Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Problém ČSSD se jmenuje Paroubek. Teď už to nikdo neokecá

  17:47aktualizováno  17:47
Celé Česko polepené oranžovými billboardy na všechny způsoby, stamiliony utopené v kampani, navíc v zemi je vysoká nezaměstnanost, což by mělo nahrávat levici - a nic. Teď jde už jen o to, kdo to Jiřímu Paroubkovi řekne první, pokud na to nepřijde sám. Z voleb se stalo tak trochu referendum o něm - a pro Paroubka to nedopadlo dobře.

Jiřímu Paroubkovi se podařilo udělat z voleb referendum o jeho osobě. A doplatila na to celá sociální demokracie. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Lidé si podle předsedy oranžových ve volbách vybrali jiný směr, než jaký nabízela ČSSD. To je jistě pravda. Záplava hlasů pro TOP 09 a Věci veřejné ukazuje, jak hodně voličů je znechucených dosud dominujícími stranami. Straničtí kolegové to teď Jiřímu Paroubkovi jistě spočítají, nejpozději na stranickém sjezdu.

GLOSUJEME DALŠÍ STRANY

Co fungovalo před krajskými a senátními volbami na podzim 2008, tedy boj proti poplatkům ve zdravotnictví, fungovat přestalo. Mnohem více se Paroubkovi podařilo zmobilizovat proti sobě mladé voliče i část tradičních příznivců sociální demokracie, kteří raději hledali jinou alternativu, než aby podpořili oranžové - část utekla k Zemanovi, část k Suverenitě Jany Bobošíkové, mnozí k Věcem veřejným, část i k TOP 09.

To, co se děje třeba v Řecku a fakt, že ani další země Evropské unie na tom nejsou právě nejlépe, fatálně kontrastuje s některými sliby na billboardech ČSSD, například, že se budou vyplácet mimořádné třinácté důchody. A když se při diskusi mezi Paroubkem a Nečasem v Českém rozhlase jedna sedmasedmdesátiletá paní ohradila, že o nic takového nestojí, dostalo se jí nabubřelé odpovědi, že tomu nemůže rozumět, protože má na sobě modré tričko.

Paroubkova mobilizace se nepovedla

Neúspěch kampaně sociální demokracie lze vyčíst i z volební účasti v jednotlivých krajích. Ta totiž byla zdaleka největší tam, kde ČSSD neuspěla: tedy v Praze. Mezi téměř 70 procenty oprávněných voličů, kteří přišli k urnám, je zjevně hodně těch, kteří volili proti Paroubkovi. Naopak v Ústeckém kraji, kde Paroubek kandidoval, byla účast jen 55 procent. A ani v baště socialistů, Moravskoslezském kraji to nebylo nic moc - 58 procent.

Už to, když mladí voliči, obvykle velmi laxní k politice, zasypali Jiřího Paroubka vejci, mělo být pro ČSSD varováním, že něco není v pořádku. Vrchol kampaně před letošními květnovými volbami, a to, co se dělo třeba na Facebooku, to ještě podtrhl.

Sociální demokracii čeká velký třesk - a téměř jistě nástup jiných politiků, jejichž sliby nebudou tak bombastické a vystupování méně hysterické. Navíc to budou politici, se kterými budou ostatní strany ochotné jednat o společné vládě. Jiří Paroubek už u toho ale nebude.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Déšť nepustí slunce na oblohu, na horách může o víkendu sněžit

V povolebním týdnu skrze mraky nepronikne příliš slunečních paprsků. Zato při častých přeháňkách přijdou vhod deštníky. V úvodu teploty vystoupí maximálně...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Politici přicházejí na povolební vyjednávání do Poslanecké sněmovny (22. října...
Babiš míří do Lán za Zemanem, sejde se i s Okamurou a lidovci

Vítěze sněmovních voleb, předsedu hnutí ANO Andreje Babiše v pondělí přijme prezident Miloš Zeman. Babiš bude také pokračovat ve vyjednávání se zástupci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.