"Spolupráci s panem Lopraisem jsme ukončili dohodou k 31. srpnu letošního roku," řekl iDNES.cz šéf BESIP Roman Budský.
Dohodě předcházel několikaměsíční spor o to, kdy a za jakých podmínek má legenda rallye odejít (více o snaze ministerstva ukončit spolupráci čtěte zde). Podle Budského se obě strany nakonec rozešly v dobrém a BESIP chce Lopraise oslovovat při příležitostných regionálních akcích.
Ačkoliv ministerstvo nemá z formy spolupráce nejlepší zkušenost, už se dalo do hledání další známé tváře. Měla by podpořit novou kampaň, jež bude ukazovat, co může dopravní nehoda způsobit v osobním životě i jaké mají zranění či smrt člověka celospolečenské dopady. Několik nových spotů na toto téma se objeví v televizi do konce roku.
"Může se jednat o populární tvář z oblasti motorismu nebo o uznávaného lékaře," uvedl Budský s tím, že zatím nejednal s konkrétními známými lidmi.
Šéf BESIP ujišťuje, že tentokrát osobnost od ministerstva dopravy, respektive jeho oddělení, pracovní smlouvu podobné té Lopraisově nezíská. "Odměňování budeme řešit honoráři za jednotlivé akce," uvedl.
Loprais odešel s odstupným ve výši jednoho platu
Budský připustil, že součástí dohody se šestinásobným vítězem automobilových závodů Rallye Dakar bylo vyplacení odstupného ve výši jednoho průměrného platu. Na něj měl někdejší jezdec nárok ze zákona, protože ministerstvo se s ním dokázalo dohodnout na odchodu až poté, kdy jeho pracovní smlouva trvala déle než rok. Zhruba jeden rok a jeden měsíc. Novela zákoníku práce, která platí od ledna, říká, že kdo pracuje ve firmě rok, náleží mu odstupné ve výši jednoho průměrného platu. Částka však může být po dohodě se zaměstnavatelem i vyšší.
Loprais pro ministerstvo dopravy pracoval od 4. července 2011. Spolupráce fakticky trvala do konce loňského roku. Od ledna musel legendární závodník v práci skončit kvůli nenadálé zdravotní indispozici a odešel na nemocenskou dovolenou.
Ministr dopravy Pavel Dobeš dříve informoval, že základní plat Karla Lopraise je 29 590 korun. Včetně odměn pobíral měsíčně zhruba 60 tisíc korun. Co konkrétně za peníze pro BESIP dělá, ale ministerstvo nedokázalo upřesnit. A věc nekomentoval ani automobilový závodník, který se k celé záležitosti odmítal v minulosti vyjádřit. Stejně jako jeho právní zástupce.
Budský už dříve řekl, že ukončením spolupráce s Lopraisem si chce uvolnit na oddělení ministerstva dopravy BESIP (zkratkové slovo od 'bezpečnost silničního provozu') jedno tabulkové místo. Aby mohl najít člověka se znalostí angličtiny, kreativním myšlením a ochotou pracovat i mimo běžnou pracovní dobu.