Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Suchoj nebyl první. Indonéská sopka přitahuje letadla jako magnet

  11:12aktualizováno  11:12
Dva dny po havárii ruského letadla Suchoj Superjet S-100 se nad jeho zkázou stále vznáší řada otazníků. Mohlo za tragédii počasí, hazardování pilotů, nedbalé řízení letového provozu, nebo technická závada? Jak naznačil britský list The Times, ruský suchoj není zdaleka první letoun, kterému se stala indonéská sopka osudová.

Moderní stroj ve středu narazil do hory Salak v Indonésii při předváděcím letu pro zástupce místních aerolinek. Pro podobné letecké havárie používají odborníci termín "kontrolovaný let do terénu". Znamená to, že piloti neúmyslně navedou letadlo do země, o které z nějakého důvodu nevěděli.

Pátrání v džungli

Indonéští záchranáři našli těla prvních 14 obětí katastrofy, v těžko přístupné hornaté oblasti operuje šest záchranářských vrtulníků. Výsadkáři se snaží na místě havárie vytvořit provizorní přistávací plochu pro helikoptéry. Situaci jim komplikuje mlha a silný vítr.

Podle listu Izvestija ruští experti při simulaci osudného letu na trenažéru zjistili, že příčinou katastrofy byla nejspíš chyba pilota.

Ruský dopravní letoun Suchoj Superjet 100 se zřítil ve středu při předváděcím letu jižně od metropole Jakarty. Na jeho palubě bylo 45 lidí, katastrofu zřejmě nikdo nepřežil.

Zdroj: ČTK

Profesionální piloti tomu sami říkají "náraz do betonového mraku". I přes mohutný pokrok v navigační technice se podobné katastrofy dějí i dnes. Především v těch koutech světa, kde řízení letového provozu není na té nejlepší úrovni.

V živé paměti je například nehoda boeingu společnosti American Airlines, který v roce 1995 havaroval v Kolumbii. Piloti špatně vyhodnotili pozici stroje a nepomohlo jim ani místní řízení letového provozu. Dvanáct sekund před tragédií se ozvalo zařízení GPWS varující před blížící se zemí, ale to už bylo pozdě. Stroj narazil do úbočí hory a v jeho troskách zahynulo 159 lidí.

Náraz do kamenné stěny

Profesionální pilot Charles Bremner na stránkách listu The Times spekuluje, že něco podobného se mohlo odehrát i v případě ruského letadla. Upozorňuje na fakt, že vulkán Salak letecké tragédie přitahuje jako magnet. Na svazích hory nebo v její blízkosti od roku 2002 havarovalo sedm strojů. Všechny ale byly daleko menší než Superjet S-100.

Ruský stroj byl vybavený moderní navigací včetně sytému GPWS. Bremner ale upozorňuje, že suchoj narazil do příkré kamenné stěny a v takovém případě je tento systém k ničemu. Není navrch jisté, jestli letadlo bylo vybaveno jeho modernější verzí TAWS, která by takové nebezpečí odhalila. Piloti podle něj každopádně vždy musí vědět, kde se letadlo vůči nebi a zemi nachází.

Pád suchoje

Důležitá jsou známá fakta z posledních okamžiků před tím, než se stroj ztratil z radarů. Džunglí zarostlé vrcholky indonéských hor se skrývaly v mlze a piloti dvacet minut po startu z Jakarty požádali o povolení k sestupu z výšky 3 000 metrů do 1 800 metrů. Zatím není jasné, jestli jim to řízení letového provozu povolilo.

Chtěli se piloti předvést?

V této hornaté oblasti cílová výška každopádně byla pod bezpečnou úrovní letu. Profesionální piloti se diví, proč ruská posádka požádala o povolení k sestupu ještě před tím, než stroj nebezpečná skaliska přeletěl. Některá média spekulují, že Rusové se chtěli před potenciálními kupci předvést a proletět těsně nad sopkou.

Fotogalerie

Proti této hypotéze nicméně stojí fakt, že počasí podobnému hazardnímu kousku nepřálo a zkušený profesionál, jako byl kapitán Alexandr Jabloncev, který měl nalétáno 10 tisíc hodin, by si podobný risk nedovolil. Klíčovou zůstává otázka, jakou roli v neštěstí sehráli indonéští řídící letového provozu, které měli při pohledu na radar požadovaný sestup okamžitě zakázat.

Řízení letového provozu v Indonésii se ale mezi piloty netěší nejlepší pověsti. "Špatná angličtina a naprostá neúcta k zavedeným bezpečnostním procedurám. S drastickým růstem letecké dopravy v současnosti je to přímo nebezpečné," komentoval tamní podmínky nejmenovaný pilot na internetu.

To všechno jsou ale jen dohady a svět si bude muset na vyřešení tragédie chlouby ruského letectví ještě počkat. Podle ruských médií může vyšetřování havárie trvat až rok.

Bogor, Indonésie

Bogor, Indonésie

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Robert Fico
Stáváme se proevropským ostrovem v regionu, reagoval Fico na české volby

Slovensko se stává proevropským ostrovem v rámci regionu střední Evropy, reagoval v pondělí slovenský premiér Robert Fico v reakci na výsledky parlamentních...  celý článek

Irácké jednotky obsadily Kirkúk na severu země (16. října 2017)
Roztrpčení Kurdové se hádají kvůli ztrátě Kirkúku, rozklížil je Írán

Poté, co si iráčtí Kurdové v září zvolili nezávislost, odmítl výsledky referenda nejen Irák, ale i Turecko či Írán. Ten přitom sehrál důležitou roli i v...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.