Islámský stát se zřejmě snaží zkonstruovat pozemní protivzdušný systém s raketami vzduch-vzduch typu R-13, uvádí prestižní vojenský magazín Jane’s.
Taková zpráva má potenciál vystrašit. Vždyť boeing malajsijských aerolinií nad východní Ukrajinou sestřelila právě řízená střela odpálená ze země. V jeho troskách zemřelo 298 lidí.
Pokud islamisté s vývojem improvizovaného protivzdušného systému uspějí, získají ale zbraň mnohem menších schopností. Oproti systému BUK bude totiž založena na lehké palubní řízené střele krátkého dosahu.
Video Sky News podle svých slov získala od syrských povstalců, kteří jej zabavili zajatému islamistovi. Islamističtí zbrojíři údajně v Rakká pracují na „zprovoznění tisíců raket, pokládaných západními vládami za nadbytečné a zastaralé“. Zobrazené prvky naváděcího systému se podle Jane’s podobají americké střele AIM-9 Sidewinder, na jiném záběru je azbukou vyvedené označení R-13, což je sovětská kopie sidewinderu. Celá raketa na videu není.
Podle Jane’s bude nicméně zprovoznění takového improvizovaného systému značně nejistým a obtížným podnikem.
Okopírovali raketu, která nevybuchla
Vojenský publicista Lukáš Visingr připomíná, že střela R-13 vznikla jako kopie rakety Sidewinder, kterou si v roce 1958 jeden z čínských migů „přivezl“ na letiště zaraženou v křídle po střetu s tchajwanskými stíhačkami (tehdejší krize mezi Čínskou republikou na Tchajwanu a komunistickou Čínou byla prvním konfliktem, v němž byly úspěšně použity řízené protivzdušné střely, pozn. red.)
„R-13 je dnes už beznadějně zastaralá zbraň z první generace raket vzduch-vzduch, jimž se dá uniknout poměrně snadno, ostatně je i sama o sobě hodně nespolehlivá. Leckdy stačí, aby se jí do ‚zorného pole‘ dostalo slunce a zamíří k němu, protože to je lákavější cíl,“ řekl iDNES.cz Visingr s tím, že současné letouny se jí dokážou pomocí klamných infračervených cílů či rušičů ubránit lehce.
Teoretické riziko pro nízko letící stroje. Včetně Albatrosů
Raketa by podle Visingra v Sýrii či Iráku mohla být teoretickou hrozbou pro nízko letící stroje - zejména vrtulníky či bitevní letouny typu A-10 či Su-25. „Nemyslím si ale, že by stroje NATO a Ruska byly ve vážnějším ohrožení, jejich palubní výbava na to stačí. Civilní dopravní letadla létají ve větších výškách, kam R-13 prostě nedoletí,“ říká.
V určitém nebezpečí by se mohla ocitnout startující a přistávající letadla, uvedla Sky News. Například v Afghánistánu proto vojáci mezinárodních sil bedlivě střeží zóny v okolí letišť, aby povstalci nemohli této možnosti využít.
Fotogalerie |
Visingr vidí možnost úspěšného sestřelu při pořádné dávce štěstí na straně útočníka či selhání na straně cíle. „Jestli je někdo ohrožen, tak asi starší stíhačky syrského letectva, pokud ještě některé z nich létají. A také syrské L-39 Albatros, na nichž vrhače klamných cílů nejsou,“ řekl iDNES.cz.
Samotné použití raket vzduch-vzduch v pozemních protivzdušných systémech podle Visingra není neobvyklý jev, z minulosti jsou známy případy systémové i improvizované. „Konverzí existuje dost, ale je nutné rozlišovat provizorní, byť technicky funkční systémy a systémová nová řešení s dlouhodobým potenciálem,“ říká. Na ta se podle něj zaměřují například Izraelci.
Raketa odpálená ze země ovšem spotřebuje část paliva na nabrání rychlosti a získání výšky na pronásledování cíle jí pak zbývá méně energie. Podle Visingra se nezdá, že by IS měl v plánu například osazení raket pomocnými startovacími motory. „Systém nebude něčím, čeho bychom se měli nějak moc obávat či co by mohlo přinést do konfliktu opravdu zásadní změny,“ uzavírá.