iDNES.cz

Letecký publicista Martin Velek

Martin Velek, letecký a vojenský publicista
velikost textu:
vydáno 2.6.2009 13:00
Kolem letadla, které zmizelo kdesi nad Atlantikem, visí stále příliš otazníků. Co se 300 kilometrů od brazilského pobřeží a v desetikilometrové výšce stalo? Co mohl letadlu způsobit blesk? A proč nebyl zachycen signál radiomajáku? Na záhadné zmizení airbusu se ptejte od 13 hodin leteckého publicisty Martina Velka.
OTÁZKA: Jaká je pravděpodobnost, že si letadlo někde jen tak lítá, že se prostě ztratilo? sirhcahc
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nelétá, již dávno by mu došlo palivo 2.6.2009 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, je vůbec teoreticky možné, aby někdo přežil natož aby mohl zvonit mobilní telefon? Ondra
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Pokud došlo k pádu letadla z velké výšky do moře, pravděpodobnost spojení s mobilem člověka na jeho palubě je podle mého názoru nulová. 2.6.2009 13:10
OTÁZKA: Je možné, že jsou pasažéři letadla ještě naživu a jen se nemají jak spojit s okolním světem? Jitka

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Jaký je podle vás nejpravděpodobnější důvod, proč radiomaják franzouského letadla nevyslal signál? Díky a mějte se Jana V.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Automat vyslal signál o poruše, pokud potom došlo k pádu a potopení letadla v moři, radiostanice není schopna z pod hladiny vysílat. 2.6.2009 13:12
OTÁZKA: dobrý den, Může být příčinou pádu letadla kulový blesk a jestli už někdy zavinil katastrofu blesk. Dík Milan Anonym
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Ano, blesky již způsobily katastrofu letadla, např. Boeingu 707 Air France v šedesátých létech. Kulový blesk je velmi vzácný fenomén, v bouřkách se vyskytují daleko častěji běžné, ale velmi silné výboje. 2.6.2009 13:14
OTÁZKA: Dobrý den.Mohlo jít i o únos letadla? Jarmila
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že to je vyloučeno 2.6.2009 13:14
OTÁZKA: Co říkáte na spekulace ohledně kulového blesku? Petra
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Viz předchozí odpověď 2.6.2009 13:15
OTÁZKA: Jaká je Vaše odborná kvalifikace ke komentování tohoto tématu? Bonelord
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Jsem letecký publicista, zabývám se tématikou zhruba 40 let. Formální technické vzdělání v oboru nemám, pokud se ptáte na toto. 2.6.2009 13:16
OTÁZKA: Dobrý den, jakto, že může mobilní telefon stále vyzvánět, když nám vždycky na palubě říkají, abychom si mobily vypnuli??? Anonym
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Domnívám se, že je to spíš otázka na provozovatele mobilní síte. Myslím, že nevyzvání, ale ústředna nebo základnová stanice GSM vysílá volajícímu signál, jako by telefon existoval. 2.6.2009 13:17
OTÁZKA: Dobry den, pomerne casto letam a tak me zajima jestli tato obri letadla dokazi pristat i bez motoru? Kdyz vypadnou vsechny motory znamena to pro posadku a cestujici konec? Je to velmi obtizne sednout s takovym letadlem na hladinu oceanu. Jak dlouho se asi letadlo udrzi na hladine?dekuji.Marek Marek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Velká dopravní letadla velmi dobře kloužou (plachtí) bez motoru. Pokud funguje řízení, lze s nimi přistát, na vodu je to složité (vlny apod.) ale lze. Obecně ne poškozené dopravní letadlo plave minuty až desítky minut. 2.6.2009 13:21
OTÁZKA: Dobrý den, nejde mi do hlavy jak je možné, že letecká společnost poté, co ztratila spojení s letadlem nekontaktovala neprodleně řízení letového provozu v příslušné oblasti. To opravdu musí až půl hodiny čekat a nemůže hledat alternativní způsoby spojení s letadlem? Děkuji Jaroslav
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Toto je starost řízení letového provozu, dopravce reaguje až na další stupně tísňové situace 2.6.2009 13:39
OTÁZKA: sledujete seriál LOST - Ztraceni ? Co si myslíte o podobnosti LOSTu a této udáLOSTi ? První z posledních

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Už se deník Blesk distancoval od nařčení, že mohl způsobit katastrofu? chachris

