Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

S odstupným, nebo bez? BESIP řeší, jak se rozejít s Karlem Lopraisem

  11:06
Ministerstvo dopravy řeší, jak kulantně ukončit trvalou spolupráci s legendou dakarské rallye Karlem Lopraisem, tváří BESIP. Nový vedoucí oddělení BESIP mu nabídl, aby z funkce odešel. Bez odstupného. Loprais na to nepřistoupil a najal si právníka.

Ministerstvo dopravy hledá cestu, jak se dohodhout na ukončení trvalé spolupráce s legendou rallye sportu Karlem Lopraisem. | foto: Profimedia.cz

"Přišli jsme s určitým návrhem. To zda bude akceptovaný, se uvidí v dohledné době," řekl iDNES.cz vedoucí tiskového oddělení ministerstva dopravy Jakub Žižka.

Za Lopraisem se na sever Moravy vypravil čerstvý vedoucí oddělení ministerstva dopravy BESIP Roman Budský. Karlu Lopraisovi nabídl, aby z ministerstva odešel na vlastní návrh. Ten si vzal čas na rozmyšlenou a po pár dnech po svém právním zástupci ministerstvu vzkázal, že si svůj odchod představuje jinak.

Loprais jako Pan BESIP

Co konkrétně Loprais žádá, zatím ministerstvo nechce konkretizovat. Doufá totiž v dohodu. Ani někdejší legenda rallye Paříž - Dakar na prosbu o reakci v pondělí nereagoval. Vyjádřit se odmítl i Lopraisův právník Stanislav Janák. "Do telefonu nikomu nic říkat nebudu, protože ani nevím, s kým doopravdy mluvím," reagoval Janák.

Důvodem, proč BESIP žádá o odchod legendu mezi závodníky rallye, je uvolnění tabulkového místa. Tedy alespoň podle toho, co ústy Žižky a Budského tvrdí BESIP. Včetně Lopraise může BESIP zaměstnávat šest lidí. Nyní jich má fakticky pět a Lopraisovo místo musí zůstat volné, i když závodník dlouhodobě churaví.

To, že týmu nyní chybí jeden člověk, se nelíbí Budskému, který nastoupil na ministertvo minulý týden a buduje si kolem sebe od základu nový tým lidí. "Nutně potřebujeme člověka, který bude umět anglicky, bude kreativní a ochotný pracovat i mimo běžné pracovní hodiny," řekl iDNES.cz Budský.

BESIP se chce dohodnout na výpovědi s Karlem Lopraisem  ještě v květnu. Jeho místo by pak chtěl obsadit od června již vytipovaným člověkem.

Podle Budského by s Lopraisem nešlo o definitivní rozvázání spolupráce. "Byli bychom rádi, kdyby s námi po uzdravení spolupracoval jako externista a jezdil s námi do terénu na konkrétní akce v regionech," míní Budský. Podle něj Loprais může motivovat k bezpečnější jízdě profesionální řidiče. Právě na ně je část kampaní BESIP zaměřena.

Odstupné může být 60 tisíc i více

Loprais pro BESIP začal pracovat loni 4. července. Spolupráce fakticky trvala do konce loňského roku. Od ledna musel legendární závodník v práci skončit kvůli nenadálé zdravotní indispozici a odešel na nemocenskou dovolenou.

Jepičí život nového loga

Ani bývalý závodník, ale ani ministerstvo nedokázali iDNES.cz říci, na čem Loprais za dobu spolupráce s BESIP pracoval.

Žižka na tuto předem zaslanou otázku neznal odpověď, Budský se v pondělí omluvil s tím, že je ve funkci pátý den. Loprais už dříve iDNES.cz řekl, že své angažmá nebude komentovat.

Spolupráce Lopraise a BESIP ministerstvo dopravy zatím stálo zhruba 300 tisíc korun. Ministr dopravy Pavel Dobeš už dříve informoval, že základní plat Karla Lopraise je 29 590 korun. Včetně odměn pobírá měsíčně zhruba 60 tisíc korun.

Pokud by Loprais odešel s odstupným, ze zákona by mu náležel jeden průměrný plat. Od ledna platí novela zákoníku práce, která zpřísnila pravidla pro vyplácení odstupného a říká, že kdo pracuje ve firmě rok, náleží mu odstupné ve výši jednoho průměrného platu. Odstupné ale může být po dohodě se zaměstnavatelem i vyšší.

Ačkoliv odstupné nedosahuje závratné výše a je třeba nižší než loňský návrh nepovedeného loga BESIP (více zde), nový šéf tohoto oddělení ministerstva dopravy tvrdí, že právě ono je jednou z příčin toho, proč se zatím s Karlem Lopraisem nebyl schopen domluvit. Podle Budského by oddělení bezpečnosti silničního provozu uvítalo variantu dohody ze strany Lopraise, tedy bez odstupného, a to kvůli rozpočtu BESIP. V roce 2010 toto oddělení ministerstva dopravy hospodařilo se zhruba 60 miliony, o rok později mělo přislíbeno navýšení na sto milionů korun.

Personální změny do BESIP dorazily minulý týden poté, kdy se funkce vedoucího ujal Roman Budský. Ten je už pátým vedoucím tohoto odboru za poslední půlrok. Spolu s ním se na půdu ministerstva dopravy vrátila i někdejší dlouholetá ředitelka Zuzana Ambrožová. Právě ona v minulosti Lopraisovo angažmá kritizovala s tím, že Pan BESIP není příliš vidět.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Poslanci projednají korespondenční volbu pro české občany v zahraničí

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  10:07

Přímý přenos Na mimořádné schůzi se poslanci vrátí k návrhu vládní koalice na zavedení možnosti korespondenční...

Moskvou burácely tanky. Putin v projevu opět obvinil Západ z revanšismu

9. května 2024  8:47,  aktualizováno  10:01

Přímý přenos Nedovolíme, aby nás někdo ohrožoval, řekl ruský diktátor Vladimir Putin na Rudém náměstí v Moskvě k...

Expert: Migrační pakt německý chalífát nezakáže. Umožní výmluvu na Ukrajince?

9. května 2024

Vysíláme Česko se při hlasování o evropském paktu o migraci nakonec zdrželo hlasování. I tak nová norma...

Jako první se svezli papaláši. Pražské metro zahájilo provoz před 50 lety

9. května 2024

Premium Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice Budějovická. Tato legendární věta se...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...