Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První „neviditelné“ superstíhačky dostanou legendární ničitelé přehrad

  18:53aktualizováno  18:53
Britské letectvo už netrpělivě vyhlíží nejmodernější zbraňový systém, který kdy mělo. Pro nejnovější superletouny F-35 už vyčlenila základnu Marham. A první stroje pro operační nasazení možná trochu symbolicky svěří své legendární letce, která se za druhé světové války proslavila drtivými útoky na nacistickou infrastrukturu i potopením námořní chlouby hitlerovské říše.

Už brzy mají tvořit páteř britského letectva a armády vůbec. Nejmodernější víceúčelové letouny F-35 Lightning II. Stroje páté generace s technologiemi "stealth" zajišťující neviditelnost před radary mají potvrdit ve vzduchu technologickou nadvládu několika spojenců pro další desetiletí.

Sami britští letci letounu přezdívají "iPhone" - a ne kvůli tomu, co všechno populární mobilní telefony "neumí", ale kvůli technologickému skoku, který malá krabička s nakousnutým jablkem ve znaku v masovém měřítku představovala.

Letoun F-35 Lightning II
Letoun F-35 Lightning II
Letoun F-35 Lightning II

Britští letci mají k dispozici zatím jen tři z prvních osmačtyřiceti objednaných strojů. Jeden převzali teprve před pár dny v americkém Eglinu a další přibude ještě letos. Na Floridě a dalších amerických základnách ještě letouny i britští piloti zůstanou kvůli dalším testům a hlavně výcviku letců i pozemního personálu. Domů na ostrovy se zatím jen tak nepodívají. Se stěhováním se počítá nejdříve napřesrok.

Neviditelný

Jednou z hlavních vlastností stíhaček páté generace je využití technologií stealth, tedy jejich snížená zachytitelnost radarem. Dosahují ji mnoha způsoby, mimo jiné úpravou povrchu a tvarem. Dalším znakem je jejich víceúčelovost. Díky pokročilým elektronickým systémům mohou operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne i v noci, proti vzdušným i pozemním cílům, zvládnou přepady, mnohahodinové hlídkování, průzkum i elektronický boj. Letouny tak mají díky technologické převaze být schopny zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než vůbec nepřítel přítomnost takového stroje zaznamená.

V té době by totiž měla skončit příprava domovské základny "neviditelných". Za tu velení britských ozbrojených sil nakonec po měsících rozmýšlení a počítání, kvůli škrtům v rozpočtu, vybralo tradiční vojenské letiště u městečka Marham ve východní Anglii. Britové mají už k dnešnímu dni vyškoleno 53 pilotů a přes 850 techniků.

"Lightning II je nejmodernější stíhač našich ozbrojených sil a rozhodnutí umístit je v Marhamu zajistí tamější základně budoucnost. Rozhodnutí bude také znamenat nové investice do infrastruktury, aby se z Marhamu stala hlavní operační základna pro tyto stroje," uvedl britský ministr obrany Philip Hammond.

Pro armádu i ekonomiku

Pro Británii představují nové stíhačky mnoho a nejen z vojenského hlediska. Stroje mají být díky svým schopnostem hlavní silou britského letectva, počítá se s nimi mimo jiné do výzbroje nově budované supermoderní letadlové lodě Queen Elizabeth.

"Očekáváme, že počátečních operačních schopností dosáhneme v roce 2018," nastínil velitel letecké skupiny v Marhamu David Cooper. Starty a přistání z nové letadlové lodi by měli Britové zkoušet už o rok později.

Zkrátka nepřijde ani britský zbrojní průmysl. Celkově by mělo být do roku 2030 vyrobeno na 3 tisíce kusů, které mají sloužit po celém světě, a zhruba 15 procent z každého letounu, včetně částí trupu, palivového nebo únikového systému, má mít nálepku "Made in UK". "Na výrobě se podílí na 500 britských firem," konstatoval Harv Smyth, národní zástupce v programu JSF (Joint Strike Fighter), která vývoj a výrobu letounu zastřešuje.

