Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Fiktivní reportáž o útoku Ruska na Gruzii má politickou dohru

  17:05aktualizováno  17:05
Vlnu protestů, stížností a diplomatických intervencí vyvolala v Gruzii a Rusku sobotní fiktivní reportáž tbiliského televizního kanálu Imedi o vpádu ruských vojsk do Gruzie. Pořad, který byl vysílán ve formě večerního zpravodajského bloku, informoval o atentátu na prezidenta odštěpenecké Jižní Osetie, o bombardování gruzínských měst a letišť a usmrcení gruzínského prezidenta Michaila Saakašviliho.

Podle prezidenta Saakašviliho se reportáž přiblížila k tomu, „co se honí v hlavách nepřátel Gruzie“. | foto: Reuters

Přestože obsah zpravodajství byl vzápětí dementován a sama stanice se dnes divákům omluvila, hlasité protesty Moskvy a gruzínské opozice neustávají.

Vymyšlený scénář událostí vysílala televize bez varování, jen na začátku a na konci se objevilo krátké upozornění, že jde o "možný vývoj událostí". Podle reportáže měla ruská okupační vojska dosadit "lidovou vládu" vedenou jednou z vůdkyň gruzínské opozice Nino Burdžanadzeovou.

Gruzínská politička, která nedávno navštívila Moskvu a jednala s premiérem Vladimirem Putinem, dnes reagovala prohlášením, že reportáž byla provokací nejen vůči opozici, ale přímo psychologickým terorem vůči gruzínskému obyvatelstvu.

Pořad podle ní nemohl být vysílán bez vědomí prezidenta Saakašviliho, který jím chce "zakrýt krach své politiky". Podle agentury Interfax dokonce Burdžanadzeová vyzvala ke svolání mimořádné schůze Rady bezpečnosti OSN.

Sám prezident Saakašvili dnes k incidentu řekl, že nesouhlasí s "nepříjemnou" formou pořadu, ale za ještě více nepříjemný považuje fakt, že reportáž se maximálně přiblížila k tomu, "co se honí v hlavách nepřátel Gruzie".

Dnešní podrobné informace ruských médií svědčí o tom, že gruzínská reportáž o "intervenci" byla skutečně přesvědčivá. Moderátor informoval o válečném poselství ruského prezidenta Dmitrije Medveděva, ukazoval obrázky mrtvých a zraněných a hovořil dokonce o "zradě tří gruzínských praporů", které spolupracovaly s ruským nepřítelem.

Na televizní zpravodajskou fikci zareagovali dnes také oba "prezidenti" gruzínských území, která se po skutečné loňské rusko-gruzínské válce s podporou Moskvy odtrhla od Gruzie. Šéfové Jižní Osetie Eduard Kokojty a Abcházie Sergej Bagapš označili pořad za "výplod chorobného mozku". Vyzvali pozorovatele Evropské unie, kteří dohlížejí na klid v bývalé zóně bojů, aby se záležitostí zabývali.

V Moskvě šéf zahraničního výboru ruské dolní komory Konstantin Kosačov prohlásil, že vysílání stanice Imedi bylo "zvrácenou a odpornou provokací". K záležitosti se vyslovil i stálý ruský představitel při NATO Dmitrij Rogozin proslulý svými razantními výroky. Prezidenta Saakašviliho označil za "nikoli pouze maniakálního zločince, ale těžce nemocného a nebezpečného člověka".

Etický panel gruzínských novinářů označil televizní reportáž za neprofesionální a oznámil, že chystá sankce.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejské rakety v sobotu na vojenské přehlídce na centrálním Kim...
KLDR je jasným nebezpečím, ale Čína větší hrozbou, říká japonský expert

S rostoucím napětím mezi USA a Severní Koreou, kdy Pchjongjang hrozí útokem mezikontinentálními střelami, se pozapomíná na klíčového spojence severokorejského...  celý článek

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Pro místní jsme stále Maurové, říká bratranec katalánských teroristů

Byli mladí a neměli žádné sociální ani pracovní problémy. Přesto se nechali zlákat radikálním imámem a spáchali nejhorší teroristický útok ve Španělsku od roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.