"Po heslu Evropě to osladíme, které bylo úmyslně trochu kontroverzní, přicházíme s heslem, které už kontroverzní není. Které obsahuje hluboké přesvědčení České republiky a českého předsednictví, že jsme schopni přinést Evropské unii přidanou hodnotu. To heslo zní ‚Sladíme Evropu‘," řekl na tiskové konferenci premiér.
PREMIÉROVY PRIORITYTopolánek představil předsednické ambice, vejdou se do tří E |
V novém mottu si vláda opět hraje se slovy, stejně jako v tom předcházejícím. Motto "Evropě to osladíme" neznělo příliš vstřícně. Nové heslo slibuje, že národ honosící se pořekadlem "co Čech, to muzikant" vyladí během svého půlročního předsednictví skřípající evropské soukolí.
Už první dny předsednictví potvrdily, že Češi budou k ladění Evropy potřebovat takřka absolutní sluch.
Třebaže nejde o nečekaný krach, mise EU, která chtěla z palestinského území přivézt mír, se vrátí s nepořízenou. A na východě už vyvstal další problém - v době, kdy mrazy svírají většinu Evropy, snížilo Rusko znatelně export plynu, údajně kvůli neplatící Ukrajině. - čtěte Česko dostává jen čtvrtinu ruského plynu, Slovensko hlásí stav nouze
Oslazování upoutalo pozornost
Češi zatím mají v paměti spíše první heslo, které dosud visí na billboardech a ještě například v neděli se na extraligových hokejových stadionech vysílalo v přestávkách.
Podle kabinetu místopředsedy vlády pro evropské záležitosti je to současné třetí fázi kampaně. V první fázi bylo logo tajné, ve druhé se odhalily tváře reprezentující předesednictví. Třetí etapa na ně navazuje. "Dále rozvíjí i dosavadní motto. To dostává nový význam. "Sladíme Evropu" není jen slovní hříčkou na téma kostka cukru, odkazuje na snahu harmonizovat, sjednocovat, "ladit", a to v duchu hesla, které rovněž české předsednictví provází, a sice "Evropa bez bariér"," uvedl jeden z členů kabinetu.
Pozornost, zejména díky vysvětlování dvojsmyslnosti pochopitelné pouze Čechům, upoutalo původní heslo i v zahraničí. Bruselští diplomaté upozorňují, že to v případě unijních záležitostí zdaleka není pravidlem.
Agentura DPA připomněla, že se Češi jako malý středoevropský národ vmáčknutý mezi západní a východní mocnosti během svých dějin naučili polykat hořké pilulky a používat humor, zejména v podobě těžko postižitelných alegorií a her se slovy, jako způsob, jak přečkat těžké časy.
Vládní kampaň je podle DPA vůči českému předsednictví stejně "podvratná", jako byl Haškův Švejk vůči rakousko-uherské válečné mašinerii.