Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Gruzíni použili ve fiktivní reportáži o invazi Rusů záběry českého velvyslance

  13:32aktualizováno  13:32
Ve fiktivní reportáži gruzínské televize Imedi, která zemi poplašila o víkendu falešnou zprávou o vraždě prezidenta a útoku ruských vojsk v zemi, účinkoval podle deníku Právo i český velvyslanec v Gruzii Ivan Jestřáb. Televize zřejmě zneužila archivní záběry z léta 2008.

Český velvyslanec Ivan Jestřáb ve fiktivní reportáži gruzínské televize Imedi | foto: YouTube

Fiktivní půlhodinová reportáž, kterou gruzínská televize odvysílala v sobotu ráno, už vyvolala reálný mezinárodní skandál. Velvyslanci Velké Británie a Francie, jejichž stará vyjádření v reportáži zazněla, už podali protest a žádají od stanice omluvu. (o rozhořčených reakcí čtěte zde)

Ve falešném pořadu, který prý měl jen upozornit na možný scénář při napadení Ruskem, se objevil i český velvyslanec Ivan Jestřáb. Situaci v reportáži komentuje po východu z budovy ministerstva zahraničí. Jenže záběry pocházely zřejmě z ruské invaze v srpnu 2008.

Česká mise o postupu zatím nerozhodla

Jestřáb po své sekretářce iDNES.cz vzkázal, že choulostivou událost nechce řešit přes média. České velvyslanectví podle deníku Právo zatím neví, jestli bude na pořad reagovat.

Televize Imedi, kterou vede člověk blízký prezidentovi Saakašvilimu, se už za incident omluvila. Pachuť ale zůstává a rozzlobení Gruzínci, kteří při několikadenní válce s Ruskem ztratili blízké, po odvysílání pořadu vyšli do ulic.

I monitorovací mise EU podle deníku The Times tvrdí, že fiktivní zpráva, která použila archivní materiály z léta 2008, mohla v křehkém regionu zažehnout opravdové boje mezi gruzínskou armádou a ruskými jednotkami umístěnými v Abcházii a Jižní Osetii.

CO ODVYSÍLALA TELEVIZE IMEDI

"Dnes ráno byl v Cchinvali (hlavním městě odštěpenecké Jižní Osetie) spáchán atentát na hlavu Jižní Osetie Eduarda Kokojtyho, po kterém ruská vojska vtrhla do Gruzie," uvedla bez varování televize Imedi.

Po několika minutách přinesla další zprávu, že prezident Saakašvili padl a šéfem "lidové vlády" se stala Nino Burdžanadzeová, vedoucí představitelka gruzínské opozice. Informaci komentátora doprovázely záběry válečných operací a lidí prchajících z Tbilisi.

Až po skončení půlhodinového pořadu hlasatel oznámil, že šlo o "speciální reportáž o možném vývoji událostí".

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Čtyři teroristy v Cambrils zastřelil jediný policista, je v péči psychologa

Pětice útočníků chtěla v noci na pátek vraždit v katalánském městě Cambrils. Čtyři z nich zlikvidoval jediný příslušník katalánské policie. Informoval o tom...  celý článek

Jednotky Duvdevanu při zatýkání v izraelském Bejr El. (7. října 2015)
Češi cvičili v Izraeli s elitní jednotkou určenou ke krocení Palestinců

V Izraeli tento týden skončilo čtrnáctidenní cvičení speciálních sil izraelské a české armády. Podle listu The Jerusalem Post se konalo na základně Ceelim v...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.