Železniční tragédie ve Studénce

Železniční tragédie ve Studénce - Vlak Eurocity uháněl rychlostí kolem 140 kilometrů v hodině, když před ním spadl most. Vyšetřování ukazuje, že pád konstrukce, kvůli kterému zemřelo osm lidí, zavinilo selhání lidského faktoru na stavbě. | foto: Reuters

Firma Bögl a Krýsl viněná ze zřícení mostu se brání trestním oznámením

  • 48
Stavební firma Bögl a Krýsl, jejíchž pět zaměstnanců podle policie zavinilo železniční neštěstí ve Studénce, podala trestní oznámení na neznámého pachatele. Podle představitelů společnosti by odpovědnost za tragickou nehodu, při které zemřelo osm lidí, měli nést i další lidé.

"Dnes jsme elektronikou cestou podali trestní oznámení na neznámého pachatele. Souvisí s činností Stavebního úřadu Bílovec, drážních úřadů či dalších státních institucí," řekl právník firmy Radek Ondruš.

Podle něj na stavbě mostu selhalo více věcí. "Vady, které jsou vytýkány obviněným, mohl odhalit například i stavební úřad, pokud by řádně prováděl kontrolu stavby," tlumočil stanovisko vedení společnosti advokát. Dodal, že stavební řízení nebylo standardní.

Všechny články o vlakovém neštěstí u Studénky

Podle informací ČTK je pracovníkům firmy například kladeno za vinu, že během stavby nezajistili omezení dopravy na železniční trati, která pod opravovaným mostem vedla. "To ale mohli udělat i zaměstnanci Drážního úřadu či Správy železniční dopravní cesty," uvedl Ondruš.

Odpovědnost konkrétních lidí pak podle Ondruše bude muset vyvodit kriminalista, který se trestním oznámením bude zabývat. Současnému vyšetřovacímu týmu vytýká přílišnou jednosměrnost. "Policie si z šesti možných verzí vybrala jedinou. Nezkoumala odpovědnost dalších osob, které železničnímu neštěstí mohly také předejít," míní.

Mluvčí policejního vyšetřovacího týmu Miroslava Michálková Šálková nechtěla výtku komentovat. "Nebudeme se v tuto chvíli vyjadřovat k prohlášení obviněných. Postup policie blíže odhalíme na tiskové konferenci," řekla mluvčí.

Policie už obvinila v souvislosti s neštěstím deset lidí. Dva inženýry společnosti Bögl a Krýsl krátce po nehodě. V pondělí pak padlo dalších osm obvinění. Z obecného ohrožení byli obviněni další tři zaměstnanci této firmy a stejný počet pracovníků firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava, která byla generálním dodavatelem stavby. Obvinění si vyslechl také zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje. Posledním stíhaným je osoba samostatně výdělečně činná, která pracovala pro firmu Bögl & Krýsl.

Most se zřítil loni 8. srpna. Do jeho trosek ve vysoké rychlosti narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zemřelo šest lidí, další dva cestující zemřeli později v nemocnici. Sedm desítek cestujících z Čech, Polska i Ukrajiny bylo zraněno. Škoda se pohybuje kolem 180 milionů korun.

,

Video