Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prodej L-159 do Iráku uvázl. Alku z pouštní země vyhání korejský orel

  17:01aktualizováno  17:01
Společnost Aero Vodochody dál jedná o prodeji 28 lehkých bitevních letounů L-159 do Iráku. Kontrakt za 19,2 miliardy korun však uvázl na mrtvém bodě, přiznal na armádním veletrhu Idet v Brně prezident Aera Ladislav Šimek. "Alka" má na iráckém nebi tvrdého soupeře, korejský stroj TA-50 Golden Eagle.

Letoun T-50 vyrábějí Korejci ve čtyřech verzích. Původní T-50 je pokročilý cvičný stroj, T-50B speciální verze pro akrobatickou skupinu Black Eagles (na snímku). TA-50 slouží k výcviku i jako lehký bitevník a FA-50 je označován za lehkou stíhačku. | foto: Wikimedia Commons

Prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek popsal stav jednání s iráckou stranou chmurně. "Případ se hýbe, nicméně neposouvá. Probíhají čilá jednání jak s námi, tak s korejskou konkurencí. Nejsem si ale vědom toho, že by docházelo k nějakému posunu," řekl na veletrhu Idet agentuře ČTK.

To neznačí nic dobrého, dobře totiž nedopadají často ani obchody, o nichž jejich účastníci během jednání prohlašují, že je vidí nadějně.

Lehké bitevníky L-159 českého letectva

Lehký bitevník L-159 českého letectva

V minulosti česká a irácká strana uzavřela na kontrakt dvě smlouvy, ale finální chybí. Další posun podle Šimka závisí na postoji irácké strany. "V poslední době jsme pokračovali ve specifikaci dodávek, jsme připraveni velmi rychle dát dohromady finální podobu smlouvy," uvedl Šimek.

"Kontrakt považujeme za jistý, až když nám přistanou peníze na účtu," řekl ČTK.

Češi mají v Iráku, který požaduje 24 nových letadel, silného protivníka - společnost Korean Aerospace Industries. Ta je podle Šimka velice aktivní a "snaží se protlačit navzdory všem předchozím rozhodnutím všech oficiálních komisí a výborů a ministerstva i premiéra".

Orel proti alce. Silnější, rychlejší a ne úplně drahý

Korejci totiž chtějí v Iráku udat svůj stroj TA-50 Golden Eagle. Moderní letoun je výkonnější než L-159. Má totiž silnější motor podobný tomu, který se montuje do stíhaček Gripen, může letět téměř dvakrát rychleji a má výrazně vyšší stoupavost. Porovnání letadel tak dopadá podobně jako srovnání jejich jmenovců z ptačí říše.

Podobně jako L-159 je "Zlatý orel" označován za cvičný stroj a lehký bitevník, vyvíjí se ale i silnější verze počítaná za lehkou stíhačku. Technické parametry TA-50 nasvědčují tomu, že jeho provoz bude dražší než u L-159, konkrétní srovnatelná čísla však korejský výrobce na svém webu neuvádí.

V otázce pořizovacích nákladů už čísla existují a vůči L-159 nejsou příliš příznivá: Indonésie nicméně nedávno koupila 16 strojů TA-50 v přepočtu za necelých 500 milionů Kč za kus, stíhací verzi kupuje korejské letectvo za 600 milionů Kč za kus, zatímco Česko nabízí Iráku stopadesátdevítky za 700 až 800 milionů Kč za kus. I kdyby česká nabídka Iráku zahrnovala více služeb, zdá se, že Korejci umějí prodat výkonnější letoun za nižší či srovnatelné peníze.

Česká republika by chtěla bitevníky L-159 dodávat také do Polska, kde se zúčastní tendru na výcvikové letouny. Minulý měsíc také podle premiéra Petra Nečase při jeho návštěvě Afghánistánu projevil o české podzvukové bitevníky
L-159 zájem tamní prezident Hamíd Karzáí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.