentu tam na příklad nebyli. 10.4.2010 13:36
OTÁZKA: Je tupolev tak špatné letadlo?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Tupolev Tu-154M vůbec není špatné letadlo, to jsou bláboly zaujatých amatérů nebo někoho, kdo rád pomlouvá. 10.4.2010 13:37
OTÁZKA: Jako laik se ptám proč sestupoval o +- 2 km dříve než je poloha letiště? Neměl nějakou poruchu na výškoměru nebo jiném s tím souvisejícím zařízením? Nikdo z personálu letecké věže nekontroloval sestupování a nehlídal tento speciální let s vlivnými lidmi? Vítězslav Zapletálek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na ty otázky je předčasné dpovídat, odpovědi může dát až důkladné vyšetření. 10.4.2010 13:40
OTÁZKA: Letiště kde se stala katastrofa měla ILS navadění pro přistávání za špatného počasí?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám tu k dispozici Jeppesena, nevím. Ale je to vojenské letiště - bude tam jistě RSBN a jiné vojenské navigační systémy, ale zda něco dalšího, navíc použitelného přístroji na palubě vládního túčka, to v tomto okamžiku nevím. 10.4.2010 13:42
OTÁZKA: Mohla být příčinou nehody porucha výškoměru, což zapříčinilo nízký let a následný kontakt se stromy? Tomáš Kubíček
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nelze to vyloučit, přesně to budeme vědět, až bude hotova zpráva vyšetřovací komise. 10.4.2010 13:43
OTÁZKA: Existuje u nás nějaký předpis ohledně společného cestování prezidenta, premiéra, předsedy Parlamentu a předsedy Senátu? Jan Novák
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nevím, zda je to zákonná norma nebo jen doporučení, ale předpokládám, že pokud spolu nesmějí létat ředitelé CocaColy, nesmí asi ani všichni členové vlád, parlamentů atd. 10.4.2010 13:45
OTÁZKA: Jak mohlo být naplánováno přistání na letišti, které je svými rozměry pro takový typ letadla údajně nevhodné? Proč povolila letová kontrola přistání v nevhodném počasí? Renata Glöckner
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Řízení letů v tomto smyslu dává pilotovi - kapitánovi letadla rady, doporučení, ale konečné rozhodnutí je vždy na něm. 10.4.2010 13:47
OTÁZKA: Je Katyň prokletá?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by mne jaka verze TU 154 to byla, eventuelne jake mela upravy oproti standartni verzi. Jedna se mi spise o techniku nez vnitrni vybaveni stroje. Slysel jsem ze letoun byl do vladni letky preveden teprve nedavno. Dekuji. Amina Amin
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Jsem bohužel ve Friedrichshafenu na Aeru 2010, nemám tu své podklady - neumím hned odpovědět. 10.4.2010 13:48
OTÁZKA: Proč myslíte, že pilot nezvolil variantu přistát na jiném letišti?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na toto téma lze jen spekulovat - předpokládal bych tlak od cestujících - de fakto kapitánových šéfů - kvůli nerušenému průběhu státní návštěvy. 10.4.2010 13:50
OTÁZKA: Pri pristani se nevyuziva autopilot? dekuji
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Automatizace letu je dost vysoká, ale člověk zatím není z procesu vyřazen.Zvlášť v podobných podmínkách je to na pilotovi. 10.4.2010 13:52
OTÁZKA: Je možné, že mohlo dojít pod extrémním stresem z opakovaného NDB přiblížení v mlze k záměně výšek v mapě v metrech s feety na výškoměru? Vojtěch Remeš
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Může být, nerad bych spekuloval a nevím, jak vypadá mapa letiště, kterou měla posádka k dispozici. 10.4.2010 13:53
OTÁZKA: Dobrý den, jaký mohl mít pilot důvod čtyřikrát se pokoušet přistát, místo aby zvolil jiné letiště? Děkuji
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nejspíš jedině tlak od cestujících, pocit zodpovědnosti za to, že program návštěvy nebude ohrožen. Pokud tomu tak bylo, udělal chybu. ale těžko mu to vyčítat. 10.4.2010 13:55
OTÁZKA: Říkají, že bylo pilotovi doporučeno jiné letiště pro přistání. Může pilot přesto trvat na přistání i ve špatných podmínkách? A může prezident ovlivnit rozhodnutí pilota, kdyby třeba chtěl na pietní akt dorazit včas?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že u kořene problému je to, že přeci jen do určité míry platí vztah šéf - zaměstnanec, i když by neměl. 10.4.2010 13:57
OTÁZKA: Dobry den, kdo ma v takovych situacich (spatne pocasi) "posledni slovo" a rozhoduje o pristani, kapitan letadla, jeho nadrizeny ci rizeni letoveho provozu?Dekuji Dan Kapral
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Rozhoduje kapitán. 10.4.2010 13:57
OTÁZKA: Je to letiště vybaveno ILS?Nemyslíte, že na něj politici tlačili, ať přistane za každou cenu?Kvůli vzdálenosti dalšího letiště , času nutnému pro přesun, atd.JE to neštěstí.Přitom ještě nedávno to TUčko bylo v Praze v plné parádě
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Viz výše. 10.4.2010 13:58