Letoun F-35 Lightning II

Stroje nahradí na základně i v britském královském letectvu stárnoucí letouny Tornado GR4 a hlavně legendární bitevníky Harrier, které uměly startovat i přistávat kolmo jako vrtulníky. Právě tím se pyšní F-35 ve verzi, kterou si Britové objednali, také.

Kde budou létat

USA - 2 400 kusů
Británie - 138
Itálie - 90
Izrael - 19 (až 100)
Nizozemsko - 85
Austrálie - 72 (až 100)
Kanada - 65
Dánsko - 30?
Norsko - 52
Turecko - 100?
Japonsko - 42
Singapur - až 100
Jižní Korea - 60?

Výrobu letounu zastřešuje společnost Lockheed Martin a několik dalších amerických a britských zbrojařských firem. Na vývoji se finančně podílí hned několik zemí NATO včetně například Norska, které má vzhledem ke svým bohatým příjmům z ropy ve vývoji významný podíl a chce si pořídit 52 těchto strojů.

Mezi prvními zeměmi, které nové letouny dostanou, bude Izrael. Ten má má zatím objednaných 19 kusů s tím, že by v horizontu dalších let přikoupil až stovku letounů. Za první sérii přitom Izraelci zaplatí 2,75 miliardy dolarů, což jen pro představu činí celý roční rozpočet české armády.

F-35 má však hlavně během následujících dvaceti let nahradit až 2 400 strojů F-15, F-16 a F/A-18 u amerických vzdušných sil, námořnictva a námořní pěchoty.

Drahá hračka ještě zlobí

Vyrábět se bude ve třech variantách včetně jedné s kolmým startem. Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako "Božské oko", která dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.

Dosud nevídaný je také kokpit stroje, kterému vévodí jediný velký panoramatický displej. Pilot může dávat letounu hlasové příkazy, jinak se stroj ovládá joystickem, umístěným na pravé straně a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně.

Letoun F-35 Lightning II
Letoun F-35 Lightning II

Stejně jako další složité systémy a letouny speciálně se i F-35 od počátku potýká s technickými problémy a prodražováním programu. Jen letos musely letouny dvakrát neplánovaně přistát poté, co jim selhaly důležité součásti systémů. Předtím se zase u jednoho ze strojů objevily praskliny na lopatkách turbíny. Ale to je ve vývoji nových letounů zcela běžné.

Cena za jeden stroj se od počátku prakticky zdvojnásobila a pohybuje se podle varianty v rozmezí 150 až 200 milionů dolarů. Náklady za kus by se však měly postupně snižovat s případným dalším prodejem letounů.

Blesky dostanou legendární ničitelé

O výjimečnosti letounů však může svědčit skutečnost, že například v Británii dostane stroje jako první do operačního nasazení proslulá 617. peruť RAF.

Legendární jednotka známá jako "Dambusters", která s menšími přestávkami z důvodů reorganizací funguje od března roku 1943 a je považována za jednu z vůbec nejefektivnějších letek válečných let.

Rozbíječi přehrad: Když kvůli Britům teklo Němcům do bot

Svou přezdívku "ničitelé přehrad" si vysloužili za do té doby nevídané útoky na klíčovou infrastrukturu hluboko na území nacistického Německa, vojenské přístavy i úkryty německých ponorek. Na kontě mají také potopení chlouby německé flotily - bitevní lodi Tirpitz.

V novodobých konfliktech byla jednotka nasazena například během první války v Perském zálivu v roce 1991 nebo v rámci operace Telic v Iráku v roce 2003. "S potěšením mohu oznámit, že 617. letka bude tímto pokračovat ve svém mimořádném přínosu vzdušným silám," konstatoval například maršál vzdušných sil Stephen Dalton.

Domovskou základnou britských neviditelných strojů bude Marham

Domovskou základnou britských neviditelných strojů bude Marham

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.