Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Neviditelná modla F-35 se topí v problémech. Do akce se jen tak nepodívá

  13:52aktualizováno  13:52
Měla to být výkladní skříň moderní letecké techniky. Neviditelný stíhací letoun F-35 Lightning II však během vývoje provází jeden problém za druhým. Potvrzuje to souhrnná zpráva hlavního testera Pentagonu pro armádní techniku.

Letoun F-35 Lightning II, který má nahradit osvědčené rozšířené stroje F-16 | foto: Projekt Joint Strike Fighter

Tester Michael Gilmore ve zprávě uvádí, že palubní diagnostický software ALIS je v podstatě neakceptovatelný pro běžný provoz. Současná softwarová výbava podle Gilmorea generuje mnoho varovných hlášení, což má za následek bídné výsledky většiny měřících systému letounu. Bez chyby pak není také software Block 2B, který má na starosti ovládání základních funkcí letounu, píše Reuters.

Kde budou létat

USA - 2 400 kusů
Británie - 138
Itálie - 90
Izrael - 19 (až 100)
Nizozemsko - 85
Austrálie - 72 (až 100)
Kanada - 65
Dánsko - 30?
Norsko - 52
Turecko - 100?
Japonsko - 42
Singapur - až 100
Jižní Korea - 60?

"Dosavadní výsledky testování Block 2B ukazují na nedostatečnosti v oblasti radaru, navigace, přenosu informací do helmy a mnohých dalších," píše se ve zprávě. Kompletní verze systému včetně otestování pak bude podle aktuálních informací hotova nejdříve v prosinci 2015, tedy o 13 měsíců později, než bylo původně v plánu. Americké letectvo přitom mělo letouny nasadit do ostrého provozu už v červnu 2015. V obsáhlé zprávě se také píše, že Lockheed je v současnosti schopný dodat letouny s maximálně 50% systémovou výbavou, kterou Pentagon při podpisu smlouvy požadoval.

O stroje mají kromě USA zájem například Spojené království, Izrael nebo Norsko. Také Rusko modernizuje. V roce 2015 chce do své výzbroje zařadit nové supermoderní stíhačky Suchoj PAK FA. Prototyp poprvé vzlétl v roce 2010.

F-35 Lightning II je jednomotorový jednomístný stroj, který má podle konceptu plnit roli vzdušné nadvlády a současně podporovat pozemní jednotky. Ve vývoji jsou tři základní typy stroje. Všechny patří do kategorie tzv. neviditelných stíhaček. Letouny by v následujících dvaceti letech měly nahradit stárnoucí typy stíhaček F-15, F-16 a F-18. Za výrobou moderní stíhačky stojí americká společnost Lockheed Martin, na kompletaci se však podílelo přes sto britských firem.

Vývoj letounu provází již od prvních krůčků velké problémy. Po dekádě práce a miliardových investicích USA letoun může aktuálně absolvovat pouze testovací lety. Ostré nasazení je stále v nedohlednu.

Překročení rozpočtu a záplava problémů při testech

Jako první se musely letouny potýkat se závažným praskáním turbín. Americké ministerstvo obrany kvůli tomu dokonce na několik měsíců pozastavilo testovací provoz letounů (více o prasklých turbínách najdete zde). Následovaly první informace o problémech se softwarovou výbavou letounů. Když se totiž supermoderní stroje opět dostaly do vzduchu, zpět k zemi je poslalo "selhání důležitých součástí systému", jak uvedl Pentagon v tiskové zprávě.

Fotogalerie

Technické prokletí pak dovršily problémy s dodavatelem přileb pro piloty F-35. Speciální systém jim měl přímo na hledí promítat letové informace o výšce, rychlosti a poloze letounu v prostoru. Při vysokých rychlostech však systém zobrazil i celou řadu dalších informací včetně záběrů z kamer na trupu letounu. Piloti tak byli doslova oslepeni a jednoduše mohlo dojít, vzhledem k vysoké rychlosti, k tragédii (více o problémech s přilbami se dočtete zde).

Projekt se od počátku potýká také s administrativními zádrheli a opakovaným překračováním rozpočtu. Ještě na začátku vývoje se cena jedné F-35 pohybovala okolo 81 milionu dolarů, nyní je to už 161 milionů. Vládní úřad pro finanční dohled (GAO) odhaduje, že projekt bude až do roku 2037 daňové poplatníky každoročně stát na 12,6 miliard dolarů.

Celý program se navíc dostává pod velký politický tlak. Jde totiž o nejzásadnější a nejnákladnější modernizační projekt Pentagonu za několik posledních desetiletí (více o problematickém vývoji letounu čtěte zde).

Armádní experti však připomínají, že technické problémy jsou při vývoji nových bojových strojů běžné a projekt F-35 z nich v žádném ohledu nevybočuje, uvádí server telegraph.co.uk.

Jak vypadá F-35 Lightning II v provozu?:

Oprava: Článek původně mylně uváděl, že stíhačku F-35 chce mít ve své výzbroji i Rusko. Za chybu, která vznikla špatným krácením textu, se omlouváme.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.