Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Komárek přirovnal ČT ke Kafkovu Zámku, komunistům vadilo auto ředitele

  17:02aktualizováno  17:02
Rada ČT odolala možnosti pádu kvůli dvojímu neschválení zprávy o hospodaření televize. Kriticky vůči ní vystupovali komunisté i Martin Komárek z hnutí ANO. Komunistům vadilo auto, jímž jezdí ředitel televize, i zpravodajství o Ukrajině. „Kavčí hory by neměly být víc Kafkovým Zámkem, ale spíše skleněným domem, do kterého je vidět,“ řekl Komárek

Poslanec za ANO Martin Komárek ve Sněmovně | foto:  Dan Materna, MAFRA

Ve svém vystoupení kritizoval Radu ČT, že na hospodaření televize důsledně nedohlíží. Kafkovo dílo Zámek je interpretováno jako srážka jednotlivce s byrokratickou mašinerií.

Tvrdě proti poslanci ANO vystoupil šéf klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. „Předseda volebního výboru, lokaj tak trapný a směšný, že si z něj dělá srandu i jeho vlastní šéf a vůbec si ho neváží, se nám tady neustále snaží namluvit, že bychom pod jím formulovanými zástupnými důvody měli neschválit Radu České televize, a tím umožnit jeho šéfovi, kterému by se tím možná zalíbil, získat na Českou televizi větší vliv,“ řekl Kalousek a dodal: „Lokajovi se vysmějeme a jeho šéfovi řekneme ne. My jsme pro schválení této zprávy.“

Komárek opáčil, že si Kalousek svou lidskou i politickou derniéru skutečně užívá v jakémkoliv stavu. „Je to sranda, mě to baví, zasmějeme se tomu,“ řekl.

Výroční zprávu o hospodaření ČT za rok 2013 pak ovšem schválili poslanci 91 hlasy ze 136 přítomných. Komunisté byli proti schválení zprávy, klub ANO nebyl jednotný, část členů klubu se zdržela. Se sociálními demokraty hlasovali pro zprávu o hospodaření občanští demokraté, TOP 09, 15 poslanců ANO a také další jednotlivci z KDU-ČSL a Úsvitu. (jak poslanci hlasovali, najdete zde)

Rada ČT jmenuje i odvolává ředitele ČT. Kdyby zpráva dvakrát nebyla schválena, skončila by. Před hlasováním o zprávě přitom poslanci zvolili za člena rady vysokoškolského pedagoga Daniela Váňu. (více zde)

Zákon dává Radě ČT malé pravomoci, kritizoval Komárek

Komárek v rozpravě mluvil o tom, že politikům nepřísluší mluvit do obsahu toho, co veřejnoprávní televize vysílá, ale že má se zprávou o hospodaření ČT problém.

„Zákon dává Radě České televize příliš malé pravomoci z hlediska kontroly hospodaření,“ tvrdil Komárek. I přesto by podle něj měla být rada k vedení ČT asertivnější. „Televize je nejméně kontrolovanou institucí, co se týče zadávání veřejných zakázek,“ prohlásil poslanec za ANO.

Kritizoval, že zatímco bývalé vedení ČT hospodařilo s přebytkem a vytvořilo si několikamiliardový „polštář“, současné vedení televize ho rozpouští. „Rád bych věděl, zda veřejné peníze, zda těch mých 135 korun, které posílám, využívá televize hospodárně, zda její projekty nejsou předražené, zda skutečně výkon odpovídá vložené investici,“ prohlásil Komárek.

Komunista kritizoval pořad ČT Historie.cs

Ještě tvrdší než Komárek byli vůči televizi komunisté. Poslanec Jiří Valenta rozvíjel svou kritiku diskusního pořadu Historie.cs, s níž vystoupil už v dubnu, kdy Sněmovna zprávu o hospodaření ČT projednávat začala. (více zde)

„Nepřesvědčil mě ani nedávným afektovaným vyjádřením pan Kučera, moderátor zmíněného pořadu Historie.cs, jehož některé díly - podotýkám některé díly - jsem si možná i kvůli jeho tendenčnímu stylu moderování osobně zařadil do kategorie nevyvážených a také ne zcela objektivních,“ řekl Valenta.

Velice rád by si prý také ověřil, zda se v České televizi skutečně vyplácejí takzvané zlaté padáky. „Ze zprávy o hospodaření to bohužel poznat nelze. A přitom mi byl nespokojeným občanem předložen příklad udělení odchodného ve výši 15 měsíčních platů,“ kritizoval komunista. „Je skutečně možné, že zatímco generální ředitel jezdí v prezidentské limuzíně A8 a jeho manželka v nové Škodě Superb 3,6 FSI Elegant, že i soukromé využívání těchto vozů, podotýkám soukromé využívání těchto vozů, se děje na náklady České televize?“ durdil se ve Sněmovně Valenta. Navrhl zprávu o hospodaření ČT neschválit.

Jeho kolegyně z KSČM Gabriele Hubáčkové zase vadilo, jak ČT informuje o dění na Ukrajině. „Ráda se dozvím náklady a plat reportéra z Ukrajiny Karase, který si vystačí s ilustračními záběry a citací kyjevské vlády nebo bojůvek Pravého sektoru, aniž se obtěžuje zjistit si názor druhé strany a prezentovat ho ve stejnou dobu a stejným tónem v hlase. Ano, vím, ke generálnímu řediteli krotká většina v Radě České televize tvrdí, že se zpravodajstvím z Ukrajiny je vše v pořádku. Ne, já si to nemyslím,“ řekla komunistka.

Většina Sněmovny se ale postavila na stranu ČT. Hned po hlasování za to poslancům děkoval Kalousek, že si zachovali zdravý rozum navzdory „směšným pucflekům“.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.