Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Generální stop selhal, vlaky se srazily. To nepamatujeme, zní z inspekce

  15:46aktualizováno  17:11
Páteční srážce vlaků, při níž zemřel jeden strojvedoucí, nezabránil ani takzvaný generální stop, který dokáže na dálku soupravu zastavit. Výpravčí z Řehlovic se přitom touto funkcí snažil tragédii zabránit. Nákladní vlak, který projel návěstím stůj, nakonec naboural zezadu do jiného vlaku. Železničáři zatím neumí selhání funkce vysvětlit.

„Důvod zatím neznáme. Máme informaci, že lokomotiva potřebným zařízením byla vybavena, ale proč to nezafungovalo ukáže až další vyšetřování,“ uvedl k selhání funkce generální stop mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Nepamatuji takový případ kdy generální stop nezafungoval,“ dodal.

Fotogalerie

Podle Josefa Hendrycha, náměstka generálního ředitele SŽDC, výpravčí použil generální stop hned třikrát. Pokusil se také strojvedoucímu volat na mobilní telefon, avšak neúspěšně (více o ranní nehodě čtěte zde).

Souprava, která narazila do stojícího vlaku, patří dopravě holdingu Unipetrol. Mluvčí holdingu Mikuláš Duda řekl, že zatím nemá žádné informace o příčinách nehody a neví, proč generální stop nefungoval. „Lokomotiva byla po renovaci v roce 2010, měla potřebné technické povolení a procházela revizemi. Stejně tak náš zaměstnanec (zemřelý strojvedoucí) byl zdravotně způsobilý a měl velké zkušenosti, zhruba čtyřicetileté,“ uvedl.

Provozovatelem stojícího vlaku je firma SD - Kolejová doprava, patřící Severočeským dolům. „Informace k příčinám nehody v tuto chvíli nemáme. Víme, že obě soupravy byly prázdné a že náš zaměstnanec při střetu nebyl zraněn,“ řekl mluvčí dolů Lukáš Kopecký.

Generální stop umožňuje výpravčímu nebo dispečerovi zastavit v případě nebezpečí vlaky na trati. Pokud je lokomotiva vybavena zařízením, které signál generální stop přijme, pak se jí spustí brzdy, aniž by nějak zasahoval strojvůdce. „Strojvůdce se také nemůže hned rozjet. Je potřeba provést některé úkony, například napustit vzduchové potrubí, aby mohly být brzdy uvolněny,“ popsal dále Drápal.

Inspekce podle něj nevede statistiku, kolikrát ročně je generální stop využit. Uvedl pouze, že to je „několikrát v roce“, konkrétněji do deseti případů ročně. Obvykle se funkce využívá právě v případech, kdy vlak projede návěstidlo.

Generální stop už v minulosti zabránil srážce vlaků například na trati z Říčan do Prahy, kde v roce 2013 soupravy zastavily několik set metrů od sebe (více o incidentu zde). Tři sta metrů od sebe pak v roce 2014 zastavily vlaky v Ostravě. I zde vjela souprava navzdory návěstí stůj na obsazenou kolej. Generální stop tehdy správně zafungoval (více o incidentu v Ostravě zde).

Vyprošťování havarovaných vlaků:

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.