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: dobrý den, jak je možné, že v době GPS není možné letadlo lokalizovat? díky fox10
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Pokud se potopí, elektromagnetické vlny vysokých kmitočtů se na povrch nedostanou 2.6.2009 13:40
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, mohou být turbulence skutečně tak nebezpečné, aby letadlo ohrozily? Pokud ano, mohou piloti včas rozeznat, že se k nim blíží a eventuálně se těm nejsilnějším vyhnout? Děkuju za odpověď. Libor
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Ano, turbulence může způsobit rozlámání i velkého dopravního letadla. Povětrnostní radiolokátor ukazuje jádra bouřkových mraků, která jsou nebezpečná, ale pokud došlo k výpadku el. sítě, nemusel fungovat a piloti tak nevěděli, kam letí a zda to není do oblasti nejhorší turbulence. 2.6.2009 13:43
OTÁZKA: Co muze ucinit posadka letounu nad oceanem, kdyz se dostane do nouzove situace? Jsou nejaka specialni pravidla, ktera musi splnovat letouny pouzivane pro transatlanticke lety? Petr Adamek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Pokud vím, jsou procedury velmi podobné nouzovým postupům nad pevninou, s tím rozdílem, že před přistáním na hladinu si cestující oblékají záchranné vesty a posádka se připravuje na řistání na hladinu. Přistává se se zataženým podvozkem, aby letoun "nezakopl" o vodní hladinu. 2.6.2009 13:46
OTÁZKA: Dá se podle Vás 100% vyloučit únos nebo teroristický útok. (Vzhledem k některým prominentním osobám na palubě). Pavel
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: O prominentech bohužel nevím, teroristický útok vyloučili odborníci na základě poměrně omezeného souboru informací. Úplné jasno bude až poté, co se najdou trosky letadla. 2.6.2009 14:07
OTÁZKA: Jaká je pravděpodobnost, že v případě přistání na moři jako na řece Hudson, ty přeživší pasažéry nesežerou žraloci? Jurdis

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Viděl jste film Přežít? Je něco podobného možné i nyní? Světlana
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Neviděl, a mé zkušenosti s filmovou prezentací letecké reality jsou ty nejhorší...:-) 2.6.2009 14:08
OTÁZKA: Dobrý den .Chtěl bych se zeptat,v souvislosti se zmizením onoho letadla,na jakém principu funguje systém LTE. děkuji Roman
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Je to zodolněná vysílačka lokalizačního signálu, pracující na mezinárodně schváleném kmitočtu, na němž naslouchají specializované družice mezinárodní soustavy Kospas/Sarsat. Umožňují určit místo nehody, případně polohu vraku. 2.6.2009 14:10
OTÁZKA: Jak je možné nenajít po tak dlouhé době žádné stopy? Atlantik je velký ale družicový systém může pomoci.Děkuji Robert
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Polohu vraku bude možno alespoň zhruba určit podle trosek plovoucích na hladině, potom už mohou vojáci a specializované firmy nasadit nejčastěji dálkově řízené roboty, vybavené kamerami, manipulátory a schopné ponoření a práce ve velkých hloubkách. Ty jsou pak schopné vyzvednout kusy trosek, letové zapisovače ("černé skříňky") a bohužel také lidské ostatky. 2.6.2009 14:24
OTÁZKA: Dobrý den, je težké, teď nemyslím finančně, ale technicky, vypustit satelity na stacionární dráhy nad "hluchá" místa nad oceány a sledovat tak provoz neustále? Proč tomu ještě tak není? Děkuji Pavel
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Není až takový problém letadla sledovat za letu, když pracují rádiová zařízení, potíž nastává poté, co klesnou pod hladinu. Nemá také až takový smysl sledovat každý pohyb, letadla na linkách se hlásí po dosažení navigačních bodů pozemním stanovištím řízení letového provozu. 2.6.2009 14:27
OTÁZKA: Ahoj Martine,Ty jeste zijes? Zdravim Te! copedoc
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Zavolej do letectví, dají ti spojení:-) 2.6.2009 14:28
OTÁZKA: Jaký je dosach radio majáku? Není možné aby se pokusili piloti bez přístrojů vydat směrem k africkému pobřeží? A nouzově přistát tam? Hrada01
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Letadla navigují především pomocí GPS, radiomajáky jsou již daleko méně důležité, a z toho, co ohlásili brazilští vojáci, zodpovědní za pátrání a záchranu, tzn. že automatické nouzové hlášení obsahovalo i zprávu o porušení hermetičnosti trupu, lze dovodit, že letadlo skutečně havarovalo, tedy nebylo schopné letu kamkoliv. 2.6.2009 14:33
OTÁZKA: Je možné, že by blesk mohl vyřadit z provozu i radiomaják? Ivo
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Podle všeho se sešlo víc problémů zároveň - vyřazená el. síť nejspíš "oslepila" i povětrnostní radiolokátor a posádka mohla vlétnout do turbulence, která může letadlo rozlámat. Ale jsme stále v oblasti dohadů, dokud se nenaleznou trosky a zapisovače. 2.6.2009 14:36
OTÁZKA: Je možné selhání obou motorů za letu? tedy ne při startu ani přistání? Létám velmi často a výdycky si myslím,že když se letadlo dostane na svou letovou hladinu nemělo by se nic stát,vždy´t vše řídí autopilot a v 10.000 metrech toho přece moc nehrozí? Radek Řezáč Radek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Motory se mohou zastavit, pokud dojde palivo (v roce 2001 tak přistál Airbus A330, kterému došlo palivo nad Atlantikem, po půlhodinovém klouzavém letu bez motorů na Azorech, vzdálených 120 km). Například intenzivní turbulence v bouřkových mracích může sahat až do 15 kilometrů, tzn. že dopravní letoun v letové hladině 11 km není proti ní imunní. 2.6.2009 14:44
OTÁZKA: Zdravím pane Velek. Jak je moc těžké, odstranit z letadla lokalizační zařízení a udělat z něj tak "neviditělné" letadlo. O kterém momentálně asi nikdo neví, ale určitě se dá zobrazit na radaru... Děkuji za odpověď pěkný den Majkl
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Problém není v odpovídači, nad volnými plochami moře prostě není radiolokační pokrytí. Situace se mění se zaváděním navigační soustavy ADS-B (viz http://en.wikipedia.org/wiki/ADS-B), která komunikuje s družicemi. 2.6.2009 15:04
OTÁZKA: Myslíte že je potkal osud lidí jako v seriálu LOST ? karelvesely

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Pan Velek, je možná taká rýchlosť pri páde lietadla, že by piloti nestačili vyslať žiadny núdzový signál? Veď informácie hovoria, že stroj bol vo výške 10 tisíc metrov. ďakujem luboli
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nie, sú známe prípady, kedy posádka vysílali aj z rútiaceho sa lietadla. No ak bola vyradená palubná elektrická sieť, nebolo možné vysielať. Tá jediná správa o poruche elektrickej siete a o dekompresii trupu, ktorá bola zachytená brazilskými vojakmi, bola vyslaná automaticky. 2.6.2009 15:10
OTÁZKA: Proč není v letadlech (v černých skříňkách) nějaký neškodný radioaktivní zářič, který by bylo možné kdykoli vyhledat? A jak se vlastně hledá černá skříňka? Podle jakého signálu? Já 1.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Místo radioaktivního zářiče se používá vysílač rádiového signálu, fungující při situacích, kdy je vrak na pevnině, a akustický maják, umožňující lokalizaci pomocí sonaru, pro případy, kdy se hledá pod vodou (v moři). 2.6.2009 15:24
OTÁZKA: Dobrý den, jsou letadla vybavena nějakými čluny, na kterých by mohli v případě potřeby přežít někteří lidé? Nebo jsou letadla vybavena jen záchrannými vestami? Petr
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na palubě jsou kromě vest i velké nafukovací čluny, vybavené nouzovými dávkami (pitná voda ap.), základními léky (tišení bolesti aj.) a především radiostanicí a radiomajáky pro tísňovou komunikaci a družicovou lokalizaci. 2.6.2009 15:35
OTÁZKA: Myslíte si, že letadlo skončilo v Atlantiku? Anonym
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Určitě 2.6.2009 15:41
OTÁZKA: Dobrý den, existuje zde možnost, že letadlo uneslo UFO ? Jiřina

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobry den, neni pro letadlo bezpecnejsi bourku obletet nebo nadletet? Proc prelitava pres ni? Dekuji Petr
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Posádky se bouřkám vyhýbají podle předpovědi a podle detailní situace, kterou vidí na palubním povětrnostním radiolokátoru. Nad bouřkou se obvykle nelétá, smyslem je vyhnout se nebezpečným stoupavým a klesavým proudům. 2.6.2009 15:47
OTÁZKA: Dobrý den pane Velku, je vůbec možné, aby se v dnešní době plné nejrůznějších technologií letadlo jen tak ztratilo a nedalo o sobě žádnou zprávu v okamžiku, kdy nastaly nějaké problémy? Mohlo dojít k okamžitému zničení všech komunikačních systémů, aniž by bylo možné zachytit nějaký nouzový signál? Tomáš
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Vyslalo automatický signál o poruše elektrické sítě a o dekompresi kabiny. To bylo bohužel vše. Porucha patrně byla masivní a vyřadila všechny soustavy stroje. 2.6.2009 15:49
OTÁZKA: Myslíte že trágedie takového moderního letadla jako byl tento ovlivňí cestování letadlem ? už tak se krizí snížil počet cestujích. Navíc neschponost najít letadlo takové velikosti spoustu lidí také nechápe. Jaký máte názor na pilota, který se do vysílačky ani neozval před údajným pádem . díky Vladimír
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím že neovlivní - je to extrémní případ, navíc pro příklad - ani masivní ztráty na životech na silnicích nikoho neodradí od ježdění motorovými vozidly. Pokud došlo v jedenácti kilometrech k destrukci a tedy dekompresi trupu, pak v kombinaci s všeobecnou poruchou elektrické soustavy posádka určitě nemohla nic významného udělat. 2.6.2009 15:55
OTÁZKA: Je při současném stavu techniky možné nahradit chybějící radarové sledování letadel z pevniny nějakým např. satelitním systémem identifikace polohy při dlouhém přeletu nad oceánem. Vede mně k tomu, že ještě vice než 24 hodin po nehodě není vůbec jasná alespoň přibližná poloha katastrofy? Jirka
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Možné to je, v současnosti ze zavádí soustava ADS-B (viz http://en.wikipedia.org/wiki/ADS-B), která právě toto umožňuje 2.6.2009 15:56
OTÁZKA: Maslíte, že únos letadla je 100% vyloučený? Dmitrij
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Ano 2.6.2009 15:57
zpět na osobnost