OTÁZKA: Domnivate se, ze dle svedku plny vykon motoru pri pristavacim manevru potvrzuje teorii spatne nastaveneho vyskomeru? Co muze tak zasadne ovlivnit spatne nastaveni vyskomeru? Dekuji. Amina Amin
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na tohle neumím odpovědět, myslím, že se ukáže až v rámci vyšetřování. 10.4.2010 14:03
OTÁZKA: Dobrý den. Mám 2 otázky. Ve zprávách říkali, že veškeré lety byly odkloněny na jiná letiště. Proč tedy zvolili takové nebezpečí a chtěli přistát? Druhá otázka, letadlo bylo asi dost staré, jednalo se o Tupolev, je toto ještě běžné, aby létala tato letadla?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že už bylo zodpovězeno. Tupole 154 dnes již neodpovídá spotřebou paliva, ale jinak je to zcela poctivé a spolehlivé letadlo. 10.4.2010 14:05
OTÁZKA: Chtěl jsem se zeptat, zda-li nevíte, kde by se daly sehnat charty pro toto letiště. Dále jsem se chtěl zeptat, jestli toto vojenské letiště bylo vybavené ILS CAT-III. Co jsem koukal na METAR daného letiště, tak RVR byla menší jako 150m. Jak je to přesně dráhovými minimy? Děkuji.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že by, pokud vůbec, mapy měli mít na Letecké informační službě, ale je to vojenské letiště, takže bůh ví. Ze stejného důvodu pochybuji, že by tam měli vybavení pro přístrojové přistání. 10.4.2010 14:19
OTÁZKA: Zdravim, sice to primo nesouvisi s timto pripadem, ale chtel bych se zeptat, zda znate nejake statistiky ohledne nehodovosti pristani na letadlovych lodich...prijde mi,ze pristat na letodlove lodi je vazne "o hubu" a musi byt obtizne i pro zkuseneho pilota. Dale by me zajimalo, jestli a pripadne jak se cvici piloti na pristani v silnem vetru. Sledoval jsem sestrih dramatickych pristani a take mi to prislo hodne riskantni...Muze se pilot rozhodnout pristat na jinem letisti, pokud fouka extremni vitr? Daniel Kroner
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že tato otázka je trochu mimo okruh. Je-li mlha, nebývá vítr. 10.4.2010 14:21
OTÁZKA: Na čt 24 říkal nějaký pán ( dopravní inženýr ) že letiště Severnyj má pouze 1200 m .ale já nešel na google earth údaj 2500 m .kde je tedy pravda ? děkuji Jan Klima
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám k dispozici údaje pro ani proti. 10.4.2010 14:22
OTÁZKA: Lze následně vyslechnout záznam hovorů uvnitř letadla? Miroslav Hrcka
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Určitě, nahrávají se do "černé skříňky", odolné dost, aby zachovala záznam. 10.4.2010 14:23
OTÁZKA: V televizi se teď objevila informace jednoho odborníka, že byla hloupost, aby se pilot pokoušel přistát na tomto letišti. Jeúdajně 1000m dlouhé a 38široké. To nemá s rozumem přece nic společného takto riskovat životy Polské elity. Co si o tom myslíte? Michal Ožuch
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám zde údaje o letišti. 10.4.2010 14:23
OTÁZKA: Je pravda, že smolenské letiště nemá dostatečné parametry dráhy pro TU-154? Má letadlo aspoň dvě různé metody měření výšky pro vyloučení chyby? Michal Sedmera
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Bod 1.: Nevím. Bod 2: Určitě, radiovýškoměr, barometrický výškoměr a nejspíš i GPS. 10.4.2010 14:26
OTÁZKA: Dobry den,uz je vysetrena podobna havarie na Slovensku a pripadne co maji spolecne.. Michal Jan Novak
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nevím, kterou myslíte. Havárie slovenské An-26 v Maďarsku byla vyšetřena. 10.4.2010 14:27
OTÁZKA: Proč přistávali na letišti, které je vojenské a na civilní lety se nepoužívá? Klára Voženílková
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Patrně proto, že je blízko k místu slavnosti. 10.4.2010 14:27
OTÁZKA: Dobrý den, na ČT24 jsem zachytil část rozhovoru s pilotem, který mluvil něco o rozdílném nastavování výškoměrů nad ruskem - řekl, že o tom mluvil s dalšími piloty a na této věci se shodli. Co si mám pod tímto představit? Roman Vodák

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nebylo příliš špatné počasí na to, aby tam přistávali, když jim to nevyšlo ani napotřetí navíc ještě s prezidentem a dalšími činiteli na palubě? I kdyby jim nefungoval žádný naváděcí/přibližovací systém, není to jasná chyba pilota? Pokud tedy letadlo měli pod kontrolou a bylo řiditelné.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Je jasné, že počasí bylo velmi špatné. Letiště je nejspíš nevalně vybavené pro civilní provoz, jeho fyzické rozměry a stav neznám, ale je známo, že s každým opakováním přistání se rozhodovací schopnosti pilota kvůli stresu zhoršují. Přesto mohl být pod tlakem, za který nemohl. Děkuji všem za pozornost a omlouvám se těm, na jejichž otázky nezbyl čas. Martin Velek 10.4.2010 14:35
zpět na osobnost