Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Problém ČSSD se jmenuje Paroubek. Teď už to nikdo neokecá

  17:47aktualizováno  17:47
Celé Česko polepené oranžovými billboardy na všechny způsoby, stamiliony utopené v kampani, navíc v zemi je vysoká nezaměstnanost, což by mělo nahrávat levici - a nic. Teď jde už jen o to, kdo to Jiřímu Paroubkovi řekne první, pokud na to nepřijde sám. Z voleb se stalo tak trochu referendum o něm - a pro Paroubka to nedopadlo dobře.

Jiřímu Paroubkovi se podařilo udělat z voleb referendum o jeho osobě. A doplatila na to celá sociální demokracie. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Lidé si podle předsedy oranžových ve volbách vybrali jiný směr, než jaký nabízela ČSSD. To je jistě pravda. Záplava hlasů pro TOP 09 a Věci veřejné ukazuje, jak hodně voličů je znechucených dosud dominujícími stranami. Straničtí kolegové to teď Jiřímu Paroubkovi jistě spočítají, nejpozději na stranickém sjezdu.

GLOSUJEME DALŠÍ STRANY

Co fungovalo před krajskými a senátními volbami na podzim 2008, tedy boj proti poplatkům ve zdravotnictví, fungovat přestalo. Mnohem více se Paroubkovi podařilo zmobilizovat proti sobě mladé voliče i část tradičních příznivců sociální demokracie, kteří raději hledali jinou alternativu, než aby podpořili oranžové - část utekla k Zemanovi, část k Suverenitě Jany Bobošíkové, mnozí k Věcem veřejným, část i k TOP 09.

To, co se děje třeba v Řecku a fakt, že ani další země Evropské unie na tom nejsou právě nejlépe, fatálně kontrastuje s některými sliby na billboardech ČSSD, například, že se budou vyplácet mimořádné třinácté důchody. A když se při diskusi mezi Paroubkem a Nečasem v Českém rozhlase jedna sedmasedmdesátiletá paní ohradila, že o nic takového nestojí, dostalo se jí nabubřelé odpovědi, že tomu nemůže rozumět, protože má na sobě modré tričko.

Paroubkova mobilizace se nepovedla

Neúspěch kampaně sociální demokracie lze vyčíst i z volební účasti v jednotlivých krajích. Ta totiž byla zdaleka největší tam, kde ČSSD neuspěla: tedy v Praze. Mezi téměř 70 procenty oprávněných voličů, kteří přišli k urnám, je zjevně hodně těch, kteří volili proti Paroubkovi. Naopak v Ústeckém kraji, kde Paroubek kandidoval, byla účast jen 55 procent. A ani v baště socialistů, Moravskoslezském kraji to nebylo nic moc - 58 procent.

Už to, když mladí voliči, obvykle velmi laxní k politice, zasypali Jiřího Paroubka vejci, mělo být pro ČSSD varováním, že něco není v pořádku. Vrchol kampaně před letošními květnovými volbami, a to, co se dělo třeba na Facebooku, to ještě podtrhl.

Sociální demokracii čeká velký třesk - a téměř jistě nástup jiných politiků, jejichž sliby nebudou tak bombastické a vystupování méně hysterické. Navíc to budou politici, se kterými budou ostatní strany ochotné jednat o společné vládě. Jiří Paroubek už u toho ale nebude.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Gazdík a Jan Farský na programové konferenci Starostů a nezávislých
Senát má dostat možnost zabránit opakování amnestie, jakou dal Klaus

Den po oznámeném termínu prvního kola prezidentské volby přišlo parlamentní hnutí Starostové a nezávislí tím, že když dostane od voličů dost hlasů, zasadí se,...  celý článek

Reportér MF DNES s falešným receptem a lékem Hypnogen, který mu vydali v jedné...
Lék na falešný recept sežene každý. MF DNES uspěla ve všech lékárnách

Stačí obyčejné razítko, tiskopis objednaný na internetu a poznámka, že nemáte zdravotní pojištění. Všech deset lékáren, které MF DNES při redakčním testu...  celý článek

Nejteplejší den roku trávili lidé také na u brněnské přehrady. (1. srpna 2017)
O víkendu do Česka dorazí tropy, pak se mírně ochladí a přijdou bouřky

Česko o víkendu znovu zasáhnou tropické teploty přesahující třicítku. V neděli bude na jihovýchodě Moravy až 34 stupňů, poté se mírně ochladí a objeví se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.