Evropa z kabiny kamionu
Reportér iDNES.cz Michal Bělka projíždí Evropou jako spolujezdec řidiče kamionu. Mapuje trasu uprchlíků, kteří se přes tábor v Calais snaží dostat do Velké Británie. Zpět na článek.

Nepřehlédněte
-
„Čáru“ jsme nakonec přelezli. Ve čtyři hodiny odpoledne vjel kamion na německé území a Martin ho odstavil na první čerpací stanici. Zbylo mu 7 minut povoleného času za volantem. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
Jana Soukupa zajímá, jak řidiči postupují v případě, kdy třeba kvůli čekání v kolonách povolená doba řízení vyprší těsně před vykládkou. „Jsou dvě možnosti. Buď dispečer zařídí vykládku na druhý den, což se většinou děje. Když je to opravdu nutné, existují nějaké výjimky z vyhlášky 561 - je tam nějaký odstavec o nepředvídatelných situacích, které je potřeba zapsat a doložit výstupem z tachografu. Když je to jednou za dva měsíce, slušný policajt by ti neměl nic říct. Nesmí to ale být týden co týden,“ vysvětluje Martin.
-
Jedna z posledních mýtných bran na francouzském území, které musí Martin v úterý projet. Fungují podobně jako mýtnice v Česku, jejich součástí je ale závora, která se bez „pípnutí“ kamionu neotevře. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
-
Poslední dvě stovky kilometrů po francouzských dálnicích jsou pro Martina tak trochu boj s časem. Tachograf nemilosrdně odpočítává čas, který dnes může strávit za volantem. Kolem čtvrté hodiny odpoledne musí vypnout motor a odpočívat. Řidič by do té doby rád překročil německé hranice. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
„Nejradši bych jim odpověděl otázkou, jestli i oni se v práci rádi okrádají o volný čas. Já tedy ne - když už mám nařízený odpočinek, užiju si ho od začátku do konce. Jestli čtenář potřebuje návod, jak podvádět, ať se zeptá někoho jiného,“ odpovídá řidič.
„Když se vrátím domů na víkend, auto zamknu v pátek před barákem a snažím se do něj vlézt až v neděli, když jedu zase do práce. O víkendech chci co nejvíc času trávit na kole. Už nejsem nejmladší a při téhle práci se sebou musíte něco dělat,“ odpovídá řidič. Počítačové simulátory nehraje, reálný kamion mu prý bohatě stačí.
„Aby ses dneska uživil, nemůžeš mít jedno auto. Klekne ti a stojíš zadarmo. Potřebuješ nejméně dvě nebo tři. Když máš víc aut potřebuješ zaměstnance, platí se nafta, silniční daň, dálnice, pojištění,“ počítá Martin náklady na rozjezd firmy. Auto se dá podle něj koupit i bez peněz, jen o něm to však zkrátka není.
-
Kolem půl jedenácté dopoledne Martin konečně prokličkoval venkovskými silnicemi až na místo nakládky. Cesta plná ostrých zatáček a kruhových objezdů ho čeká ještě jednou, tentokrát ovšem s plným návěsem. Jak navíc přiznává, tuto trasu dnes jede vůbec poprvé. / Autor: iDNES.cz
„To byste se musel zeptat šéfa, my zkrátka musíme na loď. Od té doby, co to v Calais vypadá takhle, už je ale přetížené i železniční nádraží. Nevím, o kolik je to rychlejší a efektivnější, ale rozhodně je to dražší,“ odpovídá Martin.
-
Pár desítek kilometrů od Paříže nastal čas sjet z dálnice a připravit se na nakládku zboží. Firma, ke které míříme, ovšem sídlí v místě, kam se dá dostat jen přes vesnici. Ta je navíc posetá kruhovými objezdy. „Tohle nechci jet zpátky naloženej, to bude očistec,“ obává se Martin. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz
„Deset let nevím, my tam jezdíme šestým rokem. Určitě se to zhoršilo. Před dvěma lety tam posedávali v křoví, viděl jsi tak tři nebo čtyři, jak čekají, kam by skočili. Co je tam dneska, to jste sami viděli,“ podotýká řidič Martin.
„Pokud tam není zákaz předjíždění, předjíždět se může. Řidič kamionu nic neporušuje, protože nikde není psáno, že předjížděcí manévr má trvat třeba minutu,“ míní Martin. Pokud je ten předjížděný řidič slušný, tak přibrzdí. Občas prostě slušný není,“ dodává s doporučením, aby si řidiči v podobných případech všímali poznávacích značek kamionů. „Nelámejte si s tím ale hlavu, protože už se chystá celoplošná vyhláška, která předjíždění zakáže. Takže zase budeme všude pozdě,“ konstatuje řidič.