Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hlasitost televizní reklamy od června pohlídá holandský software

  17:48aktualizováno  17:48
Televizní stanice budou už brzy muset ztišit reklamu. Její hlasitost totiž od této soboty začne kontrolovat speciální softwarový program, který Rada pro rozhlasové a televizní vysílání koupila v Nizozemsku. Pokud zjistí porušení hlasitosti, provozovateli hrozí pokuta až pět milionů. Ztišení reklamy zákonodárci schválili loni na podzim.
Hlasitost televizní reklamy bude kontrolovat speciální software (ilustrační snímek).

Hlasitost televizní reklamy bude kontrolovat speciální software (ilustrační snímek). | foto: AP

Hlasitost reklamy bude 24 hodin denně kontrolovat softwarový program DVB Control od nizozemské společnosti RTSS B.V. "Program obsahuje modul, který je schopen sledovat současně vysílání až dvaceti pěti stanic z osmi vysílacích multiplexů," řekl iDNES.cz místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Milan Bouška.

Software bude vyjíždět tabulky s údaji o intenzitě hlasitosti a vyznačí, na jakém kanálu a v jakém čase došlo k překročení povolených hodnot. "To se pak musí zanalyzovat. Pokud to bude bitevní scéna uprostřed filmu, tak to samozřejmě nebude pokutované. Vztahuje se to jen k reklamě," uvedl Bouška. 

Měření se bude týkat všech provozovatelů, kteří mají udělenou licenci pro vysílání v Česku. Případné pochybení půjde zjistit i zpětně.

Rada za program zaplatila 8 tisíc eur (zhruba 200 tisíc korun), dodavatelskou firmu vybrala v tendru z 36 přihlášených subjektů. Software budou mít na starosti analyticko-techničtí pracovníci RRTV.

Provozovatelé televizních stanic měli podle Boušky zhruba půl roku od schválení zákona, aby se na situaci připravili. "Měli dostatek času, aby své dodavatele upozornili na změněné normy, aby jim spoty byly dodávány v nových parametrech," uvedl místopředseda rady.

Červnový provoz bude podle něj spíše testovací. Zatím prý nelze říct, zda za jedno provinění hned přijde pokuta. "Ke každému případu se bude přistupovat individuálně. Bude záležet na mnoha faktorech a míře záležitosti. Nejprve bude spíše upozornění na porušení zákona, teprve pak sankce," doplnil Bouška.

Televizní stanice proti ztišení reklamy protestovaly

Novelu poslanci předložili kvůli stížnostem diváků na to, že je hlučná reklama doma ruší. Sněmovna i Senát schválili materiál loni na podzim.

Zákon provozovatelům televizního vysílání nově ukládá povinnost zajistit, aby hladina hlasitosti vysílání reklamy, teleshoppingu a označení sponzora byla v souladu s technickou specifikací stanovenou vyhláškou rady pro vysílání. Neměla by tak být vyšší než hlasitost předcházejícího i následujícího vysílání. Příslušná vyhláška je ve sbírce zákonů od 21. května.

Změnu kritizovala Asociace televizních organizací. Podle ní reklamní spoty patří mezi autorská díla a nedá se do nich libovolně zasahovat, protože jsou chráněna autorským zákonem (více čtěte zde). Česká televize už své reklamy ztišila (více čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.