Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osloví český letoun L-169 kupce? Podívejte se na jeho soupeře na nebi

  13:46aktualizováno  13:46
Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace vyvíjí svůj nový letoun L-169 s ohledem na úspěch na zahraničních trzích, kde je poptávka po cvičných letadlech. S jakou konkurencí se může utkat a čím se od ní liší? Podívejte se na přehled cvičných letounů, které jsou ve světě k mání.

Soupeři pro L-169? Vlevo nahoře italský Master M-346, britský BAe Hawk T2 a čínský L-15. V dolní řadě (zleva) čínský JL-9, ruský Jak-130 a jihokorejský T-50. | foto: koláž iDNES.cz

Je libo italský Master M-346, zlatého orla z Koreje, nový ruský Jak-130 či snad L-169, nástupce desetiletími služby prověřeného Albatrosu?

Fotogalerie

s podrobnými popisy letadel

Řada zemí ve světě aktuálně řeší či v brzké době bude řešit, jakým typem letounu nahradit stárnoucí cvičná proudová letadla. A řada firem, včetně české zbrojovky Aero Vodochody Aerospace, se uchází o jejich zájem s novými či relativně novými letouny.

Podle čeho je srovnat? A lze na základě parametrů alespoň tušit, kdo si jaké letadlo vybere?

Platí, že nejhůře se porovnává cena: každá konkrétní nabídka má trochu jiný obsah, může obsahovat trenažér, servis i řadu položek, které nejsou zadarmo - zvláště se to výrazněji projeví při početně menších objednávkách, kterých je většina.

Z médií lze například vyčíst, že Polsko kupuje letouny M-346 zhruba za 27 milionů dolarů za kus (zdroj zde), nový britský Hawk T2 má stát asi 31 milionů dolarů (zdroj zde), Češi chtěli Iráku prodat L-159 za 35 milionů dolarů za kus (zdroj zde) a Irák nakonec koupil korejské T-50 v ceně odpovídající 45 milionům dolarů za kus (zdroj zde). Exportní verze Jak-130 údajně stojí 15 milionů dolarů (zdroj zde).

Bez další znalosti o podrobnostech kontraktu či například ceně za letovou hodinu daného stroje je ale srovnání těchto čísel nicneříkající. Roli ve výběru totiž hrají geopolitické vazby, lobbistické tlaky, vhodnost či nevhodnost toho kterého letounu pro potřeby daného letectva, zkušenosti s předešlým typem daného výrobce či reference od jiného uživatele.

Základní informace o letounech, které výhledově mohou soutěžit (a některé už soutěžily s L-159) o zájem kupců, najdete v naší fotogalerii.

Moderní cvičné proudové letouny
 sériová výrobamožní uživatelé (nikoliv výlučně)
L-169 (ČR)nejdřív za 2 rokyzemě mající L-39 Albatros i peníze na výkonné koncové typy letadel (např. Su-30)
Jak-130 (Rusko)anozejména Rusko, které chce nahradit L-39 svými stroji, zájem má Sýrie i Alžírsko
M-346 (Itálie)ne (vývoj)Izrael, Itálie, Singapur a Polsko objednaly celkem 65 letounů. M-346 chce uspět ve velkém tendru v USA
Hawk T2 (Británie)anoBritové jimi nahrazují Hawk T1, létající v dalších 13 zemích. T2 zaujal Omán, Saúdskou Arábii i USA.
JL-9 (Čína)ne (vývoj)Čína a země s čínskými verzemi ruských letounů
L-15 (Čína)ne (vývoj)Čína a země s čínskými verzemi ruských letounů
T-50 (Korea)anoJižní Korea a řada zájemců (už je objednaly Indonésie a Irák). V tendru v USA může čelit M-346 a Hawk T2.
Autor:


Témata: Vodochody




